Néhány nappal ezelőtt tartotta magyarországi premierjét a megújult Ducato. Ebből az alkalomból a Fiat több, magasabb felszereltségű változatot is elhozott hazánkba. A bemutatót követően a 2.3 literes, 150 lóerős (109 kW) MultiJet dízelmotorral szerelt furgont vittem el egy próbakörre. A budapesti Kosztolányi Dezső tér és a budaörsi lakótelep közötti 8,1 kilométeres távolság ugyan nem nevezhető éppen hosszú tesztútvonalnak, azonban a kisebb emelkedőkkel, körforgalmakkal és szűk városi utcákkal tarkított út így is elegendőnek bizonyult arra, hogy a megújult Ducato megvillantsa 21. századi erényeit. A tapasztalatok előtt azonban következzen egy kis ismertető. 

Kis Ducato történelem

A legelső Fiat Ducato 1981-ben készült el és furgon, szimpla- valamint duplakabinos kivitelben volt kapható. 1991-ben megjelent az összkerékhajtású változat. 1994-ben pedig az év haszonjárműve lett. 2002-ben már a negyedik generációs Ducato-modellek gyártását kezdték meg, melyek egyik legfontosabb újdonsága a common rail, vagyis a közös nyomócsöves dízelmotor volt. 2006-ban megjelent az ötödik generáció, mely négy évvel később új motorokat kapott.
Az új Ducato formatervét a spártai sisak ihlette

Az új Ducato formatervét a spártai sisak ihlette

Az új Ducato formatervét a spártai sisak ihlette

A Ducatóból eddig 2,6 millió példányt értékesítettek a legkülönfélébb gazdasági szektorokban tevékenykedő üzemeltetők számára. A modell speciális felépítményt kínáló változatai közül elsősorban a lakóautó, valamint a hűtőkocsi, illetve a platós kisteherautók számítanak a legnépszerűbbnek. Ugyanakkor rengeteg mentőautóként, valamint kisbuszként használt változatot adtak el Európa-szerte a típusból. A Ducato jelenleg az egyik legnépszerűbb modellnek számít az európai piacon a 3,5 tonna alatti kisteherautók esetében. A márka magyarországi várakozásai alapján elmondható, hogy a 2008-as világgazdasági válság óta az idei év a legerősebb esztendő lehet a Fiat számára.

Spártai sisak

Az új Ducato formatervét a spártai sisak formája ihlette, mely leginkább a lökhárítón és a hosszan elnyújtott lámpákon figyelhető meg. A hatodik generációs típus fejlesztésére az olaszok 700 millió eurót és 6000 munkaórát fordítottak, továbbá 10 500 000 tesztkilométert tettek meg vele. A Fiat szerint a fejlesztések révén 50 százalékos élettartam-növekedést sikerült megvalósítani. A kisteherautó jobb fékeket kapott, emellett elérték a pedálok kopásának csökkenését, továbbá a zajszintet is jelentősen redukálták. A modellt új kuplung munkahengerrel, valamint áttervezett ülésekkel és vadonatúj tengelycsapágyakkal látták el.

Az új lámpatestben már a nappali menetfényt biztosító LED-sor is helyet kapott

Az új lámpatestben már a nappali menetfényt biztosító LED-sor is helyet kapott

Fogyókúra

Ezen kívül 20 százalékos saját tömeg csökkenést értek el a korábbi változathoz képest, de további 15 százalékos fogyókúra valósítható meg a kompozit felfüggesztéssel. Az új Ducato egyik legfontosabb erőssége a négy részből álló lökhárító, mely lehetővé teszi, hogy a kisebb koccanások esetén ne kelljen az egész elemet cserélni. További lényeges változás az előző generációhoz képest, hogy a tervezőknek sikerült meggátolni az esővíz motorra történő folyását, mely a Fiat tájékoztatása szerint sok kellemetlenséget okozott az üzemeltetőknek.

A 2.3 literes, 150 lóerős dízelmotor felülnézetből

A 2.3 literes, 150 lóerős dízelmotor felülnézetből

A megújult Ducato négyféle karosszériahosszal és háromféle magassággal rendelhető, míg az alvázas kivitel ötféle hosszban választható, emellett nyolcféle raktérkapacitás áll rendelkezésre a 8-17 köbméteres tartományban. A motorkínálatban megtalálható a Multijet II-es, 2.0 literes, 115 lóerős erőforrás, a némileg erősebb 2.3-as, 130 lőerős motor, valamint a 150 lóerős változat. A Ducatóhoz választható legerősebb erőforrás pedig a 3.0 literes Multijet, melynek maximális teljesítménye 180 lóerő.

