Röviden – Fendt 936 Vario
Mi ez? Az egyik legmenőbb traktormárka európai csúcsmodellje
Mit tud? Bármit, amit a ráakasztott szerszám tud – és nagyon takarékosan
Mibe kerül? Felextrázva könnyen belefut a százmillióba
Kinek jó?  Akinek jó pályázatírója és nagy földje van

Mivel nem traktorászati, hanem autós magazin vagyunk, jogos lehet a feltételezés, hogy nem minden olvasónk teljesen naprakész a traktoripar aktualitásaival kapcsolatban. Vagyis senkitől nem várom el, hogy remegős izgalomba jöjjön attól, hogy ideírom: vezettem egy 900-as Fendtet! Szóval inkább kezdjük a számokkal, amik segítenek abban, hogy egy laikus (mint én voltam eddig, amíg még nem vezettem 900-as Fendtet) is átérezze, mekkora királyság egy ilyen nagy zöld traktor!

Egy korszerű traktor vezetése, kezelése inkább szellemi munka, mint fizikai. Nem is ment valami fényesen elsőre

Orrsúllyal, hátsó keréksúlyokkal ez így 14 tonna

Orrsúllyal, hátsó keréksúlyokkal ez így 14 tonna

Fendt 936 Vario, számokban:

270 000 euró (84 000 000 forint)
360 lóerő (265 kW)
50 km/h végsebesség
6 henger, 7750 cm3
1488 Nm 1450-es fordulaton
600 literes tank
36 liter motorolaj
109 liter hidraulikaolaj
11 tonna üresen

A nagy zöldséget a Hungexpo területén, nem épp üzemi körülmények között próbálhattam ki egy forduló erejéig. A Fendt hazai importőre, az Axiál direkt bemutató gépnek hozta ezt a traktort az idei AgroMashExpóra, az ország legnagyobb mezőgazdasági gépvásárára. De ez nem csak amolyan mindent-a-szemnek jellegű kiállítási tárgy, a komoly vevőjelöltek ki is próbálhatják. Felkészült instruktor is érkezett a trakival, aki a kiállítás megnyitójára készülődve pont ráért egy körre velem is.

Csajozós járműnek is beválik - látják azt a mosolyt?

Csajozós járműnek is beválik – látják azt a mosolyt?

Mi az a Fendt?

Miután testvérével és édesapjával már nagy gyakorlatot szerzett traktorok szerelésében, készítésében, 1937-ben alapította meg Xaver Fendt azt a mezőgazdasági gépgyárat, aminek 2014-es modellje ez a böszme nagy traktor. A Fendt vontatói mellett kombájnjairól és bálázóiról ismert. A gazdák számára ez a német márka egy kicsit a traktoripar Mercedese; mind árban, mind minőségben a legmagasabb színvonalat képviseli.

A Fendt traktorok egyik legmenőbb tulajdonsága a Vario nevű bolygóműves, fokozatmentes erőátviteli rendszer (hasonló ahhoz, amit a Toyota Priusból ismerünk). Nincs kuplung, nincs sebességváltó, nincs recsegés és tárcsaégetés – ráadásul a Vario rendszer nagyon energiatakarékos, ami a Fendt traktