Középpontban a fogyasztás
A hazánkban vendégeskedő R 580-asban már 16 literes, nyolchengeres, második generációs Euro 6-ös kibocsátási normákat teljesítő erőforrás dolgozik, mely 580 lóerős maximális teljesítmény leadására képes. A Scania új fejlesztésű motorjainak károsanyag-kibocsátása lényegesen alacsonyabb, mivel a nitrogén-oxidok és szilárd részecskék mennyisége nagyjából 80 százalékkal csökkent az Euro 5-ös normához képest.
Sőt, a második generációs Euro 6-os motorok a korábbi Euro 5-ös, Euro 4-es, valamint az Euro 3-as változatokhoz képest öt százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel. A 40 tonnás nyergesvontató a 77 kilométeres távon 33 liter/100 km-es átlagfogyasztást produkált két megállással együtt. A tesztút során az átlagsebesség 72 km/óra volt így a jármű szinte maximálisan kihasználta a rendelkezésre álló erőforrásokat, hiszen az R 580-as végsebességét 89 km/órára szabályozták le.
A próbaút alatt a szélső sávban akadálytalanul lehetett haladni, így kevés előzésre volt szükség. Az R 580-ast 12+2 fokozatú automataváltóval szerelték, mely jól birkózott meg az emelkedőkkel. Nem túlzás azt állítani, hogy a nyergesvontató gyakorlatilag közbeavatkozás nélkül tudta tartani az egyenletes sebességet, még akkor is ha éppen előzésre volt szükség. A prediktív erőátviteli rendszer pedig valóban ott vette el a gázt ahol kellett és akkor gyorsított, amikor arra szükség volt.Gravitáció, mint hajtóerő
Az új R 580-as több eszközt is bevet a lehető leghatékonyabb működés érdekében. A Scania Active Prediction a műholdas domborzati adatok alapján elvégzi a szükséges számításokat arról, hogy meddig tart egy emelkedő, vagy arról, hogy mikor ér a kamion egy lejtő aljára. A fejlesztés legfontosabb előnye, hogy segít elkerülni a felesleges sebességváltásokat. Az erőátviteli rendszer másik eleme az Eco-roll, mely gyakorlatilag legalább 10 másodperces üresben történő gurulást tesz lehetővé úgy, hogy közben meggátolja a motorfék aktivizálódását, így elkerülve az üzemanyag-fogyasztás megugrását.
Az új fejlesztésű Opticruise váltót pedig kifejezetten a hosszútávú fuvarokat végző modellekre, így többek között az R 580-sra fejlesztették ki. A kormánykerék jobb oldalán található bajuszkapcsolón többféle mód közül lehet választani. A Standard mód lehetővé teszi, hogy a motor a lehető legnagyobb nyomatékon dolgozzon például egy nagy hegyre történő felkapaszkodás során. A Economy mód, – ahogy a neve is jelzi – kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használja fel a jármű az út során.
A Power módot pedig akkor érdemes használni, amikor a lehető legrövidebb idő alatt kell a kamionnak célba érnie. Ebben a fokozatban nem elérhető a Scania Active Prediction, így értelemszerűen ennek használata nagyobb fogyasztást eredményezhet. Az Off-rode pedig elsősorban az egyenetlen útviszonyokon között történő közlekedést teszi lehetővé. A Scania által kifejlesztett prediktív erőátviteli rendszernek köszönhetően a sofőr számtalan stratégia közül választhat annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, vagy a legmagasabb átlagsebességet érje el.
Kényelem a fedélzeten
A Topline fülkével szerelt R 580-as a Streamline modellek igényes és ízléses megjelenését idézi kívül-belül egyaránt. Az acél lépcsőkkel, valamint az ezüst színűre fújt díszítőelemekkel, továbbá műbőrrel borított ülésekkel és a faberakásos kormánnyal a svéd gyártó kiemeli a nyergesvontatót a hétköznapi teherautók világából. A kényelem fokozása érdekében a Scania beépített fedélzeti komputerrel, mikrohullámú sütővel, kávéfőzővel látta el a járművet.
Összegzés
A teherautó nagyon jó választás lehet azok számára, akik szeretik kihasználni a vezetést támogató rendszerek előnyeit. A Scaniában alkalmazott erőátviteli rendszer problémamentes, kiegyensúlyozott futást teszt lehetővé. Az R 580 számára nem léteznek emelkedők, így egy meredekebb dombra történő kapaszkodás során sem érezhető erőlködés a motor részéről. Az R 580-as, ahogy a Streamline modellek többsége igazi országúti ragadozó, ezért célszerű őket komolyan venni, ha feltűnnek a visszapillantóban.