Az Ikarus 200-as buszcsalád születése 1966-ra vezethető vissza, amikor is megalakult a Bálint György főkonstruktőrből, Oszetzky Károly, Mádi Jenő, Varga Papp József vezető tervezőkből, Kubinyi Ödön főtechnológusból álló csapat. A tervezőgárda tagja volt továbbá Katona Béla főtechnológus-helyettes, valamint Finta László is, akinek a nevéhez már akkor több sikeres Ikarus modell kapcsolódott. A modellcsalád terveit rohammunkában készítették el, melynek eredményeképpen már az 1967-es Budapesti Nemzetközi Vásárra (BNV) jutott egy példány.
A gyártás megindítása után tíz évvel elkészült a 100 ezredik, 1980-ban pedig már a 150 ezredik példány, négy évvel később pedig már a 200 ezredik járművön voltak túl. A nyolcvanas évek végére a fővárosi tömegközlekedési vállalat járműparkja gyakorlatilag csak ilyen modellekből állt. 1986-ban megjelent a típus bolygóajtós változata, mely még a mai napig a BKV flottájának a gerincét képezi. Ettől függetlenül a szombati búcsú történelmi pillanat lesz, hiszen Budapest végleg nyugdíjba helyezi a ráncajtós Ikarusokat.