A Minszki Autógyárat 1944-ben alapították, és főleg teherautók, buszok, katonai harcjárművek gyártására specializálódtak. Akadt azonban a történelem során néhány olyan ötlet, amik jóval túllépték a hagyományos tehergépjárművek dimenzióját.
Olyan nehézsúlyú vasak ezek, amiktől még a Transformerek is sikítva menekülnének, hiszen ki tudja mivé változhatnak át…
1.- MAZ-2000 „Peresztrojka”
1985-ben bejelentette Szovjetunió Kommunista Pártja, hogy a szovjet gazdaság stagnálása olyan mértéket öltött, hogy szükség volt a teljes átszervezésére, ekkor léptették életbe a peresztrojka gazdasági-társadalmi reformcsomagot. Ebben az időszakban született a képen látható MAZ 2000-es tanulmány is, amely egy teljesen újfajta kamionban öltött testet.
A különleges prototípus végül elkerülte a sorozatgyártást, napjainkban a Minszki Autógyár telepén vesztegel. Sajnos pontos műszaki adatokat csak orosz nyelven találtam, és az igazság az, hogy az online fordítók is nehezen boldogulnak az orosz szöveggel, én pedig még annyira sem.
2.- MAZ-541
Minden idők legnagyobb szedánját tisztelhetjük az 541-es reptéri vontatóban, amiből összesen 3 darabot gyártottak az 1950-es évek közepén. A 28 tonnás repülőgép-vontató mind a négy kerekét a 38,9 liter hengerűrtartalmú, 300 lóerős V12-es dízelmotor hajtotta. Fogyasztása 120 liter volt 100 kilométeren, végsebessége 30 km/óra, hossza 7,8 méter, szélessége 3,4, magassága pedig 2,8 méter.
Annak érdekében, hogy a vontatott repülőgép súlya alatt ne roppanjon meg a szerkezet, a hátsó futóművet egy az egyben a MAZ-525-ös teherautótól kölcsönözték. A színes képen látható repülőgép egyébként a 99,2 tonnás Tu-144-es szovjet gyártmányú, hangsebesség feletti repülésre képes utasszállító gép.
3.- MAZ-525 troli-billencs
1954-ben az Ukrajnai Tudományos Akadémia egyik intézete és a harkovi trolibusz-gyártó újfajta szállítmányozási technológiát mutatott be, melynek célja a bányákból kitermelt nyersanyag elszállításának megkönnyítése volt. Az elektromos billencs felsővezetéken keresztül szedte az áramot, és sokkal gazdaságosabbnak bizonyult benzinnel vagy gázolajjal üzemelő társainál (állítólag 76 százalékkal gazdaságosabb volt).
A MAZ-525 teherautó alapjára épülő troli-billencset 2 darab DK-202-es villanymotor (230 LE/172 kW) hajtotta , melyeket 4 érintkezőpaneles kontrollerrel vezéreltek. Ezek a villanymotorok működtették a kormányszervót és a billenőplató emelőszerkezetét is.
4.- MAZ-7907
A hidegháború igazi szörnyszülötte a harminc méter hosszú, 12 tengelyes rakétahordozó. 220 tonnás tömegbírása elég volt ahhoz, hogy hátára vegye a kor legnagyobb nukleáris rakétáit, mozgatásáról pedig az 1250 lóerős gázturbina, és a minden kereket külön hajtó villanymotorok együttese gondoskodott. Végsebessége elérte a 40 kilométer/órát.
A tesztelés olyan hosszasan elhúzódott, hogy mire rendszeresíteni tudták volna a monstrumot, a hidegháború véget ért, és a projektet leállították. Az elkészült prototípusokból mindössze kettő maradt fenn, amiből az egyiket 1995-ben használták utoljára, mikor is egy 40 méter hosszú, 100 tonnás hajót szállítottak vele Fehéroroszország legnagyobb kiterjedésű tavához, a Naracs-tóhoz.
5.- MAZ 6440RA
Végül pedig egy fiatal prototípus 2012-ből, ami megpróbál az amerikai csőrös kamionokra hasonlítani, de valahogy az arányokkal nincs minden rendben. A motortérben ücsörgő 18 literes, V8-as erőforrás teljesítménye 600 lóerő körül mozog, és megfelel az Euro 4-es normáknak.
A kabin minden földi jóval fel van szerelve, amire kamionsofőr csak vágyhat, és a nyergesvontató alkatrészei 70 %-ban hazai, fehérorosz gyártóktól származnak.