Megjelent a közlekedési társaságok régi autóbuszainak földgázüzeműre cserélését támogató pályázati kiírás. Eszerint az 1,6 milliárd forint keretösszegű csomagból az új járművek vételárának egy részét biztosítaná a kormányzat. Az állami fenntartású közlekedési vállalatok március végétől nyújthatják be pályázataikat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM).
„A pályázat ismételt kiírásával a kormányzat megmaradt azon az úton, amelyet kijelölt 2011 során. Tisztább levegőt, élhetőbb környezetet kíván biztosítani a sűrűn lakott települések lakosai számára.” – jegyezte meg a pályázattal kapcsolatban Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke. „A levegő egészségre különösen ártalmas szilárdrészecske koncentrációjának csökkentéséhez a dízel motoros járművek helyére tiszta és csendes üzemű CNG-hajtásúak forgalomba állítása jelenleg a leghatékonyabb módszer” – hívta fel a figyelmet Domanovszky.
Az idei kiírás gyakorlatilag teljes mértékben megegyezik a tavalyi pályázat feltételeivel. Az NFM ebben az évben is az új járművek beszerzési árának 30 százalékos fedezését célozza meg. A földgázzal hajtott autóbuszok általában harmadával kerülnek többe egy dízelüzeműhöz képest. Ennek megfelelően egy 50 millió forintos, szóló kivitelű busz esetében akár 76 millió is lehet a földgázzal közlekedő jármű vételára. Az új járművekkel a közlekedési társaságok üzemanyagköltségei is csökkennek majd, ezáltal az üzemeltetők nem csak az utasok kényelmén és a környezet védelmén javíthatnak, de még gazdaságosabb üzemet érhetnek el.
A tavalyi támogatás csak kis mértékben mozgatta meg a hazai közlekedési társaságok fantáziáját. A BKV jó szokásához híven használt, CNG-üzemű Van Hoolokat vásárolt külföldről, az ország legnagyobb gázbuszflottáját üzemeltető Tisza Volán pedig mindössze 10(+2) szóló autóbuszra írt ki tendert tavaly. 2013-ban a legnagyobb meglepetést a Miskolci Közlekedési Vállalat okozta, mely 75 darab, ugyancsak szóló kivitelű gázüzemű autóbuszra jelentetett közbeszerzési pályázatot.