Kisebbfajta csodának lehet szemtanúja a budapesti utazóközönség péntektől, hiszen már menetrend szerint közlekedik az első olyan új Ikarus, melyet a BKV saját kezűleg szerelt össze. Sokáig csak Szeged büszkélkedhetett a vagány és egyedi formatervvel megáldott modell csuklós, troli változatával. A bilikékre festett alacsonypadlós, szóló kivitelű Ikarus V127 megjelenése a fővárosi utakon egyfelől azért számít szenzációnak, mert az utóbbi időben elözönlötték Budapestet és környékét a használt vagy új külföldi gyártmányú buszok. Másfelől pedig azért, mert jól mutatja, mire képes az éveken át érvényben lévő beszerzési stoppal és a külföldi buszok dömpingjével szemben a szőnyeg szélére állított magyar buszgyártás.
Buszok dobozból 
A 18 darab V127-es modell vásárlásáról tavaly döntött a BKV, amikor egy közbeszerzési pályázat keretében az új Ikarus városi és elővárosi buszokat összeszerelő Magyar Autóbuszgyártót hirdette ki győztesnek. A közlekedési vállalat akkor – az eddigi fővárosi buszbeszerzések során egyedülálló módon – olyan megállapodást kötött, hogy a járműveket félkész állapotban kérte gyártótól, mert a végszerelést saját kapacitással, úgynevezett PKD-konstrukcióban kívánta megoldani.
A PKD (partially knocked down kit) gyártás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját készíti el, míg az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a vásárló, vagyis esetünkben a BKV végzi. Ezen alternatíva hazai alkalmazása egyébként a Magyar Autóbuszgyártótól ered, hiszen korábban már több tucat autóbuszt értékesített hasonló módon egyes hazai volánok számára. A megállapodás szerint összesen három darab járművet rak össze a BKV kelenföldi üzemegysége, a további 15 darab autóbusz akkor érkezhet Budapestre, ha a fővárosi közlekedési vállalat megrendeli őket.
Munkában az új Ikarus 1

A PKD-konstrukcióra utalva beszédesre sikeredett a rendszámozás

A PKD-konstrukcióra utalva beszédesre sikeredett a rendszámozás

Jobb, mint egy Merci?

Bizonyára kardinális kérdés lesz napokon belül, hogy ez az Ikarus jobb-e, mint a tavaly forgalomba helyezett vadonatúj Mercedes Citaro. A válasz igen, hiszen bizonyos tekintetben kenterbe veri a szóló Merciket. A V127 (ahogy a típusszám is jelzi) 12,7 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,2 méter magas, továbbá 29 ülő- és 78 állóhellyel rendelkezik. Ezzel szemben az új Citaro csak 12,1 méter hosszú, utasterében pedig 27 utasülés, valamint 39 állóhely van. A V127 egyébként hosszúságával a kéttengelyes buszok közül erősen kiemelkedik a mezőnyből.

Az új Ikarus több tekintetben is jobb, mint a tavaly forgalomba helyezett Mercedes Citaro 2

Az új Ikarus több tekintetben is jobb, mint a tavaly forgalomba helyezett Mercedes Citaro 2

Még egy dologban biztosan jobb, mint az „Európa legnépszerűbb városi autóbuszaként” emlegetett Mercedes Citaro 2, és ez pedig a belső világítás. A szokványos utastéri fények mellett ugyanis különleges, kék színű hangulatvilágítással is ellátták a járművet, mely minden bizonnyal különleges fényköntösbe öltözteti majd a buszgarázsba esténként visszatérő járművet.

A hangulatvilágítás jól passzol a jármű bilikék színéhez

A hangulatvilágítás jól passzol a jármű bilikék színéhez

Nagy gyártók alkatrészei

Az Ikarus V127-es összeszerelésénél semmit sem bíztak a véletlenre, amit jól tükröz, hogy a járművet a tapasztalt, nemzetközi hírnévnek örvendő gyártók termékeinek felhasználásával rakták össze. Az erőforrások terén a jól bevált Cummins ISL típusú 280 lóerős (206 kW) motorra esett a választás. Ez az erőforrás ugyan még csak az Euro 5-ös környezetvédelmi normákat teljesíti, ami annak köszönhető, hogy a tavalyi szerződéskötéskor még ez volt a legszigorúbb érvényben lévő szabályozás.

