Röviden – Fendt 936 Vario | |
---|---|
Mi ez? | Az egyik legmenőbb traktormárka európai csúcsmodellje |
Mit tud? | Bármit, amit a ráakasztott szerszám tud – és nagyon takarékosan |
Mibe kerül? | Felextrázva könnyen belefut a százmillióba |
Kinek jó? | Akinek jó pályázatírója és nagy földje van |
Mivel nem traktorászati, hanem autós magazin vagyunk, jogos lehet a feltételezés, hogy nem minden olvasónk teljesen naprakész a traktoripar aktualitásaival kapcsolatban. Vagyis senkitől nem várom el, hogy remegős izgalomba jöjjön attól, hogy ideírom: vezettem egy 900-as Fendtet! Szóval inkább kezdjük a számokkal, amik segítenek abban, hogy egy laikus (mint én voltam eddig, amíg még nem vezettem 900-as Fendtet) is átérezze, mekkora királyság egy ilyen nagy zöld traktor!
Fendt 936 Vario, számokban:270 000 euró (84 000 000 forint)
360 lóerő (265 kW)
50 km/h végsebesség
6 henger, 7750 cm3
1488 Nm 1450-es fordulaton
600 literes tank
36 liter motorolaj
109 liter hidraulikaolaj
11 tonna üresen
A nagy zöldséget a Hungexpo területén, nem épp üzemi körülmények között próbálhattam ki egy forduló erejéig. A Fendt hazai importőre, az Axiál direkt bemutató gépnek hozta ezt a traktort az idei AgroMashExpóra, az ország legnagyobb mezőgazdasági gépvásárára. De ez nem csak amolyan mindent-a-szemnek jellegű kiállítási tárgy, a komoly vevőjelöltek ki is próbálhatják. Felkészült instruktor is érkezett a trakival, aki a kiállítás megnyitójára készülődve pont ráért egy körre velem is.
Mi az a Fendt?
Miután testvérével és édesapjával már nagy gyakorlatot szerzett traktorok szerelésében, készítésében, 1937-ben alapította meg Xaver Fendt azt a mezőgazdasági gépgyárat, aminek 2014-es modellje ez a böszme nagy traktor. A Fendt vontatói mellett kombájnjairól és bálázóiról ismert. A gazdák számára ez a német márka egy kicsit a traktoripar Mercedese; mind árban, mind minőségben a legmagasabb színvonalat képviseli.
A Fendt traktorok egyik legmenőbb tulajdonsága a Vario nevű bolygóműves, fokozatmentes erőátviteli rendszer (hasonló ahhoz, amit a Toyota Priusból ismerünk). Nincs kuplung, nincs sebességváltó, nincs recsegés és tárcsaégetés – ráadásul a Vario rendszer nagyon energiatakarékos, ami a Fendt traktorok jó fogyasztásában nyilvánul meg.
A Fendt jelenleg az amerikai AGCO gigavállalat tulajdona, testvérmárkái a Massey Fergusson, a Valtra, a Challenger, a GSI.
Dizájn
Nagy a baj ezzel a traktorral: nem piros. Mit tegyünk, ez az olajzöld a Fendt hivatalos színe a márka alapítása óta. Pedig ez hiba, hiszen ha elveszítjük a vetésben, nehéz megtalálni; a svájci bicska sem véletlenül piros. Na mindegy.
A motorháztető kialakítása, a morcos kis rovarszemek a fényszórók helyén, a szépen metszett hátsó lámpatestek, a kabin formája és a kerekekre sportosan ráülő sárvédők: amit egy funkcionális munkagépnél meg lehet dizájnolni, azt ennél a traktornál megdizájnolták. Már első ránézésre sportosnak, erőtől duzzadónak, vicces módon áramvonalasnak hat ez a nagy jószág, amiből persze csak az erő az érdekes ebben a műfajban. Az meg van bőven.
Technika
A hathengeres, 7,8 literes dízelmotor a Deutz terméke. A tavalyi modellévtől a 900-as sorozatban AdBlue-adalékos üzemanyag-rendszerrel sikerült elérni a Tier4 fokozatú emissziós szabvány teljesítését. A tisztább égés nem jelentett fogyasztásnövekedést, ugyanis az SCR-katalizátor feleslegessé tette a kipufogógáz-visszavezetést (EGR), ami hatékonyabbá teszi az égést a hengerekben – a fogyasztáscsökkenés az importőr állítása szerint kompenzálja az AdBlue adalék felárát.
Egy nagyobb és egy kisebb turbón, töltőlevegő-hűtőn keresztül jut a levegő a motorba, a gázolajat pedig közös nyomócsöves rendszer porlasztja az égéstérbe. A motor járása finom, csendes, az alapjárat stabil – nem túlzás, ha azt mondom, hogy egy modern személyautó-dízel sem működik kifinomultabban.
A traktor saját tömege 10,9 tonna, 18 tonnáig lehet felsúlyozni, függesztett szerelékekkel ékesíteni. A Vario erőátvitel a képeken szereplő traktor esetében „50-es”, ami azt jelenti, hogy 50 km/h végsebesség érhető el vele. Rendelhető 60-assal is, ez a 936-ossal elérhető legnagyobb sebesség. Ezt a tempót pótkocsikkal is tartja a traktor, ABS segíti az iránytartást fékezéskor, a kormányzás pedig direkt, pontos – rövid utakon gazdaságosságban betakarításkor a Fendt 936 szállításra használva a nyergesvontatókkal is felveszi a versenyt. Legfeljebb a gumikopásra érdemes figyelni. A vegyes üzemben (és ez egy traktornál elég sok mindent jelent) 40 ezer kilométer körüli élettartam után a hátsó 800/70 R38-as abroncsokat 1,3-1,5 millióért lehet lecserélni. Darabonként. A keréknyomás a traktor kompresszorával állítható be, akár menet közben is.
