Hogyan jutunk el a parkolóból a rendezvényre, a reptér épületéből a repülőgéphez, a nyaralóhely recepciójától a bungalóig? Hát golfkocsival, vagy kisbusszal, vagy valamely más motorizált szerkezettel, amely unalomig ingázik naphosszat két végállomása között. A gépek persze nem ismerik az unalom fogalmát – szemben a sofőrrel, aki vagy felmond, vagy bedilizik, de sokáig biztos nem lesz hajlandó erre az ide-oda lótifutásra.
Ezt a motivációromboló, viszont nélkülözhetetlen feladatot hivatott emberi beavatkozás nélkül megoldani a Navia, a francia Induct Technology újdonsága.
A Navia jelen formájában úgy néz ki, mint egy nyitott oldalfalú, gumikerekekre szerelt lanovka-kabin: az utasok a falának támaszkodva, vagy rudakba kapaszkodva álldogálnak menet közben.
Nagy dülöngélésre kanyarban sem kell számítani, mert a jármű legnagyobb sebessége mindössze 20 km/óra – viszont nem is megy messzire, így az időveszteség minimális, a hatásfok ellenben kiváló.
A Naviát persze nem drótkötél vezeti, de majdnem: négy darab lézerradarral és sztereó kamerával pásztázza az utat, így tájékozódva az útvonalon, illetve elkerülve az akadályokat. A jármű minden pillanatban 180 méteres körben észleli környezetét, így pusztán érzékelési, vezérlési szempontból akár növelni is lehetne sebességét.
Az önjáró Naviának érintőképernyős felületen adhatjuk meg a kívánt úticélt – ebből ugye egy konkrét bevetési helyszínen nem lehet olyan sok, ezért gyorsan és hatékonyan kezelhető és indítható a rendszer.
Amikor az akkumulátorok lemerülőben vannak, a jármű önállóan visszatér bázisára, ahol szintén emberi beavatkozás nélkül, indukciós rendszeren keresztül feltölti őket, majd újra üzembe áll.
Egyelőre nem tudni, mikor kezdődhet meg a Navia sorozatgyártása, mint ahogy a költségek sem ismertek. A 2004-ben alapított fejlesztő cég ugyanakkor hosszú távon nagyobb léptékekben gondolkodik: szerintük elképzelésüknek akár a városi tömegközlekedésben is lehetne helye.
Az Induct Technology jelenleg világ körüli turnén demonstrálja a Navia képességeit; az alábbi felvétel a legutóbbi állomáson, a vadonatúj texasi Circuit of the Americas Forma-1-es versenypályán készült
Szerző: Svékus Gergő