A városban zömmel uniós forrásból, mintegy 40 milliárd forintból fejlesztik a villamosközlekedést, a 31 új jármű értéke ebből megközelíti a 19 milliárd forintot. Az uniós támogatással megvalósuló villamosfejlesztési nagyprojekt jogi, gazdasági és műszaki előkészítése 2006-ban kezdődött, befejezése 2015 nyarára várható. A tervek szerint akkorra áll a megújult és meghosszabbított pályára az utolsónak érkező villamos.

Az alacsonypadlós, légkondicionálóval ellátott, számítógép-vezérelt Škoda 26THU3 típusú villamosokat a csehországi Plzeňben  gyártják. A kamerákkal felszerelt járművek összesen 325 utas szállítására alkalmas, melyből 249 állóhely, valamint 76 ülőhely áll rendelkezésre. Az első kettő 2013 második felében érkezett Miskolcra, azóta az első jármű mintegy 11 ezer kilométert tett meg, tesztelése alatt az előírt vizsgálatokat maradéktalanul teljesítette. A modell hasonlít a cseh járműgyártó által Pozsonyba, valamint a törökországi Konya városába szállítandó járművekhez.
Forgalomba állt az első Škoda villamos 1
Forgalomba állt az első Škoda villamos 13

Többszöri nekifutásra

A járműbeszerzés közbeszerzési pályázatának egyébként többször is neki kellett rugaszkodni Miskolcon. A tendert háromszor is az olasz AnsaldoBreda S.p.A nyerte meg, ám a döntést minduntalan megtámadták a vesztes ajánlattevők a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A pályázók között volt a spanyol CAF, az S.C. ASTRA Vagoane Calatori S.A. Arad, a Solaris Bus&Coach SA. és a Ganz-Škoda Közlekedési Zrt. Az utolsó, eredményesnek és érvényesnek nyilvánított negyedik pályázatot végül Ganz-Škoda nyerte. Miskolcon egyébként 1897 júliusa óta van villamosközlekedés, az országban másodikként itt épült normál nyomtávú villamosvasút.

Forrás: MTI