A megújulás jegyében
A Setrán belül elkülönülő három típuscsalád, a MultiClass, a ComfortClass és a TopClass közül a MultiClass sorozat tartalmazza a városi és elővárosi járműveket, míg a két másik kategória némi átfedéssel osztja fel egymás közt a turistabuszokat. A Vezess.hu által tesztelt TopClass mind formatervében, mind műszaki tartalmában a legmagasabb színvonalat képviseli. Az újonnan kifejlesztett 500-as sorozatot és a megújult „La linea” formatervet 2012-ben a ComfortClasson vezették be, tavaly ősszel pedig a felső kategóriás TopClass került sorra. A megújult TopClass modellcsalád első példánya tavasszal gördült le a gyártósorról, mely a Lacroix francia tömegközlekedési vállalathoz került.
A TopClass500-at három típus, a S 515 HDH, az S 516 HDH és az S 517 HDH alkotja, melyek 12,5 méteres, 13,3 méteres, valamint 14,2 méteres hosszúságban gördülnek le a futószalagról. A járművek egységesen 3,88 méter magassággal készülnek. A karosszéria alatt OM 471 LA típusú, hathengeres, 12,8 literes Mercedes-motor található, mely kétféle, 476 lőerős (350 kW) és 510 lőerős (375 kW) változatban készül. Az erőforráshoz Setra forgalmazója, a Daimler GO 250-8-as Powershift sebességváltót kínál. A négycsillagos tesztjárművet a legerősebb, 510 lóerős, Euro 6-os motorral szerelték, mely a tesztút alatt egyetlen egyszer sem okozott csalódást.
Távirányítóval a kézben
Az első dolog, amivel a sofőr találkozik, az a picinyke, ámde helyes távirányító, mely a Mercedes-Benz Actrosból lehet ismerős. A kis eszközön indulás előtt mindössze néhány gombnyomással ellenőrizhető az üzemanyagszint, továbbá a világítóberendezések állapota. Sőt, egy napközbeni pihenő során használatával akár még az utastér is előfűthető, emellett ugyancsak ezzel aktiválható a kormányzár is.
Főszerepben a biztonság
A Setrában számtalan biztonsági rendszer található, ami nem meglepő, hiszen a Daimler élen jár a telematikus rendszerek fejlesztésében. Az S 516 HDH már most teljesíti a 2017-ben életbe lépő borulásvédelmi előírásokat, de a vezetőt és az utasokat egyaránt védő Front Collision Guard ütközésvédelmi rendszer is része a szériafelszereltségnek.
Már a TopClass modelleknél, így az S 515 HDH-hoz is rendelhető a Predictive Powertrain Control (PPC), amely egy navigációs térkép alapján – többek között az aktuális GPS-pozíció, valamint a pillanatnyi terhelés és a beállított sebesség figyelembe vételével – számítja ki a sebességtartó automatika, a gázadás, valamint fékrendszer használatának ideális stratégiáját. A PPC használatával német újságíróknak sikerült 9,2 százalékkal csökkenteni a modell üzemanyag-fogyasztását, mely 28,7 liter volt 100 kilométerre vetítve autópályán. Ettől függetlenül rendszeres használatával 30,7 l/100 km-es átlagfogyasztás valósítható meg, figyelembe véve a topográfiai viszonyokat is.
A vezető munkáját emellett az elektronikus menetstabilizáló (ESP), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (SPA), az aktív vészfék-rásegítő (ABA2), az adaptív sebességtartó automatika (ART), az éberségfigyelő (ATAS), a visszagurulás-gátló, valamint a Continental által gyártott abroncsnyomás-ellenőrző rendszer segíti. Persze a vezető munkája sem marad titokban, az Eco Driver Feedback folyamatosan elemzi, illetve értékeli a vezető vezetési stílusát és ennek alapján tanácsokkal ösztönzi a sofőrt a takarékos instrukciók betartására.
Panorámatetős utastér
Az utastér rendkívül tágas, nem csoda, ha a Setra egyszerűen csak „galériának” becézi az ajtók előtt található tereket. Ez nem mókusvakítás, hiszen a hatalmas utastérhez jókora karosszéria kell, amit még tovább növeltek az elődökhöz képest. Bár az új TopClass ugyanolyan széles, mint elődje (2,55 méter), a jármű magassága 3,88 méterre nőtt, hossza pedig 135 milliméterrel nagyobb lett. Ennek eredményeképpen a háromtengelyes jármű hosszúsága már eléri a 13,33 métert. Nem csoda tehát, ha az 516 HDH belső magassága 2,1 méter felett van.
A tágasság érzetét növeli a panorámaablakokkal szerelt tető. A TopSky üvegtetők egyenként 56 centiméter hosszúak és ugyanilyen szélesek. A szűrővel ellátott ablakok összesen 13 négyzetméternyi felületet tesznek ki. A járműben 50 darab Voyage Supreme műbőr ülés található, melyeket úgynevezett „fésűs” elrendezéssel szereltek be. Ez annyit jelent, hogy az ablak felőli üléseket kicsit hátrébb tolták a mellettük lévő, szélső ülésekhez képest. Állítólag ezzel elviselhetőbb lett a páros utazás, azonban félő, hogy a terpeszkedő utasokat ez sem riasztja vissza.
