A Scania már több mint két évtizede folytat kísérleteket a hibrid technológia területén. Ezen törekvéseknek nemrég érett be a gyümölcse. Az első svédek által bemutatott hibrid busz egy alacsony belépésű modell volt, melyet az idei hannoveri IAA-n tekinthetett meg a nagyközönség. A 12 méteres jármű mellett azonban a jövőben egy 14,8 méteres, háromtengelyes változat is rendelhető lesz hibrid hajtáslánccal.

Biodízellel kombinálva
A Citywide lényegében egy párhuzamos hibrid, mely jelenleg az egyetlen az egyetlen 100 százalékos biodízellel is üzemeltethető  hibrid busz az európai buszpiacon. A Scania elsősorban belvárosi forgalomra ajánlja a modellt, mivel tisztán elektromos üzemre nincs lehetősége. Az elektromos erőforrás elsősorban a dízelmotor kisegítését szolgálja. A svédek által kínált hibrid hajtáslánc a Scania 9,3 literes (250,280 és 320 lóerős) motorjait foglalja magában.

Hibrid, ami biodízellel is megy 1
Hibrid, ami biodízellel is megy 11 Hűtés nélkül nem megy
A motor a 12 sebességes, mechanikus, Scania Opticruise-zal ellátott váltójával dolgozik együtt. Az erőforrás és a sebességváltó között található a hibrid egység, mely egy elektromos részegységet (motor és generátor) és automata kuplungot tartalmaz. Az elektromotor teljesítménye 150 kilowatt, nyomatéka pedig 1050 newtonméter. Az elektromos összeköttetést az alvázon elhelyezett inverter biztosítja az elektromotor váltakozó feszültsége és az akkumulátorok egyenárama között. A tető első részén pedig egy stílusos buborékban helyezték el az 1,2 kilowattórás kapacitással rendelkező lítiumion-akkumulátorokból felépülő energiatároló egységet. Ennek része egy DC/DC konverter, valamint egy hűtőegység is.

Légterelőkkel is
A Citywide-hoz opcióként sima, a tető teljes hosszában végigfutó légterelők rendelhetők, amelyek egységes külsőt adnak a busznak, miközben eltakarják a tetőre szerelt hibrid rendszereket és szellőztető egységeket. Összességében a hibrid és az energiatároló rendszerek súlya mintegy 600 kilogrammot tesz ki. Az akkumulátor tervezett élettartama 5-7 év, mely nagymértékben hozzájárul a versenyképes megtérülési időhöz.

Hibrid, ami biodízellel is megy 12 A vezető munkahelye

A sofőrt a Scania Driver Support rendszere segíti, amely folyamatosan tájékoztatja vezetési stílusáról. Ha a jármű alacsony nyomatékkal halad, az Eco-roll aktivizálódik. Az elektromos rendszer hajtja vagy fékezi a járművet míg a motor alapjáratban van. Ha a busz a megállókban kinyitja az ajtaját, illetve amikor a sofőr üresbe kapcsol és a rögzítőféket behúzza, a motor leáll.  Mindamellett az összes hibrid Scania buszt felszerelték a Scania Flottakezelő rendszerrel kapcsolatot teremtő Scania Communicatorrel. A rendszer rendelkezik egy irodai felhasználói felülettel, amelyen keresztül a teljes működésről, a jármű és a vezető teljesítményéről nyerhetők ki elemzések.
Fogyasztás
A Scania hibrid rendszerének használata a DC/DC átalakítóval kombinálva, stop-start funkcióval és a hibrid Eco-rollal 20-25 százalékos üzemanyag-megtakarítást eredményez, vagy máshogy számolva 1,2-2,5 litert óránként. A hibrid Citywide-on a SORT-ciklusokon alapuló fogyasztási teszteket is elvégezték, eszerint 20-25 százalékos kombinált üzemanyag-megtakarítás lehetséges. A 320 lóerős biodízeles motorral pedig a jármű széndioxid-kibocsátása akár 60-65 százalékkal alacsonyabb lehet, ami kiváló értéknek számít az Euro 6-os hibrid buszoknál.