Hivatalosan Európa-bajnok lettél, de mivel nincs ennél rangosabb széria a versenykamionoknak, a szakma kvázi világbajnoknak tart. Életed szezonja volt?

Mindenképpen ez az egyik csúcspontja. Különösen azért értékes a győzelem, mert a FIA TruckRacing Európa-bajnokságban bőven lehetnek saját fejlesztések a versenykamionban, közel sem olyan merev a versenyautók homologizációja, mint mondjuk a WTCC-ben. Magyarországról tudtunk olyan kamiont kifejleszteni, ami bajnoki címre lett képes, ezért nagyon értékes a trófea számomra.

Ez az autó. Te miben nőttél a többiek fölé?

Összeszoktunk a kamionnal, ami nem könnyű, hiszen egy elöl 3300, hátul 2200 kilós, vagyis orrnehéz versenyautóról van szó. Sikerült úgy megnyerni az időmérőket, hogy aztán a versenyen még gyorsabb körökre voltam képes, miközben a gumikra is tudtam vigyázni. Számos apróságból állt össze a cím.

Mit tud a gép?

Norbi kamionját 13 000 cm3-s turbódízel motor hajtja, maximális teljesítménye 1500 lóerő, nyomatéka 6000 Nm, súlya pedig 5,5 tonna (3,3 az első tengelyen, 2,2 a hátsón). A végsebessége a szabályok miatt lekorlátozva 160 km/órára, a leszabályozót kikapcsolva akár százassal is több lehet.

Legyőzte Micheliszt és Wébert, mégis kevesebben ismerik náluk. Idén királyként érkezik a Hungaroringre.

Összeszokott vele

Összeszokott vele

A létező összes magyar autóversenyző közül idén te nyerted meg a legrangosabb trófeát, mégis azt gondolom, hogy sokkal kevesebben ismernek, mint mondjuk Michelisz Norbit vagy Wéber Gabit. Mi ennek az oka?

Köszönöm, hogy ezt tartod a legtöbbre, nagyon megtisztelő, köszönöm. Ők valóban ismertebbek, amiben nagyon sokat segített nekik, hogy a WTCC-ben van hazai rendezésű verseny. De ez változik 2015-től, lesz kamion EB is a Hungaroringen.

Azt meg még kevesebben tudják, hogy ti hárman versenyeztetek egy szériában, és legyőzted Micheliszt is, Wébert is.

Az már jó régen volt.

Nem volt az olyan régen, aki figyeli a hazai autósportot, emlékszik rá.

2008-ban mi hárman fantasztikus szezont futottunk a SEAT Leon Szuperkupában, azóta is nagyon büszke vagyok rá, hogy le tudtam őket győzni. Szívesen emlékszem rá.

Pár napja beszélgettem Michelisz Norbival, aki jó eséllyel a gyári Hondához szerződik. Amikor kérdeztem, kit rakna a megüresedő zengős Hondájába jövőre, téged említett első helyen. Te kit raknál be a saját, bajnok kamionod ülésébe?

Hmmm, neki sokkal könnyebb dolga volt ezzel a kérdéssel, hiszen sok feltörekvő fiatal hazai autóversenyző mondja, hogy a túraautó-világbajnokság a célja, az álma. Eközben nem sok autóversenyzőtől hallottam, hogy kamionversenyző lenne, úgyhogy megfogtál ezzel a kérdéssel.

Kedvenc pályáján, Le Mans-ban lett bajnok

Kedvenc pályáján, Le Mans-ban lett bajnok

Játsszunk el a gondolattal, mondjuk Michelisz beül a kamionodba. Milyen szakmai fogásokat mondanál neki, hogyan vezesse a versenykamiont? Miben más ezt irányítani, mint egy személyautó méretű versenykocsit?

A legfontosabb a türelem, hiszen óriási a tehetetlensége a kamionoknak. Ezek nem olyan versenyautók, amiket könnyed kormánymozdulatokkal jobbra-balra lehet hirtelen rángatni. Ezek nem reagálnak villámgyorsan.

Azért ezek sem lassúak. Mondj légyszi adatot a gyorsulásukra.

0-ról 100-as gyorsulást nem mérünk, de 60-ról 160-ra 5,5 másodperc. Egyenesen valóban nagyon mennek, de a kanyarokban jelentős a tehetetlenségük, emiatt nagyon kell tudni előre gondolkodni, és nagyon nehéz korrigálni. Látni kell előre, hogy mi történik majd a kanyarban, hogyan viselkedik majd a kamion.

Elég gyakran ütköztök, és kívülről úgy tűnik, hogy gyakran szándékosan.

