Nagy dilemma egy-egy jármű, pláne haszonjármű tesztje után, hogy mennyire merjünk ajánlani olvasóinknak egy vadonatúj példány pár napos használata alapján évekre, kilométerek százezreire egy befektetést. Így aztán örömmel fogadtuk a Ford hivatalos autókínzásáról szóló közleményét – talán segít megalapozottabban dönteni abban, hogy mennyire bízhatunk meg hosszú távon az új kis-Transitban. (Külön aranyos, hogy a képeken az elmaszkírozott kocsinak még az emblémáját is levették; remek álca, hiszen tényleg, milyen másik márkának is van ilyen ovális plakettje?)

A Ford Transit Custom a Transit család középső tagja, az óriásira nőtt, jövőre várható Transit és a Connect között

A Ford Transit Custom a Transit család középső tagja, az óriásira nőtt, jövőre várható Transit és a Connect között

A Ford Transit Custom a Transit család középső tagja, az óriásira nőtt, jövőre várható Transit és a Connect között

A Ford Transit Custom modellt 6 hónap alatt 10 évnyi extrém kíméletlen használattal terheltek meg. A tesztsorozaton a több mint 150 profi tesztvezető mellett flottafelhasználók és a Ford mérnökei is részt vettek, akik az autókat a legkülönfélébb körülmények közt – só- és sárfürdőkben, +40 és -40 fok közti hőmérsékleteken – tették próbára.

A Transit Custom hat hónapon át megállás nélkül vontatott egy megrakott utánfutót, két hónapon át végsebességen száguldott, és a teszt eredményeképpen a Ford több mint száz fontos változtatást hajtott végre az autón.

„Azt hiszem, kevés vásárló tudja elképzelni, mi mindenen ment keresztül ez az autó” – mondja Barry Gale, a Ford Európa haszonjármű-részlegének főmérnöke. „A lehető legkeményebb próbákat eszeljük ki, amit egy haszonjármű még elviselhet, és csak akkor vagyunk elégedettek, ha ezeket az autó bravúrosan teljesíti – pont úgy, ahogy azt a Transit Custom tette.”

Járdaszegély-teszt: nem csak a gumit öli, felnit roncsolja ez az akció, de komoly megterhelés a futóműelemeknek is

Járdaszegély-teszt: nem csak a gumit öli, felnit roncsolja ez az akció, de komoly megterhelés a futóműelemeknek is

A Ford több mint 600 jármű 10 millió kilométeren át rögzített adatait gyűjtötte össze a világ hét különböző piacáról, ezek az adatok segítettek a tízéves, 240 000 kilométeres kíméletlen használaton alapuló tartóssági célkitűzések kialakításában. A gyorsított tartóssági tesztfolyamat helyszíne a Ford Lommel próbapályája volt Belgiumban, ahol több mint 30 különféle teszt zajlott.

Néhány példa a szélsőséges feladatokra:

Autópálya-sebesség: Két hónapon át tartós non-stop száguldás maximális sebességen     

Nyolcas: Az autó egy hónapon át megállás nélkül nyolcasokat írt le a pályán
A futómű erőssége: 60 km/órás sebességgel nekirohanni egy 140 mm magas járdaszegélynek
Kátyúk és bukkanók: Az autó 5200 alkalommal hajtott végig egy kátyús és rázós szakaszon 70 km/órás sebességgel
Korrózióvédelem: Az autó durva kaviccsal borított útszakaszokon, só- és sárfürdőkön hajtott át, utána pedig nagy páratartalmú kamrában ázott 12 héten át
a videó a hirdetés után indul

Fejlesztésük során a Transit Custom prototípusai ugyancsak a legkeményebb körülmények közt vizsgáztak: Dubajban 40 fokos hőségben, Finnországban pedig -40 fokon bizonyították működőképességüket, és helytálltak a profi flottafelhasználók hosszú távú tesztjein is.

A tesztlaboratóriumokban a Ford a több tízezer órányi motorteszt részeként 46 napon át különleges fékpadokon modellezte a vadonatúj Transit Custom 2.2 Duratorq dízelmotorjának nagy terhelésű, folyamatos városi üzemét. A fékpadok 30 napon belül 10 évnyi valós futásteljesítményt szimuláltak.

A tesztsorozat során gyűjtött tapasztalatok alapján a Ford több mint 100 jelentős módosítást hajtott végre a Transit Custom szerkezetén; a mérnökök egyebek mellett áttervezték és megerősítették a motortartó bakokat és a küszöbelemeket.