A MÁVAG buszok voltak azok, amelyeket a második világháború után, 1948-ban elsőként gyártott az új központosított szervezet, a Nehézipari Központ (NIK) és szinte megváltást hoztak az ostrom után újjászülető főváros számára. A 300 ezer Forintért szállított, 60 személyes autóbuszokat hathengeres, 77 kW teljesítményű Láng dízelmotorral és ötfokozatú sebváltóval gyártották. A járművek karosszériáját az Uhri Testvérek cég – a későbbi Ikarus Karosszéria és Járműgyár jogelődje – készítette. Újszerű megoldásnak számított, hogy a viszonylatjelző számot a homlokfalba süllyesztették és alatta nem alkalmaztak irányjelző táblát. Mivel a háború előtti autóbuszokon sok hosszú ülés volt, később ezeket keresztülésekké alakították át.
A típusból összesen 228 darab futott Budapesten, közülük az egyik – és nagy valószínűséggel az egyetlen – viszonylag épen maradt példány az, amelyik most előkerült. A járművet a BKV a közeljövőben restaurálni fogja, hogy megtekinthető legyen a nagyközönség számára. A tervek szerint a fővárosi közlekedési vállalat a jövőben nosztalgia buszként is használja majd a ritkaságot.
A BKV arra kéri a közlekedésrajongókat, hogyha rendelkeznek a MÁVAG Tr 5 típusú buszokról bármilyen dokumentummal, fényképpel, tervrajzzal, jellegrajzzal, akkor azokkal keressék meg a fővárosi közlekedési vállalatot, mert a felújítás során órási hasznát tudnák venni ezeknek az emlékeknek. A BKV ugyanakkor a restaurálás ideje alatt nem kíván semmilyen fotót közzé tenni az autóbuszról és várhatóan annak megtekintéséhez sem járul hozzá.Ezúton szeretnék felhívni kedves olvasónk figyelmét, hogy amennyiben tudomása van az országban a bozótosban álló, elhagyott autóbuszokról, akkor küldje el a szerkesztőségünknek a pontos koordinátákat, hogy minél hamarabb felhívhassuk az illetékesek figyelmét a méltatlan sorsra jutott autóbusz ritkaságok megmentésére.
Ezek a buszok már javában futottak, amikor egy másik különlegesség megszületett, a Ford Mustang. Nézze meg az idén 50 éves legendáról készül különleges összeállításunkat. Kattintson a képre!
Forrás: BKV