Röviden – FIAT Doblo Cargo Maxi XL | |
---|---|
Mi ez? |
Dobozos kisteherautó, kategóriájának legnagyobb rakterű áruszállítója. |
Mit tud? | Egy körben 5,0 (vagy akár 5,4) köbméternyi cuccot célba juttatni, mérsékelt fogyasztással. |
Mibe kerül? | Nettó 4 260 000 forintba (ami áfával 5 410 200 Ft volna). |
Kinek jó? | Annak, aki ki tudja használni a Doblo kompaktságát és magas rakterét. |
Utálom a napot menetlevél-töltögetéssel kezdeni, mégis szeretem a könnyű áruszállítókat a legolcsóbb Dokkertől a sátoros VW Caddy-ig. A kis dobozosok mezőnyében a FIAT Doblo Cargo eleve érdekes, mert van belőle földgázüzemű és mert a platós WorkUp mellé most érkezett még egy izgalmas változat, a hosszított és nagyon magas Maxi XL.
Külső
Nagyméretű lámpáival játékosnak hat az autó orra, pedig a mackópofa mögött egy kőkeményen végigszámolt jármű következik.
Belső tér
A tesztautóba a közutas T5 Transporterből ültem át, de az első benyomásom az volt, hogy mennyivel olcsóbb itt minden. Az ülőlap mintha hordóformájú volna, a kárpit rémesen műanyag és nincs hely az ajtóban az 1,5 literes vizesüvegnek. Tetszett viszont az ötletes rakodóhely az utasülés lapja alatt.





Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek
Raktér
Bődületesen nagy barlangot tár fel a könnyen sikló tolóajtó vagy a két hátsó ajtó. A térfogat kereken öt köbméter fix lemezes elválasztóval. A mókás mintázatú padló vastag gumiszőnyege bevált és praktikus megoldás egy áruszállítóban. A fehérre fényezett oldalfalak és a feketére fújt csomagrögzítők sérülékenyek, pakolás közben a doboz gyorsan összeszed pár karcot, leverődést.

4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt
Az ajtó kiakasztható, így 90 helyett 180 fokig nyitható. Még jobb volna a 270 fokig kitárható változat, mert nem kellene kerülgetni az ajtószárnyakat, ha a kasztnira simulnának. Ez kézzel és targoncával rakodva is jól jönne.
Igen keskenyek a kerékdobok, ami annál nagyobb szó, mert itt nem a létező legegyszerűbb és legkevesebb helyet foglaló futómű van az autó alatt, hanem igényes, független kerékfelfüggesztés csavarrugóval. Ez ebben a kategóriában gyakorlatilag a Doblo egyedülálló vonása.
A raktér kialakításának legnagyobb és teljességgel érthetetlen hibája, hogy belül nincs kilincs a tolóajtón és a két hátsó ajtószárnyon sem. Ahol valaki üzemszerűen tartózkodhat rakodás közben, oda kellene egy kilincset telepíteni a háromból egy ajtóra. Kijutni ki lehet, ha levesszük a lepattintható ajtóborítást, majd mögötte a kilincs mechanikáját kitapogatva meghúzzuk a megfelelő drótot. Édes a szabadulás.

Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem
Míg az alap Doblo Cargo 750 kilónyi terhet vihet, a Maxi verziók helyből egytonnás terhelhetőséggel készülnek. Ez az érték a raktér méretéhez hasonlóan összehasonlítható az eggyel nagyobb áruszállító-kategória alapváltozataival.
Vezetés városban
Kicsit vastag a tetőoszlop, ezt leszámítva előrefelé rendesen kilátni a Doblóból. Tükrei használhatók, szükség is van rájuk, hogy a lemezelt oldalfalú autó áttekinthetetlenségét kompenzálják.

35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja
Figyelni kell a magasságkorlátozásokra, mert 212,5 centijével az emelt tetős modell túlságosan hórihorgas a mélygarázsokhoz. 3,1 méteres tengelytávval nem érdemes csodát várni az autó fordulékonyságát illetően, a hosszított Doblo Cargónak 12,5 m átmérőjű kör a megforduláshoz. A rugózási kényelem remek.
Hosszabb úton
Igen jónak számító, már 1500-as fordulatszámon leadott 290 Nm nyomatékával a Doblo az 1,6 Multijet dízellel is elég fürge, könnyű kiugrani vele egy előzésre a sorból. Telerámolva, egy tonnás terheléssel nyilván nem ilyen vidám az élet, de a motornak ígéretes tartalékai vannak.
A konkurensek zöméhez nem rendelhető igazán erős dízelmotor, a Doblóhoz viszont van kétliteres 135 lóerős, 320 Nm nyomatékú dízel is. Kétliteres dízelmotort ebben a kategóriában egyedül a jóval drágább Volkswagen Caddy kínál a FIAT-on kívül, pedig a telerámolt vetélytársakba sem mindenkinek elég azt 1,5 dCi vagy az 1,6 HDi.
Oldalszélben nem tudtuk kipróbálni az autót, hatalmas felületén könnyen fogást találhatna a szél, de szélcsendben a Doblo megnyugtatóan stabil. Magassága ellenére nem imbolyog.
A zajszint egészen kellemes. A motor a leggyakrabban használt tartományban visszafogott hanggal működik és a rakteret elválasztó fallal nem hasít agyunkba minduntalan a csörömpölés hátulról. A rugózási komfort dicsérendő.
Fogyasztás
Tesztünkön fele-fele arányban országúton és városban autózva 6,4 literes átlagfogyasztást mértünk. Többnyire minimális terheléssel jártunk, de viszonylag lendületesen, így ez az érték elfogadható. Örültünk a 60 literes tanknak, nem sokszor kell megitatni az autót.
Ár, felszereltség
Áfa nélkül bruttó 4 260 000 forintos árával az SX felszereltségű Maxi XL nettó 160 000 forinttal kerül többe az alacsonyabb tetős, 4,2 köbméteres Maxinál. Felára méltányos.
Nem véletlenül jobb biznisz a kis-haszonjármű, mint a személyautó. Nagyobb méretük miatt eleve többet lehet kérni értük, felszereltségük pedig messze elmarad a hasonló áru személyautókétól. A tesztelt verzió bruttó 5 410 200 forintos listaáráért furcsa volna egy rádió, oldallégzsák, ESP és klímaberendezés nélküli személyautó.
De ez haszonjármű, ebben a két első légzsákot, az elektromos ablakemelőt és a központi zárat leszámítva gyakorlatilag a légkonditól (180 000 Ft) az elektromos tükörállításon (25 000 Ft) és a jobb oldali tolóajtón át (15 000 Ft) a külső hőmérséklet kijelzéséig (10 000 Ft) mindenért felárat kell fizetni.