A szabályok értelmében a technikai részleteket az Európai Bizottságnak kell majd közzétennie, és attól számítva három éven belül minden újonnan forgalomba helyezett teherautónak rendelkeznie kell majd az új tachográffal. Tizenöt éven belül pedig minden olyan gépjárművet fel kell majd szerelni ilyen eszközzel, amely részt vesz a közúti fuvarozásban.

Az új szerkezetek automatikusan rögzítik majd a jármű sebességét, a megtett távolságot, a kiindulópontot és a célállomást, az adatokat pedig a hatóságok bármikor, távolról is ellenőrizhetik majd vezeték nélküli kapcsolaton keresztül. Igaz, pusztán az így kapott adatok alapján nem lehet majd büntetést kiszabni, az továbbra is csak a hagyományos közúti ellenőrzéskor lesz lehetséges. Ennek dacára az EP szerint így könnyebb lesz majd megállapítani, kit érdemes ellenőrizni, és összességében csökkenhet a közúti ellenőrzések száma, miközben a hatékonyságuk javulhat.

A témáért felelős EP-képviselő szerint az elfogadott kompromisszum javítja a munkakörülményeket és a közlekedés biztonságát, de megfelelően szavatolja a személyes adatok és a sofőrök magánszférájának védelmét is.

Az EP szerint az új generációs tachográf elősegíti majd a vezetésre és a pihenőidőre vonatkozó szabályok jobb betartását, nehezebbé teszi a csalást, a fuvarozó és szállítmányozó cégek adminisztratív terheit pedig csökkentheti.

(Forrás: MTI)