Utoljára 2001-ben álltak forgalomba a Budapesti Közlekedési Vállalatnál (BKV) új Ikarusok. Akkortájt a BKV 115 darab alacsonypadlós, szóló 412-essel fiatalította a buszparkját. A fővárosi közlekedési társaság ezt követően kizárólag új, vagy használt külföldi gyártású autóbuszokat vásárolt. Az elmúlt évtizedben ez idő alatt a „nagy Ikarus” mindkét gyára tönkrement, majd jó darabig nem készültek ez alatt a márkanév alatt autóbuszok Magyarországon. Éppen ezért történelmi jelentősége van annak a közbeszerzési pályázatnak, melyen néhány napja a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t hirdették ki győztesnek.

IKEA-utánérzés

A sikeresen lezárult tendernek köszönhetően a cég 18 darab V127 típusú autóbuszt szállíthat a BKV-nak. A beszerzés érdekessége, hogy a budapesti közlekedési társaság lényegében „saját kezűleg” rakja össze a járműveket. A Magyar Autóbuszgyártó Kft. által épített Ikarusok félkész állapotban érkeznek a társasághoz, melyek összeszerelését a közlekedési vállalat és a gyártó szakemberei a BKV műhelyeiben végzik. A megállapodás szerint idén három járművet raknak össze a BKV-nál, a további 15 darab autóbusz pedig jövőre érkezhet Budapestre feltéve, ha a fővárosi közlekedési vállalat megrendeli őket.

Történelmi buszbeszerzés Budapesten 1
Történelmi buszbeszerzés Budapesten 11 A tizenkét méter hosszú, szóló kivitelű, teljes mértékben alacsonypadlós Ikarus V127-eseket a jelenleg érvényben lévő, legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak is megfelelő, Euro 5-ös Cummins gyártmányú dízelmotorokkal gyártják. A részben kiszerelt vázak fényezését és a helyszínre szállított részegységek beépítését a BKV saját műhelyi kapacitásával végzi, emellett a közlekedési vállalat biztosítja az akkumulátorokat, a gumiabroncsokat, a jegykezelőket és a fedélzeti zártláncú kamerarendszert.

A buszok vételára 52 millió forint, melyet a BKV további összesen 3,5 millió forintnyi anyaggal és körülbelül 2,5 millió forint értékű munkával egészít ki, amely így kedvező végső beszerzési árat jelent. Az új járművekkel leghamarabb 2014 első felében találkozhatnak az utasok.

Százon is túl

A Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította, melynek eredményeképpen egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsalád került a hazai piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-et, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata.

A hazai gyártású modellekből eddig több mint száz darab készült el idehaza, legutóbb épp Szegeden állt forgalomba a típusfrissítésen átesett Ikarus 187-es troli változata. A BKV-nál pedig bérleti konstrukcióban jelenleg is közlekedik egy Ikarus V187-es típusú csuklós autóbusz, mely 2014 decemberéig biztosan szállít utasokat Budapesten.