Vannak ütközések, de ezek nem szándékosak. Oké, van olyan is, de azt nagyon súlyosan büntetik, akár eltiltással. Könnyű megforgatni a kamionokat, az ütközések éppen azért vannak, amit az előbb mondtam: 50-100 méterre előre kell gondolkodni a kanyarok bejáratánál. Látványosak a koccanásaink, de valójában nincs olyan sok, csalóka, hogy az összefoglalókba ezeket vágják be.

A versenykamionok tehetetlensége, és az ütközések mellett van még valami sajátossága a szériának?

Két dolog. Kívülről nem látszik, de az egyik, hogy iszonyatos fejlesztési verseny zajlik a csapatok között az engedékenyebb szabályok miatt. A másik, hogy rendkívül pörgősek a hétvégék: szabadedzések és időmérők után szombaton és vasárnap is van 2-2 futam. Szombat reggel elindul a versenyhétvége, és szinte megállás nélkül megyünk, vasárnap délutánig nincs lazítás. Idén 36 futamunk volt, ami jövőre 40 lesz.

Elöl a bajnok, mögötte a tavalyi győztes, hátul meg némi akció

Elöl a bajnok, mögötte a tavalyi győztes, hátul meg némi akció

Beszéljünk a jövődről. Megcsináltad, megnyerted, te vagy a legjobb kamionversenyző. Kívülről úgy tűnik, ismét személyautós versenygépben vár rád a továbblépés.

Így látod?

Olyan szériákban nyertél korábban bajnokságokat, aztán átjöttél ide, ahol szintén feljutottál a csúcsra. Szerintem abban az irányba van a továbblépés, csak már nemzetközi bajnokságban.

Jól hangzik, de már hivatalos, hogy 2015-ben lesz FIA TruckRacing Európa-bajnokság futam a Hungaroringen, ahová bajnokként érkezhetek. A hazai közönség előtt egy győzelem, és címvédés fantasztikus volna. Évek óta várok a hazai futamra, és most itt lesz, amelyen az 1-es rajtszámmal indulhatok majd. Nagyon-nagyon örülnék ennek a futamnak.

Valós opció a WTCC Zengőnél?

Sajnos most nem gondolom reális opciónak.

Élőben is ugyanakkora a vigyor, hátul Muller

Élőben is ugyanakkora a vigyor, hátul Muller

Tehát maradsz az OXXO Racingnél, tegyük fel 2015-ben megvéded a címet. Utána?

Természetesen én is vágyom oda, de nem csak a WTCC-be. A DTM például nagy álmom, de azt nem érzem reálisnak. Két-három év múlva meglátjuk, hogy hol versenyzek majd.

A hétvégi FIA-gálán egy nap teljesítményével bekerültél a világ össze autós lapjába. Legyőzted Daniel Ricciardót, a négyszeres WTCC-bajnok Yvan Mullert, a sokszros Le Mans-bajnok Tom Kristensent, kamionversenyző létedre gokarttal oktattad őket. Mi volt pontosan a feladat?

Egy 20 méteres sprint után úgy kellett keresztbe állítani a gokartot, hogy a hátuljával kapuba lőjünk egy leállított labdát. Sikerült olyan technikát találnom, amivel erős fékezéssel ötből ötször csak nekem sikerült betalálni.

Gratuláltak? Mit mondtak?

Készült pár közös fotó, én természetesen ismertem őket a tévéből, hiszen világsztárok. Megkérdezték, hogy ki vagyok.

Végül tömör, ha lehet, egyszavas válaszokat kérek

A világ összes versenyszériája közül melyikben versenyeznél a legszívesebben?
DTM.

Melyik csapatban?
BMW.

Mire lennél képes az első évben?
Remélem, hogy Petrovot azért megverném.

Kit raknál be csapattársnak magad mellé a világ összes autóversenyzője közül?
Michelisz Norbit.

Legyőznéd?
Nem tudom, de mindent megtennék érte.

A világ legjobb kamionversenyzője

A világ legjobb kamionversenyzője

Az összes versenypálya közül melyiken győznél legszívesebben?
Le Mans-ban, ami idén sikerült, igaz, csak a kis körön.

A 16 éves csapattársadra tapadnak a nők a futamokon, de ő csak középversenyző, te viszont bajnok vagy. A királynak jut a legtöbb grid girl?
Mit nem kérdezel… Komoly barátnőm van.

Kinek szurkolsz a Forma-1-ben?
Hamilton.

Akkor sejtem, de azért: ki lesz 2015-ben az F1 bajnoka?
Hamilton.

Kedvenc utcai autómárkád?
BMW.

Mikor fotóztak le utoljára gyorshajtásért?
Az elmúlt pár hónapot sikerült megúsznom büntetés nélkül.

Nézzen be az Oxxo Racing szuperkamionjának garázsába!

(fotók: oxxoracing.com)