Kerreg-kattog a négyhengeres Csepel motor, melyet csak egy pokróccal letakart műbőr fedél választ el a busz utasaitól. A motorburkolat a vezetőülés mellett domborodik, akárcsak a Zukoké, Barkasoké. A sofőr, egyben az öreg Ikarus tulajdonosa, Németh László különös, egyfajta könnyed, mégis megfeszült, leheletnyit púpos testtartásban görnyed a közel vízszintesen álló kormánykerék fölé.
Pár perce még lelkesen szidta a modern buszokat, metrókat, és dicsőítette a majd félévszázados technikát hatvanas-hetvenes éveiben járó utasaival, de most mintha kissé gyöngyözne a homloka, ahogy a zöldre váltó lámpánál egy rövid moccantás erejéig kapcsolja csak az egyest, majd jön a kettes, és a 95 lóerős szívódízel nekifeszül a hat tonnának, a sofőr pedig a nehéz kormánynak.
Rendezvények, turistacsoportok nosztalgiatúrái, városnéző körutak hőse manapság a gyönyörűen restaurált 311
Rendezvények, turistacsoportok nosztalgiatúrái, városnéző körutak hőse manapság a gyönyörűen restaurált 311
Fotó megosztása:
Jobban nézik az utcán, mint bármelyik Ferrarit. Magyarországon mindenkinek mond valami személyeset az Ikarus
Jobban nézik az utcán, mint bármelyik Ferrarit. Magyarországon mindenkinek mond valami személyeset az Ikarus
Fotó megosztása:
Motor elöl, utána a váltó, hajtás hátul
Motor elöl, utána a váltó, hajtás hátul
Fotó megosztása:
A létrán a kompakt, alacsony építés miatt hasznos tetőcsomagtartó közelíthető meg
A létrán a kompakt, alacsony építés miatt hasznos tetőcsomagtartó közelíthető meg
Fotó megosztása:
Bárki szívesen pózol a 311-gyel, rangot, méltóságot sutba dobva
Bárki szívesen pózol a 311-gyel, rangot, méltóságot sutba dobva
Fotó megosztása:
Az '50-es évek technikája a '60-as években modern dizájnnal
Az '50-es évek technikája a '60-as években modern dizájnnal
Fotó megosztása:
Itt van Amerika
Itt van Amerika
Fotó megosztása:
És valóban járt Stuttgartban a felújítás után, az Ossie-k lelkesen üdvözölték ismerősként
És valóban járt Stuttgartban a felújítás után, az Ossie-k lelkesen üdvözölték ismerősként
Fotó megosztása:
Szerkezeti árnyékoló az osztott szélvédő felett
Szerkezeti árnyékoló az osztott szélvédő felett
Fotó megosztása:
A tűzcsappal rokon, színekben
A tűzcsappal rokon, színekben
Fotó megosztása:
95 lóerős, négyhengeres Csepel motorja szerény menetteljesítményt, de visszafogott fogyasztást jelent
95 lóerős, négyhengeres Csepel motorja szerény menetteljesítményt, de visszafogott fogyasztást jelent
Fotó megosztása:
Archaikusan nyílik a sofőrajtó
Archaikusan nyílik a sofőrajtó
Fotó megosztása:
A Mávaut festés csak hangulati elem, ez a busz SZOT-tulajdon volt
A Mávaut festés csak hangulati elem, ez a busz SZOT-tulajdon volt
Fotó megosztása:
Az utasokkal egy térben ül a sofőr
Az utasokkal egy térben ül a sofőr
Fotó megosztása:
Az ergonómia pocsék, a hangulat pazar
Az ergonómia pocsék, a hangulat pazar
Fotó megosztása:
Izzítás és világításkapcsolók a központi konzolon
Izzítás és világításkapcsolók a központi konzolon
Fotó megosztása:
Minden, ami kell, semmi, ami nem
Minden, ami kell, semmi, ami nem
Fotó megosztása:
A kék belépőfény még a 255-ösökről is ismerős
A kék belépőfény még a 255-ösökről is ismerős
Fotó megosztása:
Kazettát, CD-t még nem tudott a gyári rádió, muszáj volt korszerűsíteni
Kazettát, CD-t még nem tudott a gyári rádió, muszáj volt korszerűsíteni
Fotó megosztása:
Romantikus ember a tulaj, az eredeti rendszám is a buszon van
Romantikus ember a tulaj, az eredeti rendszám is a buszon van
Fotó megosztása:
Néha iskolabusz, a tulaj pedig a tábla ellenére vezetés közben is szívesen mesél
