2002-ben a Magyar Honvédség járműparkjának korszerűsítése érdekében 15 évre szóló beszerzési program indult. A fejlesztés során célul tűzték ki a leharcolt Ikarus 250-es, 256-os és 280-as autóbuszok leváltását. A Honvédelmi Minisztérium tenderén az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárat (Ikarus EAG) hirdették ki győztesnek, mely az újonnan kifejlesztett E95M típussal pályázott. Nem túlzás azt állítani, hogy megszületése a Magyar Honvédség tenderének köszönhető, ugyanakkor az is tény, hogy az ezredforduló környékén a cég mátyásföldi üzemében már eltökélt szándék mutatkozott arra, hogy olyan típussal rukkoljanak elő a hazai volánok számára, mely az intercity kialakítást és a turista autóbuszok tágasságát és kényelmét ötvözi.

Magyar távolsági busz bakáknak 1
Az új autóbuszok beszerzését a Magyar Honvédég 2002-ben kezdte el

Az új autóbuszok beszerzését a Magyar Honvédég 2002-ben kezdte el

Az E95M az Ikarus EAG jól bevált típusainak előnyös tulajdonságait egyesítette. A modell az Ikarus E98 turista-, valamint az E95-ös intercity autóbusz közötti kategóriában helyezkedik el, ennek köszönhetően mindkét típus jegyeiből örökölt ezt-azt. Külső megjelenésében az ezredfordulón megálmodott faceliftes formavilág köszön vissza, melyet első ízben 2002-ben az E94-en vezetettek be. Az E95M érdekessége, hogy a mátyásföldiek a korábban az Ikarus 250-es típuson megszokott ajtóelrendezést választották, ennek megfelelően a második ajtó a második tengely mögé került. A típus ugyanakkor rendelhető volt 1-1-0-ás ajtókiosztással is.

A megfelelő súlyelosztás érdekében a légkondicionáló berendezést a két tengely közötti tetőrészre szerelték, melyet az oldal- és homlokzati részén alkalmazott tuningszerű elemmel tettek esztétikusabbá. A jármű alváza a Rábától származik, Euro 3-as környezetvédelmi normáknak megfelelő, hathengeres, 274 lóerős motorját pedig a Daimler szállította. A kocsikon olyan extrák is megtalálhatóak, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó, valamint a vegyszerekkel tisztítható utastér. Az első prototípust a 2003-ban, a Budapesten megrendezett 6. Közép-Európai Védelmi Felszerelés és Repülési Szakkiállításon mutatták be. Az Ikarus E95M-ből jelenleg 20 darab van állományban a Magyar Honvédségnél.

 

Az Ikarus EAG 2004-ben elkészítette a modell polgári változatát is, melyet E95 Expressre névre kereszteltek. A jármű a maga korában rendkívül igényesen kidolgozott konstrukció volt, utastere messzemenőleg ízléses és ergonomikus elrendezésű volt. A polgári változatból finn rokonaink vásároltak először. Az E95M-et és az Express-t is a Torma Stúdió tervezte, melyet Torma Lajos, az Ikarus 2003-ban elhunyt főkonstruktőre vezetett. A csapat tagja volt Kozák Péter is, aki az Ikarus EAG 2007-es bezárását követően megálmodta az S91-est, mely keresett modellnek számít a skandináv országokban.