Röviden – Opel Vivaro B |
Mi ez? |
Második, vadonatúj generáció a B-s jogsival vezethető haszonjárműből. |
Mit tud? |
Keveset fogyaszt, belefér három szabványraklap és kényelmes dolgozni vele a jómunkásembernek. |
Mibe kerül? |
Áfa nélkül a dobozos 5 165 354-6 157 480 forintba, a személyszállító valamivel többe. |
Kinek jó? |
Azoknak, akik a munkaeszközt saját maguk vezetik, nem biorobotokkal termeltetnek. |
Mivel Magyarországon az új Vivarót csak rendelni lehet, de a járművek még nem elérhetőek, lecsaptunk a kínálkozó lehetőségre, hogy kipróbáljuk az Opel németországi központjából érkezett dobozost.
Japán helyett olasz testvér
Az új generáció is a júliusban vezetett Renault Trafic Opel-változata, az együttműködés a Master-Movano párossal is eredményes a két konszern között. A Vivaro és a Trafic között az első lökhárító a fő eltérés. Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalíve, amely például az Insignián is ott van, a Vivarót és ezáltal a Traficot is díszíti, mert drágább volna külön oldalpanelt gyártani a két márkának.
Idén év végén az Opel meghatározó autóit cseréli le. A Vivaro B a könnyű haszonjárművek között olyan fontos, mint Corsa E a személyautók világában
Idén év végén az Opel meghatározó autóit cseréli le. A Vivaro B a könnyű haszonjárművek között olyan fontos, mint Corsa E a személyautók világában
Fotó megosztása:
Maradt a 2,7 vagy 2,9 tonnás önsúly, a terhelhetőség egy vagy 1,2 tonna lehet. A rövid, normáltetős Vivaro is terhelhető 1200 kilóval
Maradt a 2,7 vagy 2,9 tonnás önsúly, a terhelhetőség egy vagy 1,2 tonna lehet. A rövid, normáltetős Vivaro is terhelhető 1200 kilóval
Fotó megosztása:
Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalsó díszét kapták a testvérmodellek, így a Renault Trafic is
Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalsó díszét kapták a testvérmodellek, így a Renault Trafic is
Fotó megosztása:
21,6 centivel hosszabb az alap és a nyújtott Vivaro is elődjénél. Raktere és utastere is tágasabb lett
21,6 centivel hosszabb az alap és a nyújtott Vivaro is elődjénél. Raktere és utastere is tágasabb lett
Fotó megosztása:
600 ezer darab készült az első generációból. A Vivaro mellett a Movanót is a Renault gyártja, amely a Master testvérmodellje
600 ezer darab készült az első generációból. A Vivaro mellett a Movanót is a Renault gyártja, amely a Master testvérmodellje
Fotó megosztása:
Feláras a párhuzamos ablaktörlő
Feláras a párhuzamos ablaktörlő
Fotó megosztása:
5,2-8,6 köbméter közötti a raktérfogat. Extraként a hátsó ajtók ráhajthatók a karosszériára, hogy ne legyenek útban rakodásnál
5,2-8,6 köbméter közötti a raktérfogat. Extraként a hátsó ajtók ráhajthatók a karosszériára, hogy ne legyenek útban rakodásnál
Fotó megosztása:
Gigantokolosszális méretű első fényszórója van a Vivarónak. Alkatrészként dobozban megvéve látnánk igazán, mekkora
Gigantokolosszális méretű első fényszórója van a Vivarónak. Alkatrészként dobozban megvéve látnánk igazán, mekkora
Fotó megosztása:
Markáns hűtőrácsot kapott a kisteherautó
Markáns hűtőrácsot kapott a kisteherautó
Fotó megosztása:
Érdekes a motorháztető nyitása. Hosszú kallantyú helyett egy bovdenes megoldással oldható a retesz
