Röviden – FIAT Doblo Cargo Maxi XL

Mi ez?

Dobozos kisteherautó, kategóriájának legnagyobb rakterű áruszállítója.
Mit tud? Egy körben 5,0 (vagy akár 5,4) köbméternyi cuccot célba juttatni, mérsékelt fogyasztással.
Mibe kerül? Nettó 4 260 000 forintba (ami áfával 5 410 200 Ft volna).
Kinek jó?  Annak, aki ki tudja használni a Doblo kompaktságát és magas rakterét.

Utálom a napot menetlevél-töltögetéssel kezdeni, mégis szeretem a könnyű áruszállítókat a legolcsóbb Dokkertől a sátoros VW Caddy-ig. A kis dobozosok mezőnyében a FIAT Doblo Cargo eleve érdekes, mert van belőle földgázüzemű és mert a platós WorkUp mellé most érkezett még egy izgalmas változat, a hosszított és nagyon magas Maxi XL.

Külső

Nagyméretű lámpáival játékosnak hat az autó orra, pedig a mackópofa mögött egy kőkeményen végigszámolt jármű következik.

Belső tér

A tesztautóba a közutas T5 Transporterből ültem át, de az első benyomásom az volt, hogy mennyivel olcsóbb itt minden. Az ülőlap mintha hordóformájú volna, a kárpit rémesen műanyag és nincs hely az ajtóban az 1,5 literes vizesüvegnek. Tetszett viszont az ötletes rakodóhely az utasülés lapja alatt.

Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton

Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek

Nagyon hasznos rejtekhely van az első utasülés alatt. Felárért az üléstámla előrehajtható, a nyitható raktérajtóval kombinálva így igen hosszú tárgyak is beférnek

Raktér

Bődületesen nagy barlangot tár fel a könnyen sikló tolóajtó vagy a két hátsó ajtó. A térfogat kereken öt köbméter fix lemezes elválasztóval. A mókás mintázatú padló vastag gumiszőnyege bevált és praktikus megoldás egy áruszállítóban. A fehérre fényezett oldalfalak és a feketére fújt csomagrögzítők sérülékenyek, pakolás közben a doboz gyorsan összeszed pár karcot, leverődést.

4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt

4,1 köbméternyi cucc fér a Nissan Evaliába, a hosszított VW Caddy raktere 4,7 köbméteres. A Maxi XL puttonya öt


Az ajtó kiakasztható, így 90 helyett 180 fokig nyitható. Még jobb volna a 270 fokig kitárható változat, mert nem kellene kerülgetni az ajtószárnyakat, ha a kasztnira simulnának. Ez kézzel és targoncával rakodva is jól jönne.

Igen keskenyek a kerékdobok, ami annál nagyobb szó, mert itt nem a létező legegyszerűbb és legkevesebb helyet foglaló futómű van az autó alatt, hanem igényes, független kerékfelfüggesztés csavarrugóval. Ez ebben a kategóriában gyakorlatilag a Doblo egyedülálló vonása.

A raktér kialakításának legnagyobb és teljességgel érthetetlen hibája, hogy belül nincs kilincs a tolóajtón és a két hátsó ajtószárnyon sem. Ahol valaki üzemszerűen tartózkodhat rakodás közben, oda kellene egy kilincset telepíteni a háromból egy ajtóra. Kijutni ki lehet, ha levesszük a lepattintható ajtóborítást, majd mögötte a kilincs mechanikáját kitapogatva meghúzzuk a megfelelő drótot. Édes a szabadulás.
 

Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem

Kényelmesen alacsonyan, 54,5 centiméter magasan húzódik a raktérküszöb. Érthetetlen, miért nem lehet belülről nyitni a háromból egyik ajtót sem

Belül a raktérvilágítás fényereje tisztességes, két lámpából is érkezik a fény. A padló tökéletesen sík és szépen egy síkba hozták a lökhárítóval. Szabványos, 80×120 centis raklapból kettőt is beemelhetünk, mert a kerékdobok között is 123 centiméter széles a raktér. A 155 cm magasságú térben alkattól függően kicsit vagy erősen görnyedve lehet rámolni. A vezetőfülke felett ajtóval nyitható üreget találunk, amely csak a raktér felől közelíthető meg.

Míg az alap Doblo Cargo 750 kilónyi terhet vihet, a Maxi verziók helyből egytonnás terhelhetőséggel készülnek. Ez az érték a raktér méretéhez hasonlóan összehasonlítható az eggyel nagyobb áruszállító-kategória alapváltozataival.

