Ha az ember régi, kedves ismerőstől kap e-mailt, az nagy öröm, de ha egy felújításra váró Ikarusról van szó benne, akkor még nagyobb. A Brnoi (vagy brünni) Technikai Múzeum munkatársa tegnap szólt, hogy nemrég vásároltak egy Ikarus 630-ast. Ez így önmagában még talán nem is lenne olyan nagy dolog, de hát Csehországban? Hogy került az oda? A hivatalos fáma szerint ugyanis az egykori Csehszlovákiába nem értékesítettek ebből a típusból, igaz a szomszédos Lengyelországba több mint százat is eladtak belőle.

Lehetséges, hogy elkószált darabról van szó, bár Brno, Csehország második legnagyobb városa inkább a szlovák és az osztrák határhoz van közel. A cseh férfi ugyanakkor arról is tájékoztatott, hogy ez már harmadik, ami náluk van és most már bíznak abban, hogy ebből a néhány darabból össze tudnak tenni egy működőkepés példányt. Persze a másik két Ikarus 630-as története is megér egy misét egyébként, ugyanis az egyiket egy Prága melletti településen fekvő hétvégi ház telkén találták, tíz évvel ezelőtt, a másikat pedig nem mesze Brno-tól, Týn nad Vltavou-ban. Az egyiket volt szerencsém látni, amikor látogatást tettem a múzeum titkos telephelyén.

Viszonylag épen maradt a vezető környezete, persze lesz itt munka bőven

Egy másik cseh Ikarus 630-as, melyet méhkaptárok tárolására használtak egy időben

Egy másik cseh Ikarus 630-as, melyet méhkaptárok tárolására használtak egy időben

A harmadik, ominózus példányt egy gyűjtőtől vásárolták, akinek ráadásul 5-6 darab Ikarus 620-asa és 630-asa is van. Eredetéről nem sokat tudni, annyi bizonyos, hogy 1967-ben gyártották és az 1207-es számot viselte. Az eredetileg kék-sárga színű fényezést viselő járműben egy eredeti Csepel D614-es motor van, azonban több alkatrész is hiányzik belőle. A múzeum bízik abban, hogy magyarországi partnerek segítéségével sikerült legalább egy példányt megmenteni az utókornak. Jelen pillanatban például ép hátsó és elülső lámpák után kutatnak, de szükség lenne eredeti belső lámpákra is, valamint nem kis munkát fog jelenteni a belső burkolatok helyreállítása számukra.

Viszonylag épen maradt a vezető környezete, persze lesz itt munka bőven

Viszonylag épen maradt a vezető környezete, persze lesz itt munka bőven

A felújításból a vezess.hu oly módon kiveszi a részét, hogy közvetít a magyar partnerek és a múzeum között, ezért arra kérjük kedves olvasóinkat, hogy juttassák el magazinunkhoz azon szakemberek, cégek elérhetőségeit, akik korábban már részt vettek idehaza Ikarus 630-as, vagy esetleg 620-as modell felújításában. Korabeli fotókat is szívesen fogadunk!