Setra TopClass S 516 HDH | |
---|---|
Hosszúság | 13,325 mm |
Szélesség | 2550 mm |
Magasság | 3880 mm |
Üzemanyag tartály | 520 liter |
AdBlue tartály | 40 liter |
Csomagtér kapacitása | 11,4 m3 |
Motorteljesítmény | 375 kW (510 hp) |
Nyomaték | 2500 Nm(1100 rpm) |
Fogyasztás autópályán (l/100 km) | 28,7 liter |
Ülőhelyek száma | 50 db |
Kényelem és szórakozás
A kényelmes székeket bőrborítású fejtámaszokkal, karfákkal és lábtámaszokkal látták el. Nem messze az első ajtótól pedig a tervezők két oldalon egy-egy üléspárt a menetiránynak háttal helyeztek el, így létrehozva egy sajátos kis közösségi teret. A szembefordított ülések közé egy széles asztalt is beépítettek, melybe praktikus pohártartókat rejtettek el. Az utasok komfortérzetét a fej fölött található légbefúvók, valamint az olvasólámpák növelik, azonban a szórakozási lehetőségeket sem szabad elhanyagolni.
A Setra S 516 HDH-ban két 19 colos monitor gondoskodik az utasok szórakoztatásáról. A monitorok közvetlenül a Setra kommunikációs centeréhez vannak csatlakoztatva, mely DVD, valamint CD-lejátszására is alkalmas. Sőt, a szórakoztató rendszer az USB-csatlakozóval akár külső forrással is összeköthető, de lehetőség van iPod csatlakoztatására is. A széles monitorokon pedig nemcsak filmek vagy képek vetíthetők, hanem a busz tetején lévő kamera élőképe, vagy akár az autóbusz térképen jelzett útvonala is megjeleníthető. A kommunikációs center jókora kijelzője pedig a kormánykeréktől jobbra helyezkedik el a műszerfalon.
Nincsenek hideg lábak
A műszerfalon található 2,8 colos színes kijelzőn a légkondicionáló berendezés is tetszés szerint állítható. A kétkörös technológiának köszönhetően azonban mind a sofőr, mind az utasok részére más-más hőmérséklet állítható be. A légkondicionáló fúvókái az ülések feletti konzolban találhatók, de a Setra a hideg lábak felmelegítéséről sem feledkezett meg. Az axiális ventilátorokkal ellátott fűtés a lábtérbe meleg levegőt fúj be, így viszonylag hamar felmelegíthetők a téli városi séták során jéggé dermedt lábak.
A vezető munkahelye
A Setra S 516 HDH-ban a vezetőtér egészen az első lépcsőfokig nyúlik, melynek köszönhetően számos tárolóhely kialakítása vált lehetővé. Ezek a legváratlanabb helyekből bukkannak elő, van például kis italhűtő a szélvédő mögötti borítás alatt is, de az utaskísérő munkáját az első ajtónál található bárszekrény is segíti.
A korábbi változatokhoz képest a műszerfal öt centiméterrel előrébb került, így jobban kézre állnak a kapcsolók. Bár a modernizált műszerfal teljes mértékben követi a legújabb technikai trendeket, azért összességében elmondható, hogy ez az rész, ahol a Setra erősen ragaszkodik a korábbi modelleknél bevált hagyományos megoldásokhoz.
A tervezők az utaskísérő kényelmére is gondoltak, ugyanis az elektromosan állítható utasüléshez kihajtható és fűthető lábtartót is terveztek, hogy véletlenül se a lépcsőkre lógjanak lábak. Az utaskísérő ülésével szemben, a szélvédő alá pedig titkos zugokat is elrejtettek. A csomagok, valamint az utazáshoz szükséges eszközök, felszerelések elhelyezésére 11,4 köbméteres csomagtér áll rendelkezésre, ami 0,8 köbméterrel nagyobb az elődhöz képest.
Opcionális divat
A padlóburkolat anyagától a függönyök mintázatán keresztül a kapaszkodók színéig mindent egyénileg specifikálhatunk a Setra szakértőinek segítségével. Többek között LED-es hangulatvilágítást, különböző konyhákat, exkluzív klubsarkot, variálható üléskiosztást, szélesebb panorámatetőket, továbbá fedélzeti wifi-hotspotot is rendelhetünk.
Csendes és fürge
A Budapest-Tatabánya útvonalon a Setra könnyedén birkózott meg az emelkedőkkel, ami az erős motort tekintve nem is tekinthető különösebb csodának. Azonban figyelembe véve, hogy a tesztjármű utastere és csomagtere bőségesen meg volt rakva súlyokkal, kifejezetten impozánsak tekinthető az S 516 HDH fürgesége. További pozitívum, hogy az autópályán menet közben alig lehetett hallani a motort, ami a kiváló szigetelésnek köszönhető. A vezetőtérben szinte semmit nem lehetett a motorból érzékelni, míg a hátsó utasülésen mindössze 64 decibeles zajértéket lehetett mérni, ami meglehetősen jó értéknek számít a távolsági autóbuszok között.
Összegzés
A Setra S 516 HDH olyan utazási és vezetési élményt nyújt, amit ha egyszer átél valaki, akkor többet nem akar más buszban ülni. A megújult TopClass modellek nemcsak hogy elviselhetővé tesznek egy többórás utazást, hanem egyenesen élvezhetővé és feledhetetlenné varázsolják az élményt az utasok számára. Aki egyszer ezt az autóbuszt vezette, az később ezzel akar menni a világ minden tájára.