Így dolgozik a Fendt 936 jóbarátjával, a Jaguar-Claas-kombájnnal vállvetve:
Komfort
A Fendt csúcsmodelljében nem csak annyi rugózás szolgálja a kényelmet, amennyit „a gumi enged”. Külön rugózott a kabin, külön rugózott az ülés. Egészen különleges érzés, ahogy az alvázon billegünk finoman a légrugós fülkében, plusz még a fülkéhez rögzített kormánytól is függetlenül huppogunk a traktor légrendszeréből táplálkozó állítható légrugós, lengéscsillapítós ülésben.
A klimatizálás személyautósan finoman működik, ülésfűtés is van, sőt: motoros a deréktámasz a székben. A teszt-traktorban még hűtőszekrény is volt, de a Magyarországon évente eladott kb. 200 darab ilyen csúcs-traktorban ezeket a luxuscikkeket nemigen rendeli meg a vevő. Hiába, abban az üzemméretben, ahová ez a traktor kell, a tulajdonlás és az effektív munkavégzés már elválik egymástól.
A főfényszórón felül további négy munkalámpa-pár (kettő hátul, három elöl) segíti az éjjeli traktorozást – természetesen felárért lehet mind LED-es is.
A traktor elején-hátulján található hidraulika- és kardánkihajtások kezelését külső gombokkal is meg lehet oldani, vagyis a traktorosnak nem kell ki-be ugrálnia, ha egyedül dolgozik mondjuk egy árokásóval, illetve nem kell jelezgetni, üvöltözni, ha a kinti melós szeretne arrébb moccantani valamit.
Újdonság a 2014-es modellen a szélvédőt 300 fokban tisztító ablaktörlő. Ezt elsőre személyautóhoz vagy akár kamionhoz szokott aggyal nehéz felfogni, de a traktor szélvédője nem a motorháztető felső pereméig ér. Az üvegfelület folytatódik a fülke padlójáig, hogy a vezető lássa a kerekeket, a nyomvonalat munka közben. A gumilapátok ezt a részt is törlik, így jön ki a 300 fok.
Ár
A traktor listaára 270 ezer euró, kb. 84 millió forint. A 936-os ugyanúgy extrázható, mint a prémiumkategóriás személyautók. Vehetünk hozzá fűthető gázolaj-előszűrőt (351 euró), zárható tanksapkát (29 euró), parkolóradart (846 euró), Fendt-zöld optikai kittet a kabinra (1751 euró). A légrugós komfortülés felára 5285 euró, az utasülésé 472 euró. Elektromos tükörállítás: 619 euró. A hétcollos információs kijelző felára 1508 euró, a képeken látható 10,4 collosé 4600. És így tovább a végtelenségig.
Ezzel együtt a Fendt 900-as elég kelendő traktor. Évente 200-at ad el belőle a hazai importőr, az Axiál, és ez alighanem így is marad. Az agrárszektorba érkező EU-s támogatás, melyből ezeket veszik a hazai gazdák (dehogy gazdák: ekkora traktorokat már gigavállalkozók, holdingok vesznek), a következő ciklusban várhatóan emelkedik majd’ 20 százalékkal.
Az ÉLMÉNY
A gázpedál teljesen elektronikus, sőt, nem is kell használni, a joystickkal és gyorsítható-lassítható a traktor. Két és fél kormányfordulattal áttekerhetők a vajpuha szervóval a hatalmas első kerekek egyik végállásból a másikba. A kilátás remek, látom a kerekeket, a gép elejét-végét. Az egyenesfutás, az úttartás még a végsebesség (50 km/h, emlékszünk) közelében is nagyon stabil. Tempomat is van, sőt: kézigáz is, vagyis a motorfordulat és a sebesség is beállítható egy-egy elektronikusan tartott értékre. Egymástól függetlenül. Hogy előre vagy hátra akarunk-e menni, egy körömnyi pöcökkel vagy a joystick megbiccentésével határozható meg. Akár menet közben is, a Vario vezérlése bolondbiztos, nem akadnak össze a fogaskerekek, ha 50-nél kiadom a parancsot: teljes gőzzel hátra!
Egyedül a fékezést kell szokni. Kellő előrelátással a Vario hajtáslánc agresszív, teljes megállásig használható motorféke miatt szinte egyáltalán nem is kell rálépni a fékre, de ha mégis, a légfékkel a fékhatás, a lassulás teljesen másként alakul, ahogy egy személyautóban megszoktuk.
Szóval az élmény – nem vezetési élmény. Inkább ahhoz tudnám hasonlítani, amit legutóbb egy repülőgép-szimulátorban éreztem. Izgalmas, hogy ilyen könnyedén mozgásban tudom tartani, sőt, irányítani tudom ezt a nagy, bonyolult szerkezetet, de pontosan tudom, hogy a valódi használathoz, a munkához, a pici gombok funkcióinak megértéséhez, a képernyőn látott adatok, visszajelzések értelmezéséhez évek tapasztalata kellene, olyan éveké, amit igazi munkával tölt az ember.
Van vonzereje, az biztos. Apukák, anyukák, vigyázatok: ha romlatlan gyermeketek bekerül egy ilyen Fendt vezetőülésébe, könnyen lehet, hogy úgy száll le: ha megnövök, traktoros leszek! Most egy kicsit valahogy én is kezdem kevésnek érezni az én saját kis zöld traktoromat. Kéne valami nagyobb!