Több százra tehető azoknak az autóbuszoknak a száma, amelyek cserére szorulnak a hazai volántársaságoknál, az erre szolgáló csereprogram terve már elkészült és a kormány előtt van. Ettől függetlenül vannak olyan esetek, amikor a gépjárművek műszaki állapota miatt azonnali megoldásra, gyors közbeszerzésre van szükség.

A nemzeti autóbuszprogram megvalósításához a volánok számára a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nyújt hitelt, emellett saját bevételeikből és a közösségi közlekedés számára biztosított állami támogatásból teremthetik elő a gépjármű-vásárlásokhoz szükséges anyagiakat – tette hozzá az államtitkár. A 2014-es induláshoz gyakorlatilag a rajtpisztoly dörrenésére várunk, hiszen létezik már egy Rába-Volvo együttműködés valamint egy állami többségi tulajdonban lévő Rába cég a program megvalósításához.

Uniós közbeszerzési eljárás eredményeként a Jászkun Volán a Volvo Hungária Kft-tól ajánlott hét darab használt autóbuszt vásárolt meg. A helyközi kivitelű Volvo B12BLE 8700 típusú buszok a svédországi Safflében közlekedtek. A beszerzett gépjárművek közül négy 2003-as, egy pedig 2002-es gyártású, futásteljesítményük 550-700 ezer kilométer között mozog. A most munkába állított buszokkal a helyközi járműpark átlagéletkora 11,2 évre csökkent, és ezzel a mutatóval a szakmában az első tíz között a helyük. Az autóbuszokkal az utasok a Szolnok-Abony, Szolnok-Tószeg, Szolnok-Cibakháza és a Szolnok-Tiszasüly vonalon találkoznak majd.

A városi kivitelű, alacsony padlós Volvo B7L 7700 típusú buszok Hollandiából érkeztek, 2004-ben gyártották őket, és eddig 500 ezer kilométert futottak. A helyi buszok átlagéletkora jelenleg 7,9 év, ezzel a Jászkun Volán listavezető ebben a kategóriában.

Újra kitolták a határidőt

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a határidőt újabb két hónappal meghosszabbítva, december 31-én éjfélig várja a pályázatokat új, földgázüzemű (CNG) autóbuszok beszerzésére. A határidőt egyszer már kitolták, de a tárcához az elmúlt időszakban is számos kezdeményezés érkezett, kérve az ismételt meghosszabbítást, főként a pályázat beadása előtt kötelezően lefolytatandó, feltételes közbeszerzési eljárás időigényességére hivatkozva.

A minisztérium az Új Széchenyi Terv keretében összesen 1,6 milliárd forint támogatást ad új, sűrített földgáz meghajtású (CNG) autóbuszok beszerzéséhez, állami vagy önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési társaságok számára. A pénzből az azonos műszaki tartalmú dízelüzemű és gázüzemű járművek árkülönbözete fedezhető.

A vissza nem térítendő támogatás mértéke szóló kialakítású járművenként legfeljebb 18 millió forint, csuklós autóbuszonként legfeljebb 24 millió forint lehet. A pályázat során beszerezhető földgázüzemű autóbuszok üzemeltetéséhez szükséges infrastrukturális feltételek biztosítása a pályázó feladata. A pályázat fő célja a buszbeszerzés támogatásával a sűrűn lakott városok levegőminőségének javítása, a közösségi közlekedés széndioxid-kibocsátásának, illetve a szálló por koncentrációjának csökkentése.

Forrás: MTI