A napokban hallani lehetett olyan hírekről, hogy egy orosz vadászgép megsértette a finn légteret. Sőt korábban arra is volt példa, hogy egy svéd utasszállító kis híján összeütközött egy orosz kémrepülővel. Semmi kétségünk nem lehet tehát afelől, hogy a nemzetközi helyzet  Skandináviában is fokozódik. A finn hadsereg a fenyegető kihívásokra válaszul 184 katonai járművet vásárolt, melyek kiválóan alkalmazhatók egyes katonai műveletek logisztikai munkája során.

A Scania finn forgalmazója néhány nappal ezelőtt papírozta le a megrendelést. A szerződés szerint a svéd gyártó 6+6+3 évig szervizszolgáltatásokat is biztosít a hadsereg számára. A megrendelés ellenértéke 600 millió svéd korona, vagyis közel 20 milliárd forint. A finnek által rendelt változatok szinte csak színben különböznek a hagyományos, autópályákon látható Scania kamionoktól. A közel 200 teherautó között vannak alvázas és nyergesvontató kivitelek, többségüket pedig emelőhoroggal is ellátják. Kivétel nélkül mindegyiket a G-sorozat közepes méretű fülkéjével, valamint a Scania új, 13 literes Euro 6-os motorjával szerelik össze.

A megállapodás szerint a svédek még idén átadják az első járműveket, az utolsókat pedig 2017-ig kell leszállítani a finn hadsereg számára. A szerződés lehetőséget biztosít további 69 jármű kedvezményes megvásárlására is. „A most megkötött üzlet is jól bizonyítja, hogy eltűnőben van az a gyakorlat, hogy a nemzeti hadseregek speciális, egyedi felépítésű teherautókat vásároljanak” – jegyezte meg Heikki Fant, a Scania termékmenedzsere.

Civil kamionok katonai köntösben 1
Civil kamionok katonai köntösben 7 Nem ezek lesznek az első Scaniák a finn hadseregnél. A svéd vállalat együttműködése a szomszédos ország hadseregével még 2001-ben kezdődött, amikor a Scania javítási és karbantartási szerződést kötött Finnország katonaságával. 2005-ben pedig már több száz motort szállított a finneknek, melyeket páncélozott szállítójárművekbe építettek be. 2009-ben viszont G-szériás, négytengelyes, összkerék-hajtású teherautókat gyártottak a finnek megrendelésére. Az akkoriban kötött megállapodás szerint a járművek mellé javítás, karbantartás és oktatás is járt.