A Scania R 450-es kéttengelyes nyergesvontató menetpróbájára a már hagyományosnak mondható  Budapest-Tatabánya útvonalon került sor. Igaz, csak a fővárosból kifelé volt lehetőség az autópályán menni vele, mivel Budapest felé jókora dugó araszolgatott egy súlyos baleset miatt. Ennek köszönhetően a tesztbe jócskán keveredett autóúton szerzett tapasztalat is. A svéd gyártó folyamatosan fejleszti a járműveit, ennek köszönhetően a jelenleg készülő példányokba már a második generációs Euro 6-os motorok kerülnek be. Az R 450-es mégsem ebből a szempontból, hanem a Scania új fejlesztése, a szabadon futó retarder, no meg a piperetükör miatt volt érdekes.

Szabadon futó retarder 

A tesztjármű a Streamline fantázianevet viselő modellcsalád tagja, melyben a G- és a R-szériás, kifejezetten hosszú távú fuvarokra tervezett  nyergesvontatók találhatók. Legutóbb éppen a G 410-es vendégeskedett Magyarországon, mely idén elnyerte a Green Truck nagydíjat.

A svéd gyártó májusban mutatta be új retarderét, az R4100D-t, melynek előnye, hogy automatikusan szétkapcsol és szabadon futó üzemmódra áll át abban az esetben, ha nem aktív. Ezzel csökkenti a hajtáslánc veszteségét, mivel mindkét, a fékezőerőt biztosító olajban futó lapátkerék lekapcsolódik. A tényleges üzemanyag-fogyasztás az útviszonyoktól függ, de átlagban fél százalék megtakarítással lehet számolni.

Eddig főként sötétkékre fényezett tesztkamionok érkeztek Svédországból, de a világoszöld sem rossz

Ebben már az új szabadon futó retarder található

Ebben már az új szabadon futó retarder található

A sofőrnek ezzel a fajta retarderrel semmilyen feladata nincs. Amikor fékerőre van szükség, a szabadonfutó üzemmód megszűnik, az összekapcsolódás finoman és azonnal jön létre egy, a Scania váltókból ismert szinkronizálási eljárással. Mindamellett, hogy nincs szüksége energiára, a szabadonfutó retarder nagyobb fékerőt biztosít, egészen pontosan 4100 newtonmétert 3500 newtonméter helyett, illetve a nagyobb áttételeknek köszönhetően kisebb motorfordulatszámon hatékonyabb fékezést tesz lehetővé.

A retarder persze a sofőr által is aktiválható a kormányon található bajuszkapcsoló segítségével, vagy a fékpedál enyhe lenyomásával, illetve a tempomattal, abban az esetben, ha fékezésre van szükség. A szabadon futó retarder 2015 első negyedévétől lesz a szériafelszereltség része.

Erős és halk

A legnagyobb, Topline hálófülkével szerelt Scania R 450-esben 13 literes, 450 lóerős  motor duruzsol, mely 1300 ford./perc fordulatszám mellett 450 lóerő és 2350 newtonméteres nyomaték leadására képes. Az erőforráshoz pedig egy 12 fokozatú automata váltó kapcsolódik, mely egyenletesen és észrevétlenül biztosítja a fokozatok közötti váltásokat.

A lehajtható hűtőrács jó szolgálatot  tesz a szélvédő pucolásánál

A lehajtható hűtőrács jó szolgálatot tesz a szélvédő pucolásánál

Az év elejétől kötelező szabvány teljesítése azonban nem ment volta az SCR-technológia nélkül, melynek lényege, hogy a motor a szelektív katalitikus redukciót alkalmazza a kipufogógáz utókezelési eljárásaként. Az AdBlue adalékanyaggal az SCR-katalizátorban a káros nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogénné és vízpárává alakulnak át. A motornak mindamellett nincs szüksége változó geometriájú turbófeltöltőre vagy EGR-rendszerre, ennek köszönhetően 40 kilóval könnyebb a Scania SCR és az EGR technológiát együttesen alkalmazó erőforrásainál.
Scania R 450
Sebességváltó típusa Scania GRS895R
Kibocsátási norma Euro 6
Max. teljesítmény 450 LE
Max. nyomaték 2350 Nm/1300 ford.
Gumiabroncsok típusa Michelin Savergreen
315/80 & 315/70 22.5
Zajkibocsájtás 80 dBA

Észrevétlen suhanás

A svédországi Södertaljéből érkezett tesztjármű kabinját négypontos, levegős felfüggesztéssel látták el, így a rendkívül kényelmes vezetőülésen a nem túl jó minőségű utakon sem harapja el az ember a nyelvét, sőt kifejezetten kellemes ringatózás kíséretében vezeti  le a Scania nyergese az egyenetlenségeket. A parabolarugókkal ellátott első tengely 7,5 tonna, míg a hátsó tengely 1,5 tonnás teherbírással rendelkezik. A Michelin R 22,5-ös méretű, Savergreen típusú gumiabroncsok pedig egyáltalán nem mondhatók zajosnak, ugyanakkor megfelelő tapadást és stabilitást biztosítanak a Scania R 450-esnek. Ezzel együtt a motor 80 decibeles működési zajából sem sokat hallani a fülkében, ami a kiváló szigetelésnek is köszönhető.

