A vonórudas pótkocsival összekapcsolt tehergépkocsik esetében a csúszós téli útviszonyok és a meredek lejtők még a legtapasztaltabb vezetők számára is izzasztó kihívást jelentenek. A teherautó a fagyos, csúszós úton könnyen elveszítheti stabilitását, rosszabb esetben elkezdhet pedig „bebicskázni”. Ilyenkor a szerelvény keresztirányban előrecsúszik, a vontató pedig ellentétes irányban lefordul az útról.

Még ha a vezetőnek sikerül is úrrá lennie a helyzeten, a szembejövőknek és a sofőrnek egyaránt kellemetlen lehet, ha a teherautó-szerelvény lejtőn lefelé menet hirtelen kitér a menetirányából. Statisztikák szerint az Európában évente bekövetkező 30 ezer súlyos közúti baleset mintegy 15 százalékában teherjármű is érintett. A hatékony fékek, a menetstabilizáló rendszerek és az ütközésre figyelmeztető rendszerek révén már eddig is a sofőrök segítségére voltak a kockázatos helyzetek elkerülésében.

A nyújtó fék egy karral aktiválható

A nyújtó fék egy karral aktiválható

A nyújtó fék egy karral aktiválható

A Volvo nemrég bemutatott fejlesztése, a Stretch Brake a teherautó elektronikus menetstabilizáló rendszerének (ESP) egy kiegészítő funkciója. Amíg az ESP nagyobb sebesség esetén a leghatékonyabb, addig a Stretch Brake csak 40 kilométer/órás sebesség alatt működik. Ugyanakkor mindkét rendszer hozzájárul a menetstabilitás javításához és a kormányzás megkönnyítéséhez. Működése egyszerűen leírható: amikor a szerelvény egy lejtőhöz közelít, a sofőr manuálisan aktiválja a rendszert. Ha a vezető lelép a gázpedálról, a pótkocsi fékjei automatikusan működésbe lépnek és pulzáló üzemmódban, szakaszosan fékezik a pótkocsit egészen addig, amíg a lejtő véget nem ér.

A Stretch Brake rendszer 2012-ben a Volvo FH fülke-alvázas, 2013-ban pedig a Volvo FM fülke-alvázas tehergépkocsikon mutatkozott be. Ettől az évtől kezdve a nyerges szerelvényeken is elérhető lesz.