Ezekhez a motorokhoz öt-, illetve hatfokozatú sebességváltókat nyújt a gyártó. A Comfort Matic sebességváltó minden MultiJet 2.3 és 3.0 motorhoz társítható, az adott vezetési körülményekhez és felhasználási területekhez optimalizált konfigurációban. Jövő év elején pedig a Ducato már Euro 6-os CNG-vel hajtott motorral is megvásárolható lesz.

Vezetési élmény

Meglepő, de már az első pillanatokban nagyon jól rá lehet érezni a Ducatóra. Szokni igazából csak a viszonylag keskeny pedálokat kell, hiszen ezeket a nem túlságosan nagy lábon élő emberekre tervezték. A vezetés során a lekerekített orr rész ellenére a karosszéria vonalai tökéletesen érezhetőek és láthatóak, ezért a járművet magabiztosan lehet irányítani a szűk, kanyargós utcákon. Bár a Fiat által biztosított tesztjármű teljesen üres volt, a dinamika tekintetében azért elmondható, hogy alapvetően jól gyorsul.

Az új Ducató valóban személyautós kényelmet kínál

Az új Ducató valóban személyautós kényelmet kínál

A motornak igazából csak egyesben van hangja, a többi fokozatban szinte alig hallható működés volt tapasztalható. A tesztútvonalon viszonylag kevés rossz minőségű út van, ezért a lengéscsillapítókat nem igazán lehetett próbára tenni. Az utastérben felhasznált anyagok vezetés közben nem zörögtek és nem kopogtak, ami gondos összeszerelésre vall. A tesztjárműben közlekedési tábla felismerő rendszer is működött, mely a műszerfalon kijelzi a legutoljára felismert KRESZ-táblát, sőt egy esetleges sebességtúllépés esetén figyelmezteti a sofőrt.
Ducato 2.3 Mjet
Hengerűrtartalom (cm3 ) 2287
Max. teljesítmény (kW/LE) 109/150
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 6,2
CO2 kibocsátás (g/km) 158

A Ducatónál minden kivitelnél az alapfelszereltség része a menetstabilizáló elektronika (ESC), melyet olyan funkciók bevezetésével tökéletesítettek, mint a borulást megelőző rendszer, a terhelésfüggő szabályozás (LAC), valamint a visszagurulás-gátló (Hill holder), a kipörgés gátló (ASR), vagy az elektronikus fékerőelosztó rendszer (EBA).

Belső tér

A Fiat által biztosított háromszemélyes, furgon kivitelű Ducato utastere tágas, a vezetőülés sportos és kényelmes. A műszerfal kialakítása ergonomikus. A középkonzolba épített színes, 5 colos képernyő egy kicsit távol esik a sofőr kezétől, ugyanakkor a hátsó tolatókamera képe is ezen a képernyőn jeleníthető meg. A kormányon néhány fontosabb gomb: a rádió hangerejének szabályozását biztosító, valamint a telefonhívás indítását és zárását szolgáló kapcsolók is helyet kaptak. A sebváltó egy kicsit magasra került, igaz a vezetőüléshez biztosított kartámasz minimálisra csökkenti ezt az apró kellemetlenséget.

A tolatókamera munka közben. Teljesen megszünteti a holtteret, ami nagy segítséget jelent a tolatásnál

A tolatókamera munka közben. Teljesen megszünteti a holtteret, ami nagy segítséget jelent a tolatásnál

A tervezők igyekeztek a lehető legtöbb helyre valamilyen fakkot, vagy irattartót helyezni. A középkonzolba épített kihajtható jegyzettartó helyét a negyedik negyedévtől a táblagéptartó veszi majd át, illetve hamarosan elérhető tesz egy multifunkcionális eszköztartó is. Azok számára pedig, akik kénytelenek valamelyik főétkezést a kormány mellett tölteni, azoknak praktikus fejlesztés lehet a középső ülés háttámlájában kialakított tálca, mely egy mozdulattal lehajtható és használható. Az utazási élményt még teljesebbé teszi a hatékony klíma, mely 33 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is gyorsan lehűti az utastér hőmérsékletét 21 fokra.

Összegzés

Az új Fiat Ducato személyautós kényelmet és vezetési élmény nyújt. A hatalmas szélvédőnek, valamint a nagy visszapillantó tükröknek köszönhetően pedig kiválóan irányítható. A járművel méretei ellenére könnyedén el lehet boldogulni a nagyvárosi fogalomban is, az utastérben felhasznált anyagok pedig igényes, stílusos megjelenést kölcsönöznek a Ducatónak. A modell fogyasztása átlagosan 6,2l/100 kilométer, melynek köszönhetően hamar az üzemeltetők kedvencévé válhat. A tesztelt furgon nettó ára 5 839 00 Forint, az alapfelszereltséggel rendelkező Ducato ennél lényegesen olcsóbb lehet.