Ma forgalomba állt a Kisalföld Volánnál a Csehországból érkezett Irisbus Citelis 12 típusú, földgázzal hajtott autóbusz. Az alacsony károsanyag-kibocsátással közlekedő jármű magyarországi tesztjének megszervezését a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) végezte, melynek tagjai nagy erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy az autóbusz hazai üzemanyag-ellátása zavartalan legyen. Hazánk ugyanis még jelentős lemaradásban van a megfelelő CNG-töltőinfrastruktúra kiépítése terén, mely hátráltatja a gázüzemű hajtás szélesebb körben való elterjedését.

A 12 méter hosszú, teljes mértékben alacsonypadlós, háromajtós autóbusz hajtásáról a 210 lőerős Cursor 8-as hathengeres földgázmotor gondoskodik, mely az érvényben lévő Euro 5-ön túl az EEV környezetvédelmi kibocsátási normáknak is megfelel. Mindamellett a jövő évtől életbe lépő, a korábbiaknál jóval szigorúbb Euro 6-os határértékek teljesítésére is készen áll. A motor működéséhez szükséges – névlegesen 200 baros nyomásra sűrített – földgáz tárolására nyolc darab, összesen 1240 liter térfogatú, rendkívül erős kompozit szerkezetű gáztartály van elhelyezve az autóbusz tetején.

Az Iveco az Urbanway-t szánja a Citelis utódjának

Könnyedén hozzáférhető a Cursor 8-as földgázmotor

Könnyedén hozzáférhető a Cursor 8-as földgázmotor

Az alternatív üzemmód ellenére a Citelis utasbefogadó-képessége nem csökkent, így összesen 110 személy szállítására alkalmas, melyből 26 ülőhely áll az utasok rendelkezésre. A második ajtónál kialakított peronon lehetőség van babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására is, le- és felszállásukat pedig mechanikusan, vagy akár elektronikusan működtethető rámpa segíti. Az utastér, illetve a vezetőfülke levegőjének megfelelő cseréjéről az elhúzható ablakok, továbbá a légkondicionáló gondoskodik.

Az Ivecóhoz tartozó, a csehországi Vysoké Mytóban készülő Citelis városi autóbuszcsalád CNG-üzemű tesztbuszát június 12-ig Sopronban próbálhatja ki az utazóközönség, ezt követően pedig Kaposvárott, Pécsett, és Miskolcon vendégeskedik majd. A jármű országos körútját pedig várhatóan Budapesten zárja.

Az Italcamion Kereskedelmi Kft.-hez érkező bemutatóbusz üzemanyag-ellátásáról a BRC töltőtechnológiája gondoskodik, amelyet az importőr BR.CAR Kft. bocsát a közlekedési társaságok rendelkezésre a teszt időtartama alatt. Az üzemanyagot pedig az út során a GDF-Suez és a Főgáz-CNG Kft. biztosítja a járműhöz. A roadshow helyszíneiről a fenntartható közlekedés megteremtéséért elkötelezett ÖKO flotta állapodott meg az önkormányzatokkal.  

Az Irisbus Citelis 12 CNG belső tere - elölről hátulra

Az Irisbus Citelis 12 CNG belső tere – elölről hátulra

A közelmúltban mutatta be az Iveco a Citelis-típuscsalád utódját, az Urbanway-t, mely ugyan elődjétől örökölte karosszériáját, illetve alvázát, formatervében azonban már az elővárosi forgalomra kifejlesztett Crossway megjelenése köszön vissza az elülső-, és hátsó lámpatesteken.

Az új típus 10,5 , 12 és 18 méteres változatokban készül majd, melyekhez a gyártó a 286 lóerős Tector 7, továbbá a 400 lőerős Tector 9 típusú motorokat kínálja. Ugyanakkor a már Iveco márkanév alatt készülő új típus várhatóan a Cursor 8-as földgázmotorral is rendelhető lesz, mely teljesíti az Euro 6-os és az EEV környezetvédelmi kibocsátási normákat. Az Urbanway bemutatásával egy időben jelentette be az olasz haszonjármű-gyártó, hogy felhagy az Irisbus márkanév használatával.