Ez év elejétől fogva már az újonnan forgalomba helyezett teherautóknál és autóbuszoknál egyaránt megkövetelik a legszigorúbb, az Euro 6-os motorokat. A jármű mellső és hajtott futóműve a ZF-től, hatfokozatú automata váltója az Allisontól, a gumiabroncsok a Continental tulajdonában lévő Barumtól, míg a külső viszonylatkijelzők a BUSE-től származnak. A kamerarendszer és a belső monitor egyelőre hiányzik az autóbuszból, azonban ezeket a napokban pótolják. A kárpitozott utasüléseket a lengyel piacvezető gyártótól, a Stertől vásárolta az Ikarus.

A motort és az ahhoz tartozó részegységeket a kelenföldi telephelyen szerelték be

A motort és az ahhoz tartozó részegységeket a kelenföldi telephelyen szerelték be

Apró figyelmességek

Az Ikarus V127-est számos apró, ámde fontos részlet teszi igazán szerethetővé. Az egyik ilyen például az utasajtókon elhelyezett ívelt kapaszkodók, melyek az idősebbek, valamint a kisgyerekek számára könnyítik meg a le-és felszállást. Ugyancsak praktikus fejlesztés a középső ajtónál található, a rámpába épített kihúzható kar, melynek köszönhetően a sofőrnek nem kell vasrudat cipelnie magával az eszköz fel- és lehajtásánál. A jármű részletekig menő kidolgozottsága nemcsak ilyen fejlesztéseken, hanem például a térelválasztó üvegeken, valamint egyes fém szellőzőrácsokon feltüntetett Ikarus-feliratokon is tetten érhető.

A kihúzható kis kar használaton kívül teljesen eltüntethető a rámpában, így az utasokat sem zavarja

A kihúzható kis kar használaton kívül teljesen eltüntethető a rámpában, így az utasokat sem zavarja

Kényelem és biztonság

A jármű négyszög keresztmetszetű, rozsdamentes profilokból készült vázszerkezete a mátyásföldi Lantában készült. A rozsdamentes acéllemezeket, valamint a PE formadarabokat pedig már a dél-budai buszgarázsban illesztették az autóbuszra. A jármű karosszériája az úgynevezett térdeplőrendszernek köszönhetően süllyeszthető. Belépési magassága normál padlószintnél 340 milliméter, míg süllyesztve csak 250 milliméter.

Az új Ikarus V127-es tágas és világos utastere. Remélhetőleg a budapesti utazóközönség sokáig megmarad megőrzi ilyen állapotban a járművet

Az új Ikarus V127-es tágas és világos utastere. Remélhetőleg a budapesti utazóközönség sokáig megmarad megőrzi ilyen állapotban a járművet

Az oldalablakok edzett, sík biztonsági üvegekből vannak, míg a szélvédő ragasztott, kétrétegű biztonsági üveg. Az utastér fűtéséről 4 darab, az ülések alá szerelt ventilátoros befúvó gondoskodik. A busz vételára 52 millió forint, melyet a BKV további, összesen 3,5 millió forintnyi anyaggal és körülbelül 2,5 millió forint értékű munkával egészített ki. 

Hazai sikertörténet

A Magyar Autóbuszgyártót az Auto Rad Controlle (ARC) és az Ikarusbus Kft. alapította azért, hogy egy teljesen új fejlesztésű, volt Ikarusos mérnökök által tervezett városi autóbuszcsaládot dobjanak piacra a jól csengő Ikarus márkanév alatt. A típuscsalád őselődjét, a csuklós kivitelű ARC 187-et 2005-ben mutatták be, két évvel később érkezett a szóló változat, mely a 134-es típusszámot kapta. Egy évvel később pedig bemutatták a 127-est, amely lényegében a 134-es modell rövidebb változata.

Az új Ikarus V127-es a 8-busz vonalán állt forgalomba

Az új Ikarus V127-es a 8-busz vonalán állt forgalomba

A hazai gyártású modellekből eddig több mint száz darab készült el idehaza, legutóbb épp Szegeden állt forgalomba a típusfrissítésen átesett Ikarus 187-es. A BKV-nál pedig bérleti konstrukcióban jelenleg is közlekedik egy Ikarus V187-es típusú csuklós autóbusz, mely 2014 decemberéig biztosan szállít utasokat Budapesten. A nemrég forgalomba állt Ikarus V127-est a nyár elejéig hamarosan két másik követi. Az újabb beszerzésről az év hátralévő részében döntenek.