Kis Ducato történelem
Spártai sisak
Az új Ducato formatervét a spártai sisak formája ihlette, mely leginkább a lökhárítón és a hosszan elnyújtott lámpákon figyelhető meg. A hatodik generációs típus fejlesztésére az olaszok 700 millió eurót és 6000 munkaórát fordítottak, továbbá 10 500 000 tesztkilométert tettek meg vele. A Fiat szerint a fejlesztések révén 50 százalékos élettartam-növekedést sikerült megvalósítani. A kisteherautó jobb fékeket kapott, emellett elérték a pedálok kopásának csökkenését, továbbá a zajszintet is jelentősen redukálták. A modellt új kuplung munkahengerrel, valamint áttervezett ülésekkel és vadonatúj tengelycsapágyakkal látták el.
Fogyókúra
Ezen kívül 20 százalékos saját tömeg csökkenést értek el a korábbi változathoz képest, de további 15 százalékos fogyókúra valósítható meg a kompozit felfüggesztéssel. Az új Ducato egyik legfontosabb erőssége a négy részből álló lökhárító, mely lehetővé teszi, hogy a kisebb koccanások esetén ne kelljen az egész elemet cserélni. További lényeges változás az előző generációhoz képest, hogy a tervezőknek sikerült meggátolni az esővíz motorra történő folyását, mely a Fiat tájékoztatása szerint sok kellemetlenséget okozott az üzemeltetőknek.
A megújult Ducato négyféle karosszériahosszal és háromféle magassággal rendelhető, míg az alvázas kivitel ötféle hosszban választható, emellett nyolcféle raktérkapacitás áll rendelkezésre a 8-17 köbméteres tartományban. A motorkínálatban megtalálható a Multijet II-es, 2.0 literes, 115 lóerős erőforrás, a némileg erősebb 2.3-as, 130 lőerős motor, valamint a 150 lóerős változat. A Ducatóhoz választható legerősebb erőforrás pedig a 3.0 literes Multijet, melynek maximális teljesítménye 180 lóerő.
Ezekhez a motorokhoz öt-, illetve hatfokozatú sebességváltókat nyújt a gyártó. A Comfort Matic sebességváltó minden MultiJet 2.3 és 3.0 motorhoz társítható, az adott vezetési körülményekhez és felhasználási területekhez optimalizált konfigurációban. Jövő év elején pedig a Ducato már Euro 6-os CNG-vel hajtott motorral is megvásárolható lesz.
Vezetési élmény
A motornak igazából csak egyesben van hangja, a többi fokozatban szinte alig hallható működés volt tapasztalható. A tesztútvonalon viszonylag kevés rossz minőségű út van, ezért a lengéscsillapítókat nem igazán lehetett próbára tenni. Az utastérben felhasznált anyagok vezetés közben nem zörögtek és nem kopogtak, ami gondos összeszerelésre vall. A tesztjárműben közlekedési tábla felismerő rendszer is működött, mely a műszerfalon kijelzi a legutoljára felismert KRESZ-táblát, sőt egy esetleges sebességtúllépés esetén figyelmezteti a sofőrt.
Ducato 2.3 Mjet | |
---|---|
Hengerűrtartalom (cm3 ) | 2287 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 109/150 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 6,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 158 |
A Ducatónál minden kivitelnél az alapfelszereltség része a menetstabilizáló elektronika (ESC), melyet olyan funkciók bevezetésével tökéletesítettek, mint a borulást megelőző rendszer, a terhelésfüggő szabályozás (LAC), valamint a visszagurulás-gátló (Hill holder), a kipörgés gátló (ASR), vagy az elektronikus fékerőelosztó rendszer (EBA).
Belső tér
A Fiat által biztosított háromszemélyes, furgon kivitelű Ducato utastere tágas, a vezetőülés sportos és kényelmes. A műszerfal kialakítása ergonomikus. A középkonzolba épített színes, 5 colos képernyő egy kicsit távol esik a sofőr kezétől, ugyanakkor a hátsó tolatókamera képe is ezen a képernyőn jeleníthető meg. A kormányon néhány fontosabb gomb: a rádió hangerejének szabályozását biztosító, valamint a telefonhívás indítását és zárását szolgáló kapcsolók is helyet kaptak. A sebváltó egy kicsit magasra került, igaz a vezetőüléshez biztosított kartámasz minimálisra csökkenti ezt az apró kellemetlenséget.
A tervezők igyekeztek a lehető legtöbb helyre valamilyen fakkot, vagy irattartót helyezni. A középkonzolba épített kihajtható jegyzettartó helyét a negyedik negyedévtől a táblagéptartó veszi majd át, illetve hamarosan elérhető tesz egy multifunkcionális eszköztartó is. Azok számára pedig, akik kénytelenek valamelyik főétkezést a kormány mellett tölteni, azoknak praktikus fejlesztés lehet a középső ülés háttámlájában kialakított tálca, mely egy mozdulattal lehajtható és használható. Az utazási élményt még teljesebbé teszi a hatékony klíma, mely 33 Celsius fokos külső hőmérséklet esetén is gyorsan lehűti az utastér hőmérsékletét 21 fokra.
Összegzés
Az új Fiat Ducato személyautós kényelmet és vezetési élmény nyújt. A hatalmas szélvédőnek, valamint a nagy visszapillantó tükröknek köszönhetően pedig kiválóan irányítható. A járművel méretei ellenére könnyedén el lehet boldogulni a nagyvárosi fogalomban is, az utastérben felhasznált anyagok pedig igényes, stílusos megjelenést kölcsönöznek a Ducatónak. A modell fogyasztása átlagosan 6,2l/100 kilométer, melynek köszönhetően hamar az üzemeltetők kedvencévé válhat. A tesztelt furgon nettó ára 5 839 00 Forint, az alapfelszereltséggel rendelkező Ducato ennél lényegesen olcsóbb lehet.