Vezetés városban

Kicsit vastag a tetőoszlop, ezt leszámítva előrefelé rendesen kilátni a Doblóból. Tükrei használhatók, szükség is van rájuk, hogy a lemezelt oldalfalú autó áttekinthetetlenségét kompenzálják.
 

35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja

35 centiméterrel hosszabb a Doblo Cargo Maxi az alapváltozatnál. A különbséget 310,5 centisre nyújtott tengelytáv adja

Elinduláskor vagy nagy gázt adunk, mint aki ma kezdte, vagy sokáig csúsztatjuk a kuplungot, vagy türelmesen megvárjuk, hogy a motor kikecmeregjen a turbólyukból. 1500-as fordulatszámtól a Garrett-feltöltő elegendő levegőt szállít és a 105 lóerős, 1,6-os dízelmotor jó erőben van.

Figyelni kell a magasságkorlátozásokra, mert 212,5 centijével az emelt tetős modell túlságosan hórihorgas a mélygarázsokhoz. 3,1 méteres tengelytávval nem érdemes csodát várni az autó fordulékonyságát illetően, a hosszított Doblo Cargónak 12,5 m átmérőjű kör a megforduláshoz. A rugózási kényelem remek.

Hosszabb úton

Igen jónak számító, már 1500-as fordulatszámon leadott 290 Nm nyomatékával a Doblo az 1,6 Multijet dízellel is elég fürge, könnyű kiugrani vele egy előzésre a sorból. Telerámolva, egy tonnás terheléssel nyilván nem ilyen vidám az élet, de a motornak ígéretes tartalékai vannak.

A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben

A lemezfal és az üvegablak mögül kevés zaj terheli a vezetőt menet közben

A konkurensek zöméhez nem rendelhető igazán erős dízelmotor, a Doblóhoz viszont van kétliteres 135 lóerős, 320 Nm nyomatékú dízel is. Kétliteres dízelmotort ebben a kategóriában egyedül a jóval drágább Volkswagen Caddy kínál a FIAT-on kívül, pedig a telerámolt vetélytársakba sem mindenkinek elég azt 1,5 dCi vagy az 1,6 HDi.

Oldalszélben nem tudtuk kipróbálni az autót, hatalmas felületén könnyen fogást találhatna a szél, de szélcsendben a Doblo megnyugtatóan stabil. Magassága ellenére nem imbolyog.

A zajszint egészen kellemes. A motor a leggyakrabban használt tartományban visszafogott hanggal működik és a rakteret elválasztó fallal nem hasít agyunkba minduntalan a csörömpölés hátulról. A rugózási komfort dicsérendő.

Fogyasztás

Tesztünkön fele-fele arányban országúton és városban autózva 6,4 literes átlagfogyasztást mértünk. Többnyire minimális terheléssel jártunk, de viszonylag lendületesen, így ez az érték elfogadható. Örültünk a 60 literes tanknak, nem sokszor kell megitatni az autót.

Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton

Tesztünkön 6,4 l/100 km átlagfogyasztást mértünk, fele-fele arányban járva Budapesten és országúton

Ár, felszereltség

Áfa nélkül bruttó 4 260 000 forintos árával az SX felszereltségű Maxi XL nettó 160 000 forinttal kerül többe az alacsonyabb tetős, 4,2 köbméteres Maxinál. Felára méltányos.

Nem véletlenül jobb biznisz a kis-haszonjármű, mint a személyautó. Nagyobb méretük miatt eleve többet lehet kérni értük, felszereltségük pedig messze elmarad a hasonló áru személyautókétól. A tesztelt verzió bruttó 5 410 200 forintos listaáráért furcsa volna egy rádió, oldallégzsák, ESP és klímaberendezés nélküli személyautó.

De ez haszonjármű, ebben a két első légzsákot, az elektromos ablakemelőt és a központi zárat leszámítva gyakorlatilag a légkonditól (180 000 Ft) az elektromos tükörállításon (25 000 Ft) és a jobb oldali tolóajtón át (15 000 Ft) a külső hőmérséklet kijelzéséig (10 000 Ft) mindenért felárat kell fizetni.
 

Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi

Nem rendelhető középső pótülés, mint a Berlingóba. Az üléshelyzet jó, a kárpit rémes, az ülés formája sem az igazi

Hogy tetszik a legöblösebb Doblo?
átlag
6.82
szavazat
22
Hogy tetszik a legöblösebb Doblo?