Annyi mindent láttunk már, amit az orosz anyaföld termelt ki, hogy már semmin nem lepődünk meg igazán. A fedélzeti kamerás felvételek úgy kitolták az ingerküszöböt, hogy lassan mozgó vonatok alá kell másznunk, hogy érezzük az adrenalin jótékony hatását. Ezúttal szerencsére nem újabb közlekedési borzalomba botlottam, hanem valami sokkal érdekesebbe.
Nem ritka, hogy az orosz tűzoltóknak olyan helyen kell oltaniuk ahová nem vezet út, így a vízzel teli piros járművek nem tudnak eljutni a helyszínre. Van azonban erre is megoldásuk – ha kevés az oltórepülőgép -, nemes egyszerűséggel beállnak a ZIL 131-es típusú tűzoltóval egy MI-26-os helikopter rakterébe, és az lerakja a helyszínen a segítséget.
A Szovjetunióban katonai célra kifejlesztett személy- és teherszállító helikopter a második valaha megépített legnagyobb helikopter a Mi-12 után. A Mi-26-os 20 tonnányi rakomány szállítására képes (plusz személyzet), hossza 34, magassága 8 méter így a ZIL 6,7 tonnáját játszi könnyedséggel emeli fel, még akkor is, ha a tűzoltóautó tartálya csurig meg van töltve oltóanyaggal.
A ZIL-131-es modell a ZIL 157-est váltotta, a tervezők célja pedig az volt, hogy egy általános teherautót építsenek. Különböző változatokban valósították meg, így például billenő platóval, tűzoltóként, vagy a 9P138-as rakéta platformjaként is szolgált. Ezek a járművek polgári és katonai feladatokat is elláttak, 1966-tól 1990-ig közel 1 millió darabot gyártottak különböző felépítményekkel.
Olvasd el történelmi összefoglalónkat az idén 50 éves Ford Mustangról: