Az automatizálási és energetikai technológiák előállításával foglalkozó svájci vállalat, az ABB olyan fejlesztéssel állt elő, melynek köszönhetően rendkívül gyorsan tölthetők fel az elektromos autóbuszok akkumulátorai. Az új technológiát a hatvanadik alkalommal megrendezett genovai nemzetközi közlekedési konferencián és kiállításon, az UTIP-en mutatták be.

Az eszközt a TOSA kísérleti projekt keretében a genovai városi közlekedési társaságnál (TGP) tesztelik egy nagy befogadóképességű, összesen 135 utas szállítására alkalmas autóbusz segítségével. A technológia lényege, hogy a töltőket nem az autóbuszgarázsokban helyezik el, hanem előre kiválasztott megállókban, illetve végállomásokon. A járművek így közvetlenül, az adott viszonylaton közlekedve kapják a működéshez szükséges muníciót.  

A tervek szerint az autóbuszok működtetéséhez szükséges energiát tisztán vízerőművekből nyernék, melynek eredményeképpen sem a jármű üzemeltetése, sem pedig az „üzemanyag” előállítása során nem kerülne üvegházhatású gáz a levegőbe. A rendszer fő pillérét a töltőoszlopok jelentik, melyeken a lézervezérlésű, mozgatható karok segítségével gyorsan, mindössze 15 másodperc alatt történhet meg az autóbuszok töltése. Ez körülbelül annyi idő, míg az utasok fel- és leszállnak a megállóban.

A járműben található akkumulátorokat a gyorstöltők pillanatok alatt 400 kilowattal töltik fel, míg a buszvégállomáson pedig nagyjából 3-4 perces „pihenőidőre” lesz szükség ahhoz, hogy az autóbusz újra forgalomba állhasson. A csatlakozót, illetve a töltéshez szükséges eszközöket a jármű tetején helyezték el, az innen nyert elektromosságot pedig a lítiumionos akkumulátorokban tárolja el az autóbusz, hasonlóképpen a fékezéskor felszabaduló energiához.

A megállókból töltenék a buszokat 1

A járműveket 15 másodperc alatt töltenék a tetőről

A járműveket 15 másodperc alatt töltenék a tetőről

A megoldástól azt várja az ABB, hogy a városi közlekedésben résztvevő elektromos autóbuszok üzemeltetése gazdaságosabbá és hatékonyabbá válik. A fejlesztők a technológiát elsősorban a frekventált, kulcsfontosságú viszonylatokra szánják, ahol a járműveknek rengeteg utassal a fedélzetén  kell részt venni a közlekedésben. A kísérleti projektben résztvevő jármű a genovai repülőtér és a városi nemzetközi kiállítási központ, a Palexpo között  közlekedik.