Három hónapja az Iveco közölte a sajtóval, hogy megszünteti az Irisbus márkanevet, azonban a javarészt a Renault-modellekre épített járművek gyártása nem állt le. Az olaszok az újítás jegyében frissítették a buszok formatervét és műszaki tartalmát. Ennek köszönhető, hogy az Iveco Bus egy teljesen megújult típuscsaládot mutat be az idei Busworld kiállításon október 18-23. között. A modellkínálat megújítására a cég nem csak a vállalati vérfrissítés, hanem a jövőre életbe lépő Euro 6-os környezetvédelmi normák teljesítése miatt szánta el magát.
13 méteres Crossway
Az elsősorban helyközi utasszállításra tervezett, megújult formatervvel érkező Crossway háromféle hosszal (10,8, 12, illetve 13 méter) és három különböző változatban készül a jövőben. A csehországi gyártású jármű eddig alacsony belépésű kivitelben, valamint magaspadlós, távolsági forgalomra kialakított változatban volt elérhető. A 13 méteres változat az Irisbuus Arway/Evadys modellek helyébe lép és elsősorban városközi utasszállításra lesz alkalmas. A Crossway 13 méteres változata az egyetlen olyan jármű a piacon, amely az adott hosszban 63 ülést, valamint változatlan mozgékonyságot és manőverezőképességet kínál. A jármű vezetőfülkéjének hossza a nagyobb elülső túlnyúlásnak köszönhetően további 10 centiméterrel nőtt.
Új városi autóbusz
Idén a Nemzetközi Tömegközlekedési Unió (UITP) genfi világkongresszusán bemutatott városi kivitelű Urbanway modell új motorral frissül. A típusról korábban már beszámoltunk. A modell az elődjénél használt keresztirányú Cursor 9 motor helyett új, hosszirányú Tector 7 erőforrást kapott, így többféle közlekedési hálózat üzemi feltételeinek is képes megfelelni. A 286 lóerős Tector 7 motorral hajtott Urbanway több mint 800 kilogrammal könnyebb az elődjénél. A modell vezetőfülkéjét pedig a legújabb EBSF-irányelvek (European Bus System of the Future – A jövő európai buszrendszere) szerint alakították ki az UITP égisze alatt.
Magelys, a zászlóshajó
A Magelys turistabuszt az olaszok a cég zászlóshajójának szánják. A modell ismertetőjegye a tető két oldalán végighúzódó ablaksor, mely kivételes panorámát nyújt az utastérben. Az Urbanway és a Crossway modellekhez hasonlóan a Magelys is jóval könnyebb elődeinél, ugyanakkor a tervezéskor ügyeltek szabványos alkatrészek beépítésére. A Magelys esetében az akadálymentesítésre is gondoltak, ezért beépítették a mozgáskorlátozott utasok beszállását segítő emelőlapot is. A jármű továbbá csúcstechnológiai extrákkal, például wifi-kapcsolattal, bármilyen digitális eszközzel használható 220 V-os és USB-csatlakozókkal, illetve LCD monitorokkal is felszerelhető.
Új buszokba új motor
A Tector és Cursor Euro 5-ös és EEV-besorolású motorok helyét a nagyobb lökettérfogatú Tector 7 és a Cursor 9 Euro 6-os erőforrások veszik át. Míg a Tector esetében 5,9-ről 6,7 literre, addig a Cursor esetében 7,8-ről 8,7 literre nőtt a hengerűrtartalom. A Cursor 8 motorral szemben a Cursor 9 szelepfedele alatt közös nyomócsöves befecskendezési rendszer található, amely megoldással jelentősen csökken a jármű belső zajszintje.
Az erőforrások az FPT Industrial által kifejlesztett, úgynevezett Hi-eSCR (nagy hatékonyságú SCR) technológiáját használják annak érdekében, hogy teljesítsék az új Euro 6-os környezetvédelmi szabályozást. A Hi-eSCR kizárólag friss levegő beszívásával teszi lehetővé az optimális égést a motorban. A technológia különösen alkalmas a farmotoros, nagy hűtési igényű buszokhoz, melyeknél az EGR rendszer legalább 30 százalékkal nagyobb mennyiségű hűtés mellett nyújt azonos teljesítményt. A fejlett katalitikus redukciós rendszer továbbá az alacsony átlagsebességű, gyakori megállásokkal megszakított városi használatra is ideális.
Az Iveco Bus új, Euro 6-os motorokkal szerelt modelljeire ez idáig több mint félezer megrendelés érkezett, legutóbb egy svájci tömegközlekedési vállalattól, a Post Autótól. Az olasz gyártó 1200 négyzetméteres standján látható Euro 6-os modellek mellett új koncepciójárművek megtekinthetőek lesznek, valamint tesztvezetésre is lehetőség nyílik majd.