Az Ikarus egy időben a volt szocialista országok, valamint hazánkon kívül hosszú évtizedeken át nagy figyelmet fordított a más államokba irányuló exportra is. Még az ezredforduló idején is sok magyar gyártmányú busz futott például Görögországban, Törökországban, vagy éppen a közel-keleti térségben. Utóbbinak kicsiny, azonban annál fontosabb része volt Kuvait, ahol az Ikarus évtizedekig jelent volt. A magyar gyártó kezdetben a 250-es, valamint a 253-as típusokkal és nem egyszer exkluzív felszereltségű járműveivel vált népszerűvé az ottani vásárlók körében. Ezt a népszerűséget meglovagolva cég 2001-ben elkészítette a 223 városi-elővárosi autóbuszt.
Egy beteljesületlen kuvaiti álom 1
Egy beteljesületlen kuvaiti álom 11 Helyi igények alapján
A modelltől a közel-keleti export fellendülését remélték, azonban mindössze egyetlenegy darab készült belőle, sorozatgyártása soha nem indult el. Pedig az Ikarus 223-ast teljes egészében a helyi igényeknek és közlekedési szokásoknak megfelelően alakították ki, műszaki tartalma pedig európai részegységekkel büszkélkedhet. A kétajtós busz 9,66 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3,25 méter magas, tehát egyáltalán nem rendelkezik extra méretekkel. Ennek megfelelően befogadóképessége sem túl nagy: 27 ülőhellyel és 42 állóhellyel rendelkezik.

Egy beteljesületlen kuvaiti álom 12
Holland motor, magyar futómű
A jármű hátuljában hathengeres, turbófeltöltéses, négyütemű DAF dízelmotor található, mely 212 lóerős (156 kW) teljesítmény leadására képes. Az NS 156M E2 típusú erőforráshoz Voith gyártmányú 3+1 fokozatú automata váltó csatlakozik hidromechanikus, beépített retarderrel. A 223-as végsebességét leszabályozták, ezért az mindössze 87 kilométer/óra. A kormánymű, valamint a hátsó futómű a ZF-től érkezik, az eső futómű pedig Rába gyártmány. Az utasülések szintén hazai kezek munkáját dicsérik, ugyanis az egykori IMAG gyártotta a Komárom típusú, textilborítású, párnázott ülőalkalmatosságokat.

Kicsinyke első ajtó
A kuvaiti Ikarust nem tömegek szállítására tervezték, hanem a komfortos utazásra. Igaz, az első ajtó meglehetősen szűkösre sikerült, hiszen szélessége nem haladja meg 820 millimétert, a második azért ennél már jóval nagyobb, 1200 milliméter. A kétszárnyú bolygóajtók mellett alacsony, 330 milliméteres fellépőmagassággal, valamint 770 milliméteres padlómagassággal rendelkezik az autóbusz. Ezekből az adatokból jól látható, hogy bár a 223-as nem alacsonypadlós, azért nem kell hegyet másznia az utasnak ahhoz, hogy felszállhasson a járműre.

Egy beteljesületlen kuvaiti álom 13 Kuvait helyett Bicske
Az utasok komfortérzetét tovább növelte a 28,2 kilowatt teljesítményű légkondicionáló berendezés, melynek egyénileg szabályozható befúvói a mennyezet két oldalán kaptak helyet. Az utastér színvilága kellemes és még most is újszerű, pedig egy lassacskán már 14 éves autóbuszról beszélünk. Az Ikarus 223 jelenleg Bicskén dolgozik helyi járatként, de mára már kevesen gondolnak rá úgy, mint egy beteljesületlen kuvaiti álomra, hiszen tökéletesen megfelel a helyi utazási igényeknek. Népszerűségét jól mutatja, hogy saját Facebook-oldala is van, és úgy tűnik, a magyar utasok szeretik és vigyáznak rá.