Érdekes a motorháztető nyitása. Hosszú kallantyú helyett egy bovdenes megoldással oldható a retesz
Fotó megosztása:
Mind a négy motor 1,6 literes, 90-140 lóerővel és 260-340 Nm nyomatékkal. Nem az Opel, hanem a Renault friss ezerhatos dízeljét kapták a haszonjárművek
Mind a négy motor 1,6 literes, 90-140 lóerővel és 260-340 Nm nyomatékkal. Nem az Opel, hanem a Renault friss ezerhatos dízeljét kapták a haszonjárművek
Fotó megosztása:
120 és 140 lóerős verzióban tényleg két, párhuzamosan dolgozó feltöltő nyomja a hengerekbe a levegőt
120 és 140 lóerős verzióban tényleg két, párhuzamosan dolgozó feltöltő nyomja a hengerekbe a levegőt
Fotó megosztása:
Alapáron a kormányról távvezérelhető a rádió. A tempomat feláras tétel. Nagy előrelépés a négy irányba állítható kormány
Alapáron a kormányról távvezérelhető a rádió. A tempomat feláras tétel. Nagy előrelépés a négy irányba állítható kormány
Fotó megosztása:
Dicséretes a vezetőülés kényelme, a zajszint is kedvező. Alapáron jár az elektromos ablakemelő és a kormányról távvezérelhető rádió, a légkondi extra
Dicséretes a vezetőülés kényelme, a zajszint is kedvező. Alapáron jár az elektromos ablakemelő és a kormányról távvezérelhető rádió, a légkondi extra
Fotó megosztása:
Itt lehet átdugni a hosszú deszkákat az utastér felé. A csapajtó egyszerűen mágnessel feltapad a fülke válaszfalára
Itt lehet átdugni a hosszú deszkákat az utastér felé. A csapajtó egyszerűen mágnessel feltapad a fülke válaszfalára
Fotó megosztása:
Nettó 45 000 Ft a dupla üléspad felára az alsó tárolóval
Nettó 45 000 Ft a dupla üléspad felára az alsó tárolóval
Fotó megosztása:
Digitális kijelző mutatja a sebességet. Nagyon hiányzik minimum egy vízhőfokmérő műszer, a dízelmotorok érzékenyek hidegen
Digitális kijelző mutatja a sebességet. Nagyon hiányzik minimum egy vízhőfokmérő műszer, a dízelmotorok érzékenyek hidegen
Fotó megosztása:
Nettó 310 000, bruttó 393 700 forintba kerül az érintőképernyős, jól működő navigációsrendszer
Nettó 310 000, bruttó 393 700 forintba kerül az érintőképernyős, jól működő navigációsrendszer
Fotó megosztása:
Nagyjából van elég rakodóhely a menetlevélnek és az összes cuccnak, amit az autóban élő embereknek el kell helyezniük
Nagyjából van elég rakodóhely a menetlevélnek és az összes cuccnak, amit az autóban élő embereknek el kell helyezniük
Fotó megosztása:
Nem ronda, de könnyen tisztítható és tartósnak mutatja magát az ajtóborítás
Nem ronda, de könnyen tisztítható és tartósnak mutatja magát az ajtóborítás
Fotó megosztása:
Nagyon ellustul a motor, ha bekapcsoljuk a teljesítmény mellett a fogyasztást is csökkentő Eco-üzemmódot
Nagyon ellustul a motor, ha bekapcsoljuk a teljesítmény mellett a fogyasztást is csökkentő Eco-üzemmódot
Fotó megosztása:
Kis kesztyűtartó várja az apróságokat a vezető térdénél
Kis kesztyűtartó várja az apróságokat a vezető térdénél
Fotó megosztása:
Jó megoldás a kikapcsolható az utas oldali légzsák, a franciák erre haszonjárművekben is figyelnek
Jó megoldás a kikapcsolható az utas oldali légzsák, a franciák erre haszonjárművekben is figyelnek
Fotó megosztása:
1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven
1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven
Fotó megosztása:

