A Magyar Bioetanol Szövetség szerint idehaza – bár kötelező lenne – még csak rendesen bekevert bioetanolt sem lehet kapni. Holott ezzel a környezetbarát üzemanyaggal olcsóbb lenne a teherautók üzemeltetése, ami közvetlenül talán még a kamionsofőrök fizetésére is hatna. De ne szaladjunk ennyire előre. A Scania nemrég mutatta be legújabb fejlesztésű biodízellel üzemelő, 16 literes, Euro-6-os V8-as erőforrását. A száz százalékban bioüzemanyaggal közlekedő erőforrás egyelőre az R-szériás teherautókhoz rendelhető.
Ezzel az új motorral öttagúra bővült a Scania biodízeles motorjainak családja, amelyek teljesítménye 320 és 580 lóerő között mozog. Az erőforrás már ezres percenkénti fordulatszámtól 2950 newtonméter nyomatékot ad le. A kipufogógázok utókezelése SCR és EGR rendszer alkalmazásával valósul meg. A Scania saját számításai szerint a motor maximum 8 százalékot veszít erejéből, ha 100 százalékosan biodízellel működik. Ugyanakkor az üzemanyag-fogyasztás kis mértékű növekedésére kell számítani, beleértve az SCR rendszer által használt AdBlue adalékanyagot.
A biodízel motorok üzemeltetése nagyon egyszerű, hiszen a sofőröknek a tankoláson kívül semmi egyéb teendőjük nincs velük. Amennyiben a biodízel elérhetősége az adott területen vagy régióban korlátozott, bármilyen arányban tölthetnek a tankba normál dízelüzemanyagot. Ez jó hír azoknak is, akik idehaza hiába keresik a kutakon a biodízelt. Ráadásul a Scania normál dízelüzemű Euro-6-os motorjai is alkalmasak maximum 10 százalékos keverékben biodízellel működni, mindenféle átalakítás nélkül.
Az biodízel előnye, hogy az alkohol tisztábban ég, mentes nehézfémektől, illetve 27 százalékkal alacsonyabb a szénmonoxid-, továbbá 20 százalékkal alacsonyabb a kénmonoxid- és 5 százalékkal kisebb a nitrogénoxid-kibocsátása. A bioetanol használatával hozzájárulunk a Föld megóvásához és az üvegházhatás mértékének csökkentéséhez, mert kedvezőbb a széndioxid-mérlege.