Az Állami Autópálya Kezelő (ÁKK) csütörtökön tizenegy olyan flottakövető szolgáltatóval kötött szerződést, amelyek rendszerén keresztül a fuvarozók teljesíthetik az elektronikus útdíjfizetéshez szükséges bevallási kötelezettségüket. Július 1-je után csak azok a szállítmányozó cégek számolhatnak el ily módon, akik a leszerződött partnerek szolgáltatók rendszerét veszik igénybe. A többiek csak a nehézkesebb és több adminisztrációval járó viszonylati jeggyel közlekedhetnek a jövőben. Az első ilyen partnercég a Secret Control GPS flottakövetési szolgáltató volt.
Az együttműködési szerződés tartalmazza, milyen felelősséget vállalnak a társaságok, továbbá milyen feltételekkel lehet valaki az állami szerv szolgáltatója. A megállapodás aláírását követő napokban az új partnereknél rutin ellenőrzést tartanak. Az ÁAK ellenőrei megvizsgálják a technikai hátteret, valamint a személyi feltételeket, az ügyfélszolgálat munkáját és beosztását. Ha mindent rendben találnak, akkor a szolgáltatók előfizetői június 24-i időponttól regisztrálhatják készülékeiket az útdíjrendszerben.
A szerdai Magyar Közlönyben megjelent, hogy a flottakövetési társaságok a befizetett útdíj összegének 1,8 százalékát kapják annak fejében, hogy rendszerüket használják az e-útdíj elszámolásához. Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy ez az összeg mire lesz elég, hiszen a szolgáltatóknak mindenképpen fejlesztéseket kell végrehajtaniuk: szükséges lesz pénzt fordítaniuk a technikai háttér erősítésére, továbbá az ügyfélszolgálati munka fejlesztésére.
Az e-útdíj gyors bevezetése miatt azonban nem lehet minden teherautóba fix nyomkövető egységet beépíteni. Ezen a problémán enyhít az OBU (on the boars unit), amellyel szintén csatlakozhatnak a fuvarozók a fizetési rendszerhez. Azt, hogy a nem beépített készülékek milyen hátránnyal járnak már korábban megírtuk.
A Webbase OBU Multi készülék 56 900 Forintért beszerezhető, kétsoros kijelzőjén beállítható a jármű tengelyszáma is, mely meghatározza az útdíj mértékét. A menüből több nyelv is választható és ha bármi gond adódna a kapcsolattal, akkor hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Az eszköz az EU-ban későbbiekben életbe lépő európai elektronikus útdíjszolgáltatás (EETS) szabványnak is alkalmassá tehető, így a nemzetközi fuvarozóknak nem kell majd a közeljövőben új OBU-t beszerezniük.