Néha iskolabusz, a tulaj pedig a tábla ellenére vezetés közben is szívesen mesél
Fotó megosztása:
Gyári rádió, kihangosító
Gyári rádió, kihangosító
Fotó megosztása:
36 fő számára kínál kényelmetlen, de életre szóló élményt a 311
36 fő számára kínál kényelmetlen, de életre szóló élményt a 311
Fotó megosztása:
Csendélet bukóablakokkal
Csendélet bukóablakokkal
Fotó megosztása:
Azért nem sárga, mert új
Azért nem sárga, mert új
Fotó megosztása:
Tetőablak vészjelző táblával
Tetőablak vészjelző táblával
Fotó megosztása:
Németh László, a szabadszájú, elhivatott tulaj. Igazi showman, ért a buszához, ezer sztorit tud - élmény vele az utazás
Németh László, a szabadszájú, elhivatott tulaj. Igazi showman, ért a buszához, ezer sztorit tud - élmény vele az utazás
Fotó megosztása:
Lehetetlen ergonómia, nem véletlen, hogy 50 éves korára mind gerincbajos volt a KGST-sofőr
Lehetetlen ergonómia, nem véletlen, hogy 50 éves korára mind gerincbajos volt a KGST-sofőr
Fotó megosztása:
Az osztott szélvédőn át egész más hangulatú a budapesti forgalom
Az osztott szélvédőn át egész más hangulatú a budapesti forgalom
Fotó megosztása:
Letakart, feltámadásra váró faros Bözsi
Letakart, feltámadásra váró faros Bözsi
Fotó megosztása:
Az Oldtimerpark kínálatából
Az Oldtimerpark kínálatából
Fotó megosztása:
Az Oldtimerpark kínálatából
Az Oldtimerpark kínálatából
Fotó megosztása:
Az Oldtimerpark kínálatából
Az Oldtimerpark kínálatából
Fotó megosztása:
Az ’50-es évek technikája a ’60-as években modern dizájnnal
A gyönyörűen, szinte a legutolsó porcikájáig eredeti állapotára restaurált buszra haló porában, egy kőfejtő melegedőjeként üzemeltetve talált rá jelenlegi gazdája. Őt sem a hazai ipar eme büszkeségének megmentése motiválta kezdetben, amikor megvásárolta, hanem – némileg megbotránkoztató módon – cementraktárnak használta a 311-est egy ideig. Fogadásból állt neki restaurálni a végletesen elkorrodált, hiányos járművet, és nagyjából hétmillió forint, valamint úgy hatezer munkaóra után lett belőle megint az, ami volt.
Hogy kerültem fel a piros Ikarusra?
Az Oldtimerpark kínálatából
Az Oldtimerpark kínálatából
Van Magyarországon egy Autós Nagykoalíció nevű szervezet, melynek elnöke, Knezsik István igen izgága ember. Kvázi klubként (is) működteti az autózással, autóiparral kapcsolatos ügyeket képviselő szervezetét, a széles spektrumú tagságot, baráti kört pedig jópofa helyszínekre gyűjti össze havonta egyszer. Ezúttal az Oldtimer Park nevű műintézménybe látogattunk el, stílusosan ezzel a veterán busszal, beszélgetni. Autós újságíróként naná, hogy nem bírtam ki fotózás, videózás és kérdezősködés nélkül az úton, így született ez az élménybeszámoló. Az Oldtimer Park izgalmas állományát viszont túl nagy falat lett volna az egy-két órás összejövetel mellett feldolgozni, az enyészet különböző fokain álló leleteket és a már restaurált gépeket hamarosan alaposabban is feltárjuk.
Mindene eredeti, de semmije sem eredeti. Komplett hátsó tengelyt kellett szerezni hozzá, az elpusztult motor helyére egy szlovák bontóban találtak ládában nulla üzemórás Csepel-motort valami csoda folytán, a lemezek körülbelül száz százalékát új táblákból alakították ki. Aztán ülések, rádió, fogantyúk, üvegek – mindenre meglett a megoldás, persze Németh úr elképesztő energiája, irigylésre méltóan kiterjedt baráti hálózata is kellett ehhez. (A táblákat a Dohányozni tilostól a jobb egy előtti Szolgálati hely-ig például német katonák gyártották két rúd téliszalámiért, ha hihetünk a buszhoz kötődő anekdotakincs egyik gyöngyszemének.) A Mávaut festés is csak korhű dekoráció, ez a busz eredetileg a SZOT tulajdonában hordta a funkcikat.
