A Schiphol Airporton közlekedők leghamarabb 2014 júliusában utazhatnak azokkal a járművekkel, melyeket nemrég vásároltak a hollandok. A 12 méter hosszú K9-es típusú autóbuszok a terminálok és a repülőgépek között szállítják majd az utasokat. A repülőtér üzemeltetője a terület levegőjének tisztulása mellett költséghatékonyabb üzemeltetést vár el a kínai elektromos autóbuszoktól.

A típust egyébként tavaly Budapesten, idén pedig Varsóban is tesztelhette a közép-európai utazóközönség. Bár az utasok többsége általában a belső kialakítás alapján ítéli meg az autóbuszt, ettől függetlenül az ilyen járműveknél nagyon nem mindegy a műszaki tartalom. A gyári paraméterek szerint 3,5 óra töltés után 250 kilométer tehető meg a K9 e-Bus 12-vel, melynek végsebessége akár a 70 kilométer/óra is lehet.

Az elektromos járművek közlekedtetése a gazdaságossági számítások szerint legalább 20 százalék megtakarítást jelent a dízelbuszokkal szemben, ezek segítségével pedig akár nullára csökkenthető az autóbuszok lokális károsanyag-kibocsátása. A szervizköltség jelentős hányadát az akkumulátorok tehetik ki, ám a BYD (Build Your Dreams) szerint ezek 6000 töltési ciklust élhetnek meg a durva stresszhatások (mélykisülés, túltöltés, meleg) elkerülése mellett, így gyakorlatilag 10-12 évig nincs szükség az egységek cseréjére.

A BYD-nek mostanság Amerikában megy jól: a vállalat legutóbb a Los Angeles-i városi közlekedési vállalattól kapott 25 elektromos autóbuszra megrendelést. Előtte pedig a szintén amerikai Long Beach vásárolt 10 darab környezetbarát hajtású buszt. Igaz, a tendergyőztesként kihirdetett BYD még nem kezdhetett bele a járművek legyártásba, a kivehető villanymotoros autóbuszokat gyártó amerikai Proterra ugyanis megtámadta az eredményt.

A kíniak nem búslakodnak, üzemet építenek Kaliforniában és onnan ontják majd az elektromos buszokat az USA és a világ minden tájára.