A skóciai Aberdeen városában a közelmúltban forgalomba állt az a négy hidrogénnel hajtott autóbusz, melyek egy tízdarabos flotta részét képezik. A FirstGroup valamint a Stagecoach által üzemeltetett háromtengelyes járműveket egy kifejezetten erre a célra elindított projekt keretében vásárolták. A kezdeményezés célja felmérni a speciális hajtásban rejlő lehetőségeket, valamint összegezni a tapasztalatokat és a további autóbuszok beszerzésénél felhasználni azokat. Az autóbuszok felépítményét a belga Van Hool gyártotta, a hajtásról pedig a kanadai Ballard Power Systems gondoskodott.

Az A330 hidrogén-üzemanyagcellás hibrid autóbuszokról már írtunk, hiszen korábban éppen ezt típust tesztelték egyes európai nagyvárosokban. A 13 méter hosszú, helyközi kivitelű modellek megszólalásig hasonlítanak az Oslóban közlekedő példányokhoz, igaz, azok pirosak és három utasajtóval készültek. Az alacsonypadlós autóbuszt nem kerékagy-motorok hajtják, hanem a Siemens által készített két villanymotor kapcsolódik szöghajtáson és differenciálművön keresztül a hátsó tengelyhez. A hidrogént pedig 7 darab, szénszál erősítésű alumínium tartályban viszi magával az autóbusz, melyekben 350 bar nyomáson körülbelül 35 kilogramm tárolható belőle.

A közel 68 milliárd forintnyi összegbe kerülő (19 millió angol font) projektre szinte mindenhonnan – az aberdeeni városházától kezdve az Európai Unión át egészen a skót és az angol kormányig – érkezett támogatás. Mindez jól tükrözi, milyen széleskörű összefogás és érdeklődés övezi az ilyen jellegű autóbuszok forgalomba állítását. A projekt része a megfelelő infrastruktúra kiépítése is, mely magában foglalja az 1 megawatt teljesítményű  szélkerék felépítését, ami folyamatos vízbontás esetén 25-30 autóbuszt láthat el hidrogénnel. A fejlesztés további részét képezi emellett a hidrogén-töltőállomás kiépítése is.

A hidrogénnel hajtott motor sem szén-dioxidot, sem egyéb káros anyagot nem bocsát ki működése során, hiszen melléktermékként csak vízgőz keletkezik. Környezetbarát üzemanyagról azonban csak akkor beszélhetünk, ha hidrogént zöld áram segítségével állítják elő, azaz a vízbontáshoz szükséges telep működtetését megújuló erőforrás, például szélkerék segítségével végzik.

Forrás: Vezess