Röviden – Toyota Proace | |
---|---|
Mi ez? |
Emblémacserével született Hiace-utód, francia gyártásból és technikával. |
Mit tud? | Amit a testvérmodellek: teherbírása 1-1,2 t, raktere maximum 7 m3 |
Mibe kerül? | 128 lóerővel és jó felszereltséggel a tesztelt változat nettó 6,2 millió forintba |
Kinek jó? | Annak, aki Toyota-emblémával szeretne könnyű haszonjárművet ebből a kategóriából. |
Ó, Rómeó, mért vagy te Rómeó? /Mondj le nevedről, tagadd meg apádat –
vagy esküdj meg, hogy örökké szeretsz, / és én nem leszek többé Capulet.
(…)
Mit ér a név? Aminek neve „rózsa”, / az más néven is éppoly illatos.
Rómeó is, ha más nevet viselne, / drága maradna és tökéletes,
mint most. – Vesd le a neved, Rómeó, / mely nem is részed, és cserébe engem
végy mindenestül! (W. Shakespeare: Rómeó és Júlia, Nádasdy Ádám fordítása)
Shakespeare rózsája az autógyárakat is megtanította arra, hogy a név csak egy jelölés, lényegesebb a dolog maga. Főleg a haszonjárművek világában, ahol természetes az emblémacsere, még a piac legnagyobb szereplői is egy kaptafára gyártják a teherautókat. Mert a menetlevél világában a költségek döntenek, amit azonos alkatrészekkel és nagyobb darabszámokkal lehet lejjebb szorítani.
Egy kaptafa
Eredetileg ez a kifejezés arra vonatkozott, hogy egy pár lábbeli mindkét lábon hordható volt, tehát nem készült belőle balos-jobbos és naponta kellett cserélgetni a lábak között. 1848-tól a Nemzetőrséget és a Honvédséget is egy kaptafára készült bakancsokkal szerelte fel a haza. Ezt egyszer a Szegedi III. Honvédzászlóalj Hagyományőrző Egyesület fellépésén hallottam. Az urak lenyűgöző bemutatókat, előadásokat tartanak az 1848-49-es forradalomról és szabadságharcról, a korabeli harctéri stratégiáról, fegyverekről és technikáról.
Abban nincs rizikó, ha valamely márka egy komoly nimbuszú terméket vesz a nevére. A Toyota Hilux jó híre aligha rontotta a Volkswagen Taro esélyeit, a Peugeot P4 a francia motor és váltó ellenére kiköpött Mercedes G-osztály. Az a ritkább és macerásabb eset, amikor a Toyota adoptál egy idegen autót. Ez nagyon ritka, például a korabeli Holden Commodore-ból (Opel Senator B) lett Toyota Lexcen az 1990-es évek elején az ausztrál piac számára.
A francia Toyota
Nemrég a Toyota ismét erre a lépésre kényszerült, hogy a legendásan megbízható, de kicsi és kiöregedett Hiace helyett legyen mit kínálnia az európai haszonjármű-vásárlóknak. A kiválasztott a kategória legnépszerűbb autója lett, a japánok a PSA Peugeot Citroënnel csaptak egymás tenyerébe.
A Jumpy-Scudo-Expert-trojkából négyesfogat lett a Proace megérkezésével. Ugyanabban a gyárban készülnek, tehát a minőségük között aligha lehet eltérés, de a Toyotákat alaposabban ellenőrzik.Kétféle hossz, kétféle magasság
Eddig nem sok vizet zavart, mert az első három negyedévben összesen 1286 darab kelt el belőle egész Európában, míg a GT86-ból 5474. Mi ennek ellenére nagyon kíváncsiak voltunk az autóra, ezért egy kései kerékpártúrához a francia Toyotát kértük el, hogy elvigyük a bringákat a Balaton-felvidékre.
Kétféle hosszúságú és kétféle magasságú készül belőle, üvegezett vagy zárt verzióban. A tesztautó a hosszabb, de normáltetős kivitel. A külső változások tényleg az emblémák cseréjére korlátozódnak.
5-7 köbméter
5-6-7 köbméteres raktérrel kapható a jármű, kialakítástól függően. A pőre raktér burkolatlan padlója sérülékeny, a rakománnyal könnyű leverni-összekaristolni a fényezést. A hat köbméteres bendő öt kerékpárt röhögve elnyelt, lakótelepen ezt az alapterületet már eladják félszobának.
Elöl szinte egy középkategóriás autó kényelme fogad. Az ülés párnázása nagyon jó, a hosszirányú állítást nem korlátozza a rakteret elválasztó fal és még a kormány is állítható le-fel és ki-be. A belső szélesség három felnőttnek szűken elég, a kikapcsolható utasoldali légzsák miatt gyermekülést is beszerelhetünk.
Franciás kényelem
Több Toyota személyautóra nézve szégyen, hogy a teherautóban bezzeg mindkét oldalablakhoz jutott akadályérzékelő, ezért egy húzással végigfutnak a végállásig. A franciák nem sóherkednek ezen. A műanyagok nem olyan egyszerűek, hogy zavarnának egy személyautóból átülve, de a melóban ennek nincs nagy jelentősége.
A kétliteres dízelmotor minden elemében francia, akárcsak az autó. A tesztautóban a 94 kW/128 lóerős dolgozott, ami a középső teljesítményszint a 90 lóerős 1,6-os és a 163 lóerős kétliteres között.
320 Nm, 12,2 mp, 170 km/óra
Maximum 320 Nm nyomatékával a négyhengeres könnyedén repítette a kocsit a négymázsás terheléssel. A jól kiosztott váltóval a Toyota Proace elszántan gyorsult, kis fordulatszámon is nagyokat lépve hatodikban.
A Grip Controlt átnevezték Toyota Traction Controlra. A rendszer változatlanul egy okos kipörgésgátló, amely különféle talajtípusokon több vagy kevesebb kipörgést engedélyezve segít előrejutni. Jól jöhet a bal térd fölé szerelt forgókapcsoló, mert a terhelhetőség maximum 1200 kg és a ProAce kereken kéttonnás utánfutót húzhat.
A kategória neve eleve CDV (car derived van), de az autó kényelméről amúgy is üvölt, hogy a bázis egy személyautó. Konkrétan a Citroën C8-FIAT Ulysse-Peugeot 807 vonulat. A tükrök jól használhatók, a fordulékony ProAce vezetése városban is könnyű.
A futómű országúton elbírja a kanyarokat személyautós tempóval, az egyenesfutás autópályás sebességnél is jó. A sebességtartó automatika a Solban alapfelszerelés.
7,6 liter százon
Negyedrészt városban, negyedrészt autópályán, felerészben országúton járva mindössze 7,6 litert fogyasztott a frankofon Toyota. A takarékos teherautóval ritkán kell beállni a kútra, mert az üzemanyagtartály 80 literes. Használattól függően 850-1200 kilométert megtehetünk egy tankkal.
A ProAce nyilván idegen a Toyotától, mert egy másik kontinens és más járműgyártási kultúra szülötte. Kategóriáján belül azonban a legjobbak közé tartozik, bár a szegmenst elég nehéz definiálni. Öt köbméter körüli raktérfogatot biztosít a rövid T5 Transporterek és Traficok mellett a nyújtott és emelt tetős Doblo vagy Combo is.
Nettó 6 210 000 forintos (bruttó 7,9 milliós) árával ebben a mezőnyben a Proace drága. Némileg talán kisebb értékvesztése biztosan nem ellentételezi újkori felárát a konkurensekhez képest.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|