Sikeres volt a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien kutatási projektje, az EcoTram, melynek során azt vizsgálták, hogyan lehet minimalizálni az alacsonypadlós villamosok energiafelhasználását. A próbafutások során elsősorban a szerelvény hűtéséhez, fűtéséhez és szellőztetéséhez szükséges energiamennyiséget próbálták meg csökkenteni. A Siemens gyártmányú ULF2-es típusú EcoTram tíz hónapig közlekedett a 62-es vonalon, ennek során 4 200 kilowattórányi vagyis több mint 13 százaléknyi energiát spórolt meg. Ez egy átlagos osztrák háztartás éves energiafelhasználásának felel meg.
A teszt első lépéseként egy hagyományos, városi forgalomban használt alacsonypadlós villamos energiafogyasztásáról gyűjtöttek adatokat utasforgalomban. Ezt követően a vállalat szakemberei intézkedéscsomagot dolgoztak ki a hűtés, fűtés és szellőztetés hatékonyságának növelésére. Majd ennek megfelelően alakították át a szerelvényt. Az utasszállítás előtt a szélcsatornában is tesztelték a villamost. Az energiatakarékos EcoTram szerelvényben széndioxid-érzékelők segítségével optimalizálták a frisslevegő befúvást, emellett többlépcsős hűtési rendszert vezettek be és speciális fóliázással látták el az ablaküvegeket.
Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is telepítettek, hogy a környezet meleg illetve hideg levegőjét felhasználva tudják energiatakarékosan hűteni illetve fűteni a szerelvényt. A Wiener Linien és több cég – például a Rail Tec Arsenal, a Siemens, a Vossloh Kiepe, a SCHIG mbh és a TU Wien – közös projektje 2009-ben kezdődött, melletük a Klima- und Energiefonds is támogatta a kezdeményezést.