Alig egy évvel a világpremier után Magyarországra érkezett az új Setra ComfortClass 500, melyet idén ősszel a „Coach of the Year 2014” díjjal tüntettek ki. A mentazöld fényezésű Setra S 515 HD a távolsági buszok arisztokratája, mely fel van vértezve legutolsó technikai megoldásokkal. A Németországban található ulmi üzemben készülő járműnek varázsereje van: a sokat látott újságírók rakoncátlan gyerekekké válnak a fedélzetén, mindent kinyitogatnak és mindent nyomkodnak amit csak lehet.
A S 515 HD hazai bemutatójára az EvoBus hazai képviseleténél került sor. A német gyártmányú, 12,3 méter hosszú távolsági autóbuszban 44 ülés található, melyek lábtartóval, könyöktámasszal, valamit műbőrborítású fejtámlákkal vannak felszerelve. A jármű – a típuscsalád többi tagjához hasonlóan – Euro 6-os Mercedes-Benz motorral készül. Az új OM 470-es egy soros, hathengeres, 10,7 literes egység, mely 1800-as percenkénti fordulatszámnál legfeljebb 428 lóerő (315 kW) leadására képes.
Szándékos „hiba”A kéttengelyes, kétajtós kivitelű autóbusz belsejébe a bejutás kifejezetten kényelmes. A lépcsők szélesek és nagyjából egyformák, mindamellett az ajtók környékén nincsenek zavaró dobogók, melyek nehezítenék a le- és felszállást. A világos, tágas utastérben az ülések különleges, úgynevezett „fésűs” elrendezés szerint vannak elhelyezve.
Ez azt jelenti, hogy az üléspárok egyik széke hátrébb van a másiknál, melynek köszönhetően az utasok válla és könyöke nem ér össze. Első ránézésre ez hanyagságnak tűnhet, holott a megoldás nagyon is szándékos. Bár a képeken az eltérés nem annyira látványos, a trükk működik: tényleg olyan érzése van az embernek, minta nem ülne mellette senki.
Feltöltődés magas fokon
Az utasok kényelméről az üléseken elhelyezett lehajtható asztalkák és a lábtartók mellett számos technikai eszköz gondoskodik. A autóbuszban ugyanis olyan multimédiás rendszer van, mely a DVD-lejátszó, a megfelelő hangzás, valamint az ülések fölött elhelyezett monitorok működtetésért felel. Ha mindez nem lenne elég, akkor az utasoknak lehetőségük van az iPodjukkal, illetve iPhone-jukkal az ingyenes wifi-hálózat igénybevételére. Mindamellett az utazás ideje alatt a jármű oldalfalába helyezett konnektorok segítségével tölthetők fel mobiltelefonok, laptopok és más elektromos kütyük.
Az autóbusz két oldalán végigfutó csomagpolc alján minden üléspár felett külön kezelő panel van, melyen utaskísérő-hívó gomb, olvasólámpa kapcsoló, illetve légkondicionáló nyílás található. A második ajtónál WC-fülke, valamint 40 csészés forróital-készítő automata található. Kétségtelen, hogy a Setra jól gazdálkodott az egyébként standard méretekkel, hiszen a jármű belsejében szinte mindenhova jutott még egy-egy plusz rekesz, vagy kuka. Az már egyenesen csúcs, hogy az utaskísérőnek külön tárolódoboza, valamint lehajtható, széles, lábtartója van, így nem kell a lábait a lépcsők felett lógatnia. Az utastér elegáns hangulatát a LED-es világítása teszi teljessé, mely valamivel kellemesebb a szemnek, mint a hagyományos izzós világítás.
Biztonság mindenek felett
Az új Setra S 515 HD-ben több hasznos és fontos biztonsági rendszer kapott helyet. Az adaptív sebességtartó automatika (ART) figyeli a jármű előtt haladó járművet és ahhoz igazítja a jármű sebességét. Ha pedig nem fékezne vagy kanyarodna időben a sofőr, a korábban már bemutatott ABA2 automatikus fékasszisztens hajtja végre a szükséges műveleteket.
Az ATAS, vagyis a figyelem asszisztens a sofőr éberségét vizsgálja. Ha a figyelem lankadására utaló jeleket rögzít, akkor a műszerfalon kigyullad a kis kávéscsésze szimbólum, így jelezve a sürgős, azonnali megállás, vagy pihenés szükségességét. A Setra ezen fejlesztések mellett blokkolásgátlóval (ABS), kipörgésgátlóval (ASR), elektronikus menetstabilizátorral (ESP), sávelhagyás figyelmeztetővel (SPA), speciális frontoldali ütközésvédelmi rendszerrel (FCG), valamint folyamatos fékezésszabályozóval (DBL) is felszerelte az S 515 HD-t.
Gigantikus csomagtér
A csomagtér gigantikusra, összesen 8,5 köbméteresre sikeredett, a tengelyek feletti plusz tárolóhelyekkel együtt pedig további 1,7 köbméternyi kapacitásról beszélhetünk. Mindez kiemelten jónak mondható főleg, hogy a második ajtó előtt helyet kellett szorítani a vécét működtető berendezésnek, valamint egy kisebb tűzoltó berendezésnek is. Sőt, gondoskodni kellett a 40 literes AdBlue-tartály, valamint a 475 literes üzemanyagtartály elhelyezéséről is. A második ajtó után kialakított rekeszek pedig oly módon lettek megtervezve, hogy szinte mindenhová elfér egy-egy olyan eszköz, melyet a sofőr nem feltétlenül szeretne az utasok csomagjai számára fenntartott poggyásztérben tárolni.
Mindenre gondolnak
A Setra a fent említett fejlesztések mellett a Continental által gyártott gumiabroncs-nyomás ellenőrző rendszert, öntisztító tolatókamerát, bi-xenon fényszórókat, valamint esőérzékelő szenzorokat is épített a S 515 HD turistabuszba. Az autóbusz tetején egy panoráma kamera is található, melynek képe az utastéri monitorokon is kivetíthető.
Egy üzemeltető számára természetesen a fogyasztás sem utolsó szempont. A ulmi cég szerint a könnyített karosszériának köszönhetően a megújult turistabuszok üzemanyag-felhasználása lényegen kisebb. A tavalyi „Record Run Buses” – elnevezésű versenyen a Setra 515 HD több hasonló kategóriájú modellt utasított maga mögé, ugyanis fogyasztása 8,2 százalékkal kisebb volt a teszten résztvevő járműveknél.
A ComfortClass 500-as szériából 2013 augusztus végéig több száz darab autóbuszt értékesített a Setra Európában. Az első S 515 HD a francia Groupe Lacroix-hoz került ez év februárjában. Az első nagyobb megrendelés júniusban érkezett a modellre, amikor az osztrák Blaguss bejelentette, hogy 2015-ig összesen 100 darab magas komfortfokozatú S 515 HD-t helyez forgalomba. Legutóbb az Eurolines vásárolt három új ComfortClass 500-ast, melyek a közép-európai vonalakon szállítják az utasokat. Remélhetőleg nem kell sokat várni az első magyar rendszámos Setra S 515 HD megjelenésére hazánk útjain.