Érdekes, hogy az Opelek jellegzetes oldalsó díszét kapták a testvérmodellek, így a Renault Trafic is
Várhatóan utód nélkül marad a kifutó haszonjármű Nissan-kiadása, a Primastar. Japán helyett így olasz testvérmodellje lesz a Vivarónak: 2016-tól Sandouville-ben, a Trafic gyárában készülhet a FIAT Scudo következő nemzedéke.
Két hossz, három raklap
Lemezelt kisteherautóként a Vivaro kétféle hosszúsággal és magassággal létezik. A rövidebbik hossza 4998 mm, a nagyobbik 40 centivel hosszabb. A könnyű áruszállító 1971 vagy 2465 mm magassággal kapható, a tesztautó az alacsonyabbik. A maximális raktérfogat 8,6 köbméter az L2H2-vel. Előbbi az angol length (hosszúság), utóbbi a magasság (height) megfelelője.
Az anakronisztikus Vivaro-előd

1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven
1997-ben vette fel az Opel az addigra elavult Traficot a kínálatába, Arena néven
Egy ujjamon meg tudnám számolni, hány Opel Arenát láttam életemben, ameléy a Vivaro elődje volt. A húsz éven át, 1980-tól 2000-ig gyártott Renault Traficból készült az embléma lecserélésével az utolsó pár évben, a Wikipedia szerint 1997-től.
Kétféle, előkamrás szívódízelből állt a motorválaszték. Az 1,9 literes szívódízel 60 lóerőt adott le, a 2,5 literes 75-öt. Aki kitartóan kínozta szegényt, az a kisebbikkel röpke 36,3 másodperc alatt elérte a 100-as tempót, amihez az erősebbik motornak 25,9 mp elég volt. 118 illetve 128 kilométer/órás végsebességével az Arenával tovább tartott célba juttatni a rakományt, mint konkurenseivel (pl. Scudo és Ducato, T4 Transporter).
Az autó azért sem aratott sikert, mert bemutatásakor az alapját adó Trafic már elmúlt 15 éves. Bár a haszonjárművek világában nem pörögnek úgy a modellváltások, mint a személyautók között, kora és szerény teljesítménye már megjelenésekor elavulttá tette. Az együttműködés a Renault-val megmaradt viszont, így az Arenát 2001-ben leváltó Vivarónak is a korabeli Trafic a testvérmodellje.
Hátul 3 EU-raklap fér el egymás mellett. „Hogy a puttony méreténél hosszabb dolgokat is lehessen benne szállítani, a raktér aljában kis csapóajtón keresztül lehet átgyömöszölni a cuccost a kabinban lévő ülés alá, vagy ha még több hely kell, a jobb első ülés lábterébe. Ez 3,75 illetve a hosszított tengelytávú változatnál 4,15 méter hosszúságú rakodóhelyet nyújt, amely ebben a kategóriában egyedülálló adat” – írta Földes Attila Traficról és mit tesz Isten, ugyanez igaz a Vivaróra is.
Nincs jumbo-tető
Míg a több száz autós járműparkok flottamenedzserét szinte csak az üzemeltetési költség érdekli, a saját maguknak munkaeszközt választók más elvárásokkal szelektálnak a piacon. Beszállva az volt az érzésem, mintha a kisvállalkozókat próbálnák megnyerni, akik saját maguk használják az autót.

Alapáron a kormányról távvezérelhető a rádió. A tempomat feláras tétel. Nagy előrelépés a négy irányba állítható kormány
A Vivaro komfortja nem rosszabb egy mai kisautóénál, pedig a Fabiák, Yarisok és Corsák egyre nagyfiúsabbak. A kisteherautó belső tere, a műfaj korlátait ismerve, kulturált, igen kényelmes munkahely. A kormány eddig tengelyirányban volt állítható, amivel a ferdén álló volán miatt a magassága is változott ugyan, de jobb a mostani le-fel, ki-be megoldás. Az üléshelyzet igazán jó, tág tartományban állítható.
A 13 évig szolgáló előd jellegzetessége volt a jumbo-tető, a térérzetet és a helykínálatot javító púp az első üléssor felett. A Vivaro második generációjában ez a részlet sokkal kevésbé hangsúlyos. A fülke így is szellős, a sötét műanyagok viszont nem az életminőségünket szolgálják, hanem a tartósságot és a könnyű tisztítást.
A külön ülés helyett extraként rendelhető, 1+1 személyes utasülés lapját felhajtva hozzáférünk a pad belsejében lévő rakodóhelyhez. Ez a sporttáskányi üreg nyitható össze a fent említett módon a raktérrel. A raktérben lévő fedelet mágnes rögzíti az elválasztófalhoz, ami sosem romlik el.

21,6 centivel hosszabb az alap és a nyújtott Vivaro is elődjénél. Raktere és utastere is tágasabb lett
Itt IntelliLink néven szerepel a Renault és a Dacia navigációs/multimédia berendezése. A hétcollos, színes érintőképernyő elsőre is különösebb fejtörés nélkül használható.
2,9 tonna, 1,6-os dízel
Bár megedzett bennünket az 1,6-os dízelmotor az S80-ban, pláne az ezres háromhengeres az új Mondeóban, a motorok méretcsökkentése érdekes eredményeket hoz a haszonjárművek között is. Az Opel Vivaro és a vele megegyező Renault Trafic összes motorja 1,6 literes dízel.

