Az Evopro ma ünnepélyes keretek között bemutatta végre azt a midibuszt, melyről már oly sokszor hírt adtunk. Bár az ígéretek szerint már tavaly év végére el kellett volna készülnie a prototípusnak, aggodalomra nincs okunk: a gyártó nem marad le  semmiről, hiszen a magyar midipiac rendkívül kicsi. Legutóbb éppen a BKK meszelt el egy néhány tucatra vonatkozó alvállalkozói tendert, azonban a hazai indulók már megszokhatták, hogy Budapestnek immáron negyedik éve nem sikerül új midibuszt forgalomba állítani, miközben a húszéves Ikarusokat már csak a festék tartja össze. 

Moduláris felépítés

A 8 méter hosszú, 65 fő szállítására alkalmas midibusz a „Modulo” fantázianevet kapta, amely jól tükrözi, hogy alapvetően üzemeltető-barát járgányról van szó. Az autóbuszgyártás terén gyakran hangoztatott marketingszöveg, hogy egy típusnak moduláris felépítésűnek kell lennie. Ez annyit jelent, hogy egy közlekedési vállalatnak a jármű szervizeléskor ugyanazon elemeket kell tudnia felhasználnia a típuscsalád szóló, háromtengelyes, csuklós vagy éppen midi kivitelű autóbuszának javításakor. (A képekre kattintva kívül-belül végignézheti az autóbuszt!)

Megérkezett az új magyar elektromos midibusz, melyre kelet felől komoly érdeklődés mutatkozik
Itt az új magyar elektromos midibusz! 41 A NABI után szabadon

A többféle hosszúságban elkészíthető Modulo a javítás tekintetében lényegesen kisebb költségeket emészt fel a hagyományos buszokénál, üzemeltetése pedig legalább 30 százalékkal olcsóbb lehet. A Modulo ugyanis Lego-szerű elemekből áll össze, melyek kompozit anyagokból, vagyis nagy szilárdságú, könnyűszerkezetes, üvegszálas technológiával megerősített műanyag elemekből készültek. Az alkalmazott technológia ismerős lehet a korábban az USA-ba buszokat exportáló NABI-tól, melyet egyébként az Evopro nem is titkolt, hiszen az új típust az egykoron a kompozit technológiában világelsőnek számító buszgyártó nyomdokain fejlesztették ki.

Itt az új magyar elektromos midibusz! 42 Hol lesz ennek piaca?

Egy új típust belföldi és külföldi piacra bevezetni nem egyszerű feladat, pláne akkor, ha a gyártó nem tud az adott területen elegendő mennyiségű referenciát felmutatni. Ezért ahhoz, hogy ez a típus sikeres legyen, szükség van kilométerekben mérhető futásteljesítményre, minősítésekre, főegységekre vonatkozó garanciavállalásra, valamint egy szervizhálózat kiépítésére. Emellett nem árt egy finanszírozási támogatás sem, ám a jelek szerint ezzel lesz a legkevesebb probléma, hiszen az Evopro mögött egy tőkeerős befektető áll.

Itt az új magyar elektromos midibusz! 43 A jármű ezzel a kialakítással viszont Európában maximum csak Nagy-Britanniában, valamint Skandináviában lehet sikeres, mivel az üzemeltetők többsége nem díjazza az első ajtó első kerék mögött történő elhelyezését (például a BKV sem). Elektromos midit pedig már egyre több európai gyártó ajánl, az egyik legjobb ezek közül a Solaris Urbino Electric. Az Evopro Modulo Medio igazi erőssége persze a kompozit technológiából eredő pehelysúly lehet, mely jelentősen csökkentheti az energiafelhasználást.

Az Evopro Modulo Medio Electricre állítólag komoly érdeklődés mutatkozik az Arab Emirátusokból, Kínából, Vietnamból, Oroszországból és Kazahsztánból. Aztán persze meglátjuk, hogy mit hoz a jövő.

Forrás: Vezess