Csak ott használtak szürke műanyagot, ahol feltétlen szükség volt rá. Az R 450-est a világos árnyalatok uralják

Csak ott használtak szürke műanyagot, ahol feltétlen szükség volt rá. Az R 450-est a világos árnyalatok uralják

Piperetükör a hölgyeknek

Mind a G-, mind pedig az R-széria könnyen áttekinthető műszerfallal rendelkezik, emellett személyautós vezetési kényelmet biztosít. A sorőr munkahelye ergonomikus, ennek köszönhetően a többórás vezetés is elviselhetővé, sőt élvezhetővé válik. A széles visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, emellett a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A kényelmes kartámaszokkal ellátott vezetőülést is csak dicsérni lehet, a döntő többségében krémszínű burkolatok és textíliák pedig kellemes hatást keltenek.

Pieperetükör hölgy utasoknak

Pieperetükör hölgy utasoknak

Ahogy a legtöbb Streamline-modellben, úgy az R 450-esben is több pohártartó van az utastérben, a vezető melletti ülés előtt pedig  kihajtható asztalka varázsolható elő a borításból. Ebben a modellben ugyanakkor nincs beépített fedélzeti számítógép, a szórakoztatásról a CD-rádió gondoskodik. Az „anyósülésnél” elhelyezett, lehajtható napellenzőn még egy kisebb tükröt is elhelyeztek, gondolva a hölgy utasokra is.

Takarékos vagy-e?

A többi Scania Streamline modellhez hasonlóan az R 450-es is több eszközt bevet a fogyasztás csökkentése érdekében. Az Active Prediction például a műholdas domborzati adatok alapján elvégzi a szükséges számításokat arról, hogy meddig tart egy emelkedő, vagy arról, hogy mikor ér a kamion egy lejtő aljára. A fejlesztés legfontosabb előnye, hogy segít elkerülni a felesleges sebességváltásokat. Másik ilyen hasznos megoldás az Eco-roll, mely gyakorlatilag legalább 10 másodperces üresben történő gurulást tesz lehetővé úgy, hogy közben meggátolja a motorfék aktivizálódását, így elkerülve az üzemanyag-fogyasztás megugrását.

Az R 450-es fogyasztása számokban

Az R 450-es fogyasztása számokban

Bár a nyergesvontató a félpótkocsival együtt közel 40 tonnás össztömeggel rendelkezett, a tesztút alatt 33,95 literes átlagfogyasztást produkált 100 kilométerre vetítve. Hozzá kell tenni, hogy ez az üzemanyag-felhasználás vegyes adatnak tekinthető, hiszen félig autópályából és félig autóútból adódik össze. A 77 kilométeres út során azonban az átlagsebesség még így is 66 km/óra volt, ami Budapestről Tatabánya felé haladó autópálya gyér forgalmának volt köszönhető.

Választható vezetési stílus

A minél alacsonyabb üzemanyag-felhasználást segíti a Scania erőátviteli rendszere. A kormánykerék jobb oldalán található bajuszkapcsolón többféle mód közül választhatunk. A Standard lehetővé teszi, hogy a motor a lehető legnagyobb nyomatékon dolgozzon például hegyre történő felkapaszkodás során. A Economy mód – ahogy a neve is jelzi – kifejezetten arra lett kitalálva, hogy a lehető legkevesebb üzemanyagot használja fel a jármű az út során.

Bőrborítású kormánykerék, középen a griffmadaras logóval. Kevés gyártó rendelkezik ilyen harmonikus kialakítású kormánnyal

Bőrborítású kormánykerék, középen a griffmadaras logóval. Kevés gyártó rendelkezik ilyen harmonikus kialakítású kormánnyal

A Power módot pedig akkor érdemes használni, amikor a lehető legrövidebb idő alatt kell a kamionnak célba érnie. Ebben a fokozatban nem elérhető a Scania Active Prediction, így értelemszerűen ennek használata nagyobb fogyasztást eredményezhet. Az Off-road pedig elsősorban az egyenetlen útviszonyokon között történő közlekedést teszi lehetővé. A Scania által kifejlesztett prediktív erőátviteli rendszernek köszönhetően a sofőr számtalan stratégia közül választhat annak érdekében, hogy a kamion lehető legkevesebb gázolajat égesse el, vagy a legmagasabb átlagsebességet érje el.

Összegzés

A Scania R 450-es olyan életérzést nyújt, melynek köszönhetően a sebességkorlátozások miatti keserűséget hamar elfelejti az ember. Az új szabadon futó retarderrel szerelt svéd összvér úgy húz, ahogy kell és olyan vezetési élményt kínál, melynek hatására a sokadik fuvar is kellemes utazásként élhető meg. A jármű kabinja emellett a Streamline modellek tágasságával és eleganciájával rendelkezik, ami jóval a többi versenytárs elé helyezi a modellt.