Lehetetlen ergonómia, nem véletlen, hogy 50 éves korára mind gerincbajos volt a KGST-sofőr
A végső állapot viszont többé-kevésbé az, amit születésekor, 1964-ben tudott ez az Ikarus. Némi izzítás után (a gyertyák kellő felforrósodását a műszerfalon lévő izzító pirosra hevülésével lehet ellenőrizni) furcsán kompresszor-szerű hangon, és meglepően erőteljes dobhártya-püföléssel éled a négyhengeres Csepel-blokk. A kompakt méretéhez, kilenc méter alatti hosszához képest varázslatosan sok, 36 utast szállítani képes busz vezetése szervokormány híján komoly izommunka, a levegős fékrendszer viszont mindig biztosan megfogja a járművet, ha kell.
Az ajtók (egy a sofőrnek, ez hátrafelé nyílik, egy az utasoknak, ez előre) kilinccsel nyílnak, szíj határoló fogja meg őket, kisebb lejtőn, emelkedőn maguktól visszacsapódnak. A felső ablaksor kis kilincsekkel nyitható, kanyarokban vidáman csapódnak ki-be. A motorzaj nagyon erős, az egész buszban üvöltve lehet csak beszélgetni. Biztonsági öv egy darab sem, természetesen. Ezzel együtt, sőt éppen ezért, a 311-sen öröm az utazás
36 fő számára kínál kényelmetlen, de életre szóló élményt a 311
Az utazótempó 70 km/h, a végsebesség 100 körül van, de az már igazi haláltánc az Idővel. Ez a busz Stuttgartban is járt már busztalálkozón, a tulaj vitte le, lábon. Ennek fényében tényleg nehéz megérteni azt a fanatikus, vallásos hitet, amellyel Németh úr védi a félévszázados technikát a modern, elektronikus szirszarokkal teli műanyag vacakokkal szemben.
Hiszen hol fogyaszt egy mai busz 18 litert, kérdezi Németh úr, és igaza is van, mert egy modern, 55 személyes, 100 km/h utazótempót lazán tartó, klímás, fedélzeti wifis, Euro 5-ös, 6-os háromtengelyes távolsági luxusbusz valóban képes akár 20 liter felett is fogyasztani százon.
95 lóerős, négyhengeres Csepel motorja szerény menetteljesítményt, de visszafogott fogyasztást jelent
Az viszont kétségtelen, hogy ha lenne ilyen modern, műanyag, elektronikus szeméttel teli Ikarus, azt is imádná a magyar nép. Valami felfoghatatlanul erős érzelem köt minket ehhez a márkához, talán a Túró Rudihoz vagy az Aranycsapathoz fogható az az érzelmi hullám, ami ennek a piros busznak is mindig nyomában jár – a dízelfüst mellett, persze.
Legalább három generáció számára jelenti az Ikarus az ifjúságot, a legszebb időket, azt, amikor diákként, ingázóként, rokonlátogatóként, vagy csak városi utazóként 311-es, 55-ös, 66-os, 255-ös, 280-as Ikarusban rázkódva, olajszagot, dízelfüstöt inhalálva övé volt a világ.
Csendélet bukóablakokkal
Sikeres üzletemberek, komoly nagypapák, elismert szakmai, politikai nagyságok, művészek válláról zuhan le húsz, harminc, negyven vagy még több év, amikor újra átélhetik ifjúságukat akár ebben a 311-esben, akár más, öreg, de szépen restaurált Ikarusokban. Jó sok Németh úrra volna szükség országszerte ezekben a depresszív időkben.
Ma már jóval nagyobb eséllyel kerülünk egy Volvo, Mercedes, Scania, uzrambocsá’ King Long bendőjébe, ha távolsági buszra szállunk, és Budapesten is kisebbségbe szorul lassan az Ikarus, a magyar ipar egykori büszkesége, ez az oly sokszor sikertelenül defibrillált márka.
De ki tudja? Ha ennek a piros gyönyörűségnek volt, talán a nagy Ikarusnak is lehet feltámadás!