61 darab csuklós autóbusz szállítását kezdi meg jövő év tavaszán a Volánbusz számára a Rába a tegnap aláírt szerződés értelmében, mintegy 16 millió euró (4,8 milliárd forint) értékben. A győri cégnek az első autóbuszokra vonatkozó megrendelése a Volvóval történő együttműködés aláírása óta. A Rába mindamellett továbbra is éves szinten 200-300 autóbusz szállításával számol, ezért aktívan figyelik a piaci lehetőségeket és törekednek arra, hogy a megrendelői igényeket versenyképes megoldásokkal elégítsék ki. A Győrben készülő járművek egyelőre a Volvo 7900-as és 8900-as városi-elővárosi kivitelű modelljei lesznek.
    
A svéd Volvo Bus Corporation és a Rába Járműipari Holding Nyrt. február 12-én kötött stratégiai buszpiaci együttműködési megállapodást. Az együttműködés megvalósítása jelentős stratégiai előnyöket hozhat mindkét vállalat, továbbá a hazai ipar számára is. A magyar vállalatnál új munkahelyek jöhetnek létre a hazai igényeknek is megfelelő termékek gyártásával. Az ellentételezés nyomán tovább bővülhet a Rába-csoport fő kompetenciakörének tekintett futómű-üzletág stratégiai lehetőségeinek köre.
A Rába illetékesei szerint a gyártás 2014 elejére tervezett beindítása várhatóan 300 új munkahelyet hoz létre, egyharmada a külső beszállítóknál keletkezik, másik harmada a Rába Jármű Kft.-nél, a fennmaradó rész pedig – a termelés felfutása után – a Rába-csoport más vállalatainál. A darabszámtól függően akár több milliárd forintra rúghat az az összeg, amit a Rába a buszgyártás beindítására fordít. A buszok a Rába több tízezer négyzetméteres győri csarnokában készülnek majd.

Bár az új autóbuszbeszerzéseknek csak örülni lehet idehaza, ettől függetlenül sajnos nem szabad megfeledkezni arról, hogy a Volvo-Rába együttműködés is hozzájárul a magyar buszgyártás lenullázásához. A buszbeszerzési moratórium az elmúlt három évben a csőd szélére sodorta a jelentősebb hazai gyártókat.

Az amerikai igényeknek megfelelő, de a magyar piacra kifejlesztett buszokat gyártó NABI idén jelentette be, hogy bezárja a kaposvári gyárat. A török, német és szerb piacon is jelenlévő debreceni központú MJT is a közel múltban hagyott fel végleg az autóbuszok gyártásával.A hazánkban közel ezer autóbusz értékesítő Kravtex pedig sikertelenül indult a külön engedéllyel meghirdetett tendereken. A sikertelen BKK közbeszerzési pályázattal bebizonyosodott,  hogy nem kell a mosonmagyaróvári cég Budapestre a kifejezetten a fővárosi igényeknek megfelelően kifejlesztett városi autóbuszcsaládja.

A Volvo-Rába együttműködés egyelőre a hazai beszállítók számára lehet ígéretes, a magyar gyártóknál felhalmozott szakmai tudás azonban veszni látszik. A Kravtex, az Ikarus és a NABI által a típusfejlesztésekre költött összegek ablakon kidobott pénzzé váltak. A győri és a svéd cég együttműködésében egyelőre nincs benne új, közösen kifejlesztett típusok gyártása, ezért az állami tulajdonú Rába tulajdonképpen összeszerelést fog végezni. Aki ezt a magyar buszipar feltámadásának nevezi, az valószínűleg nincsen tisztában a hazai autóbuszgyártók siralmas helyzetével.

Forrás: MTI