Tegnap a Fővárosi Közgyűlés elfogadta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) idei, valamint a jövő évre vonatkozó üzleti tervét. A BKK a 2013-2014-es időszakban mintegy 73,4 milliárd forintból gazdálkodhat, melyből a főváros jelenleg 57,8 milliárdot biztosított a cég részére. A hiányzó 15,6 milliárd forint kiegészítésről a „Budapest 21” program keretében továbbra is zajlanak az egyeztetések a város és a kormány között.
Az igényelt működési összeget a megrendelt teljesítményhez minimálisan szükséges forrásokhoz igazították. A BKK idén is folytatja a BKV hatékonyságának javítását, illetve a cég átalakítását. A rendelkezésre álló keret azonban legalább 10 milliárd forinttal elmaradt az amortizáció mértékétől, igaz több olyan közlekedési projekt is elindult, melyek összértéke legalább 100 milliárd forint.
A BKK idei évre jelentős, 15,6 milliárdos hiánnyal számol, ami miatt várhatóan 2 milliárd forintos megújuló hitelkeretet vesz igénybe, mivel a kifizetések nem esnek egybe a bevételek beszedésével. Az üzleti tervben szerepel az új buszüzemeltetési modell folytatása is, melynek keretében legalább 150 darab új alacsonypadlós busz érkezhet Budapestre. Az új járműveket főként a dél-pesti vonalakra szánják.
Kötöttpályás fejlesztések
Május végén mutatták be a főváros 2030-ig szóló fejlesztési tervét, melyben több szükséges beruházás is szerepel. Ilyen például a hármas metró felújítása, amit a városháza rendkívül későn, 2016-ban kezdene el és a tervek szerint 2019-re fejezne be. Jövő évtől a fővárosi önkormányzat 400 új autóbuszt, 87 villamost és 69 trolit vásárolna.
A kötöttpályás közlekedés fejlesztését uniós forrásokból biztosítanák, azonban az új autóbuszok beszerzése részben a BKV-n keresztül, részben pedig további járatok kiszervezésével valósulhatna meg. A rövidtávú közlekedés fejlesztési elképzelésekben szerepel még a fogaskerekű Széll Kálmán térig történő meghosszabbítása.