Kazán, a Tatár Köztársaság fővárosa úgy döntött, hogy sűrített földgázzal hajtott járművekre cseréli az utakon közlekedő buszokat, teherautókat és köztisztasági járműveket. A megoldás egyrészt tisztábbá teheti Oroszország egyik legrégebbi városának levegőjét, másrészt gazdaságosabb üzemeltetési költségeket eredményezhet a közfeladatot ellátó cégek számára.
Oroszország gőzerővel készül ugyanis a 2018-as labdarúgó világbajnokságra, házigazdaként még sok tennivalója van a tömegközlekedés, a stadionok, valamint az infrastruktúra fejlesztése terén. Az Oroszországi Föderációhoz tartozó Tatár Köztársaságban ehhez kapcsolódóan mutatták be a rangos futballesemény egyik színhelyének új haszonárműveit, melyeket már a vb-re hangolva vásárolnak.
A tatárok első körben három CNG-üzemű járművet állítottak ki, melyekből hamarosan több tucat tűnhet fel Kazán útjain. A kéttengelyes CMZL-9G típusú, Kamaz-alvázra épített kukásautót a városi önkormányzat használja majd a jövőben a kommunális hulladék begyűjtésére. A szemészállító kilenc köbméter hulladékot tud elszállítani egyszerre és egy feltöltéssel 300 kilométer megtételére képes.
A városi tömegközlekedési feladatok ellátását a NEFAZ gyártmányú 5299-30-31 típusú CNG autóbusszal képzelik el a jövőben, amellyel manapság a tatárföldi köztársaság nagyobb városaiban is lehet találkozni. A bemutatott járművek sorát egy ED-405AG típusú közúttisztító jármű zárta, melyet télen akár hókotróként is be lehet vetni.A sűrített földgázzal hajtott járművek üzembe helyezését az orosz vezetés is támogatja, az ennek érdekében kidolgozott program megvalósításába a Gazpromot is bevonták. Az orosz kormány tervei szerint 2030-ra a tömegközlekedési járművek felét, illetve az önkormányzati tulajdonban lévő haszonjárművek harmadát, valamint az építőiparban használt teherautók közel harmadát CNG-üzeműre kell cserélni. A tatárok első körben 262 sűrített földgázzal üzemelő autóbuszt vásárolnak összesen 932,6 millió rubel értékben, melyből 665 millió rubelt az orosz állam biztosított az erre a célra létrehozott pénzügyi alapból.
Az új járművek üzemeltetési költsége feleannyi, mint a hagyományos üzemű haszonjárműveké. Számítások szerint a sűrített földgázzal hajtott teherautók és buszok forgalomba állításával 2,7 millió köbméterre nőhet a gázfelhasználás, míg az egyéb fosszilis tüzelőanyagokból 2,6 millió literrel kevesebb fogy majd 2024-re. Nem elhanyagolandó tény ugyanakkor, hogy a járművek károsanyag-kibocsátása 19 tonnával csökkenhet a következő évtized közepére.