A Hungaroringen található Vezetéstechnikai Centrumban tartott bemutató kísérőrendezvényén, a láthatósági minikonferencián pedig szakemberek hívták fel a figyelmet a kamionok  jobb éjszakai láthatóságának fontosságára. A személyautókéra csak azért nem, mert azokra továbbra sem lesz kötelező a ragacs.

A rendezvény meghívott vendége volt Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, aki azonban váratlanul lemondta szereplését, mindamellett Berta Tamás, a KTI ügyvezető igazgatója is távol maradt. A szakmai adalékból azonban legalább nem volt hiány: aki eddig azt gondolta a szem könnyedén alkalmazkodik a sötéthez, az téved. Fényvisszaverő fóliák nélkül pedig a sötétben a kamiont könnyedén össze lehet keverni egy zacskó szotyival.
 
„Éjszaka csökken a kontraszt, a tárgyakról visszaverődő fény sűrűsége nagyon hasonló az útburkolatról, illetve a sötét égboltról visszaverődő fény sűrűségéhez. A kontrasztérzékenység személyenként változó lehet, éppen ezért fontos lenne ezt rutin szemészeti eljárásoknál vizsgálni.” – hívta fel a figyelmet Siska Tamás közlekedéspszichológus. A szakember kiemelte, hogy a fényvisszaverő anyagok alkalmazásával a kontrasztérzékelés felerősíthető, mindamellett az észlelési távolság is nő.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

Ennyi látszik egy kamion hátuljából minimális láthatósági matricákkal

A fényvisszaverő kontúrfóliával ellátott kamion észlelési távolsága tiszta időben, éjszaka, közvilágítás nélküli útszakaszon körülbelül 600 méterrel nagyobb, mint fólia nélkül. Elmondta, hogy a kontúrfólia alkalmazásának nagy előnye, hogy nemcsak az előttünk haladó kamion láthatóságát növeli meg, hanem azonnal információt kapnak a sofőrök arról is, hogy az előttük haladó jármű teherautó.

„Az áruszállító járművek a halálos baleseti statisztikákban felülreprezentáltak. Angliában az utakon közlekedő járművek csak 1,5 százaléka nehéz tehergépkocsi, a halálos balesetekben azonban 15 százalékban tehetők felelőssé” – jegyezte meg Deák János, a KTI kutatója. A MIRA angol intézet vizsgálatai szerint 200 részletesen megvizsgált teherautó-balesetből 26 esetben játszott szerepet a láthatóság és az esetek felét nagy valószínűséggel meg lehetett volna előzni a járművek láthatóságának javításával. Az USA-ban  a fénycsíkok alkalmazásával  19-38 százalékkal csökkent a halálos balesetek aránya igaz, ebbe nagyvonalúan a nappali adatokat is beleszámolták.

Az idősebb vezetőknek éjszaka több fényre van szükségük, hogy észleljék és elolvassák a táblát. Tizenhárom évente pedig megduplázódik a szem számára a tárgyak sötétben való érzékeléséhez szükséges fényerősség.” – jegyezte meg Bogár László a 3M Közlekedésbiztonsági Üzletágért felelős munkatársa. A tehergépjárműves személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekben a halálos ütközések több mint egyharmada éjszaka, korlátozott látási körülmények között történik. Ezért nagyon fontos szerep jut a láthatóságot javító fényjelző, fényvisszavető anyagok használatának.

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

Ennyi látszik felépítmény hátuljából az új előírások szerinti fóliázással

A kontúrfóliák hasznosságát persze mindenki döntse el maga, az viszont tény, hogy alkalmazásukkal sikerült elérni a célt, hiszen a baleseti statisztikák mumusai, a teherautók valóban jobban láthatóvá válnak. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy használatukkal valóban javulnak-e a baleseti statisztikák idehaza. Főleg egy olyan országban, ahol legálisan lehet használni a traffipax-jelző készülékeket.