Mind a négy motor 1,6 literes, 90-140 lóerővel és 260-340 Nm nyomatékkal. Nem az Opel, hanem a Renault friss ezerhatos dízeljét kapták a haszonjárművek
Egy motor négyféle verziója kapható az autóhoz, kettő közülük az erősebb BiTurbo. Egy feltöltővel 90 vagy 115 lóerővel (260 vagy 300 Nm) választható az 1,6 CDTI, a BiTurbo 120 vagy 140 lóerős lehet azonos hengerűrtartalomból, 320 illetve 340 Nm maximális nyomatékkal. Nem is olyan rég a 2,5 CDTI tudott 135 lóerőt.
Minek két turbó 120 lóerőhöz?
A piros Vivaróban terhelés nélkül mentünk a 120 lóerős dízellel. 320 Nm forgatónyomatéka 1500-as fordulattól elérhető, nemigen kellett a középső tartományt felkeresni, hogy rendesen mozogjon vele a dobozos. A két feltöltő párhuzamosan dolgozik, nincs egyikre vagy másikra szabott terhelési illetve fordulatszám-tartomány.
Talán az egyenletes nyomatékleadás miatt van értelme a két feltöltőnek, de ha én választanék igavonó barmot, az egyturbós 115 lóerőssel is beérném. Annak alacsonyabbak lehetnek a szervizköltségei, ha 200 000 kilométernél hosszabb távra tervezünk.

Digitális kijelző mutatja a sebességet. Nagyon hiányzik minimum egy vízhőfokmérő műszer, a dízelmotorok érzékenyek hidegen
A takarékosabbik üzemmódot nem erőltettük. Az amúgy élénk, jól meglóduló autóba az Eco gomb megnyomásával hirtelen beköltözött a rontás és odalett a temperamentuma. A négy motorváltozat közül az alapjárati motorleállítással felszerelt 120 lóerős 1,6 CDTI BiTurbo a legtakarékosabb, szabvány szerinti átlaga 5,7 liter/100 kilométer.
Ez a legtakarékosabb a mezőnyben
Ez jelenleg a kategória legjobb értéke a gyártó szerint. Ennek azért utánanéztem és a hasonló méretű Peugeot Expert adata 6,4 liter a 2,0 HDi-vel, a VW Transporter T5-ből a spórolós BlueMotion eszik elvileg 5,8-5,9 litert százon. Ezek persze katalógusadatok, a GG (Gross-Gerau) rendszámú Opel fedélzeti számítógépe 7,1 litert mutatott hosszú távú átlagként, ami nagyon kevés egy ekkora tesztjárműtől.
Kisfilmecske a raktérről és hogy milyen trükkökre képes:
a videó a hirdetés után indul
A haszonjárművektől megszokott módon sok-sok extrát rendelhetünk az autóhoz, egyenként és viszonylag kis összegekért. Ám szinte mindenért felárat kell fizetni, amin megakad a szemünk, legyen az bal oldali tolóajtó, kiegészítő gázolajszűrő vagy 270 fokig nyitható, oldalfalra hajtható hátsó ajtó. Utóbbi azért jó, mert nem kell kerülgetni rakodáskor, mint a csak 180 fokig kitárhatót, amit alapáron kapunk.
Áfa nélkül 5,2-6,7 millió Ft
Zárt áruszállító mellett később duplakabinos kivitelben és a különféle felépítményekhez járóképes alvázzal is elérhető az újdonság. A népszerű személyszállító változat hazánkban jövő év legelején debütál, középen és hátul 3-3 üléssel. A nyolcüléses kisbuszhoz mind a négy dízelmotor rendelhető.

5,2-8,6 köbméter közötti a raktérfogat. Extraként a hátsó ajtók ráhajthatók a karosszériára, hogy ne legyenek útban rakodásnál
Magyarországon a Tour nevű új Vivaro egyterűk nettó 6 141 732-6 724 409 (áfával 7 885 000 és 8 625 000 Ft) közötti áron kaphatók. Előbbi a rövid, normál tetős, 2,7 tonnás verzió 90 lóerővel, a másik végpont az L2H1 hosszú kasztnival, normál tetővel, 2,9 tonnás megengedett össztömeggel és 140 lóerővel. A zárt áruszállítók ára ugyanezekkel a motorokkal áfa nélkül 5,2 és 6,2 millió Ft között szór, az L1H1-től az L2H2-ig haladva.
Mellette – Ellene |
- Szemrevaló forma
- Nívós belső tér
- Terheletlenül is komfortos rugózás
- Praktikus kialakítású raktér
- Nincs nagy felára a hosszabb és jobban terhelhető verzióknak
- Takarékos motor, kiegyensúlyozott vonóerővel (1,6 CDTI 120)
|
- Egyelőre szűk motorválaszték, nincs földgázüzemű vagy LPG-s verzió
- Sok hasznos raktéri kiegészítő feláras
- Egynél költségesebb lehet két turbófeltöltő
- Nincs se olajhőmérséklet-mérő, se vízhőfokmutató a műszerfalon
|
Csinos dobozos vagy otromba batár? Hogy tetszik az új Vivaro?
Csinos dobozos vagy otromba batár? Hogy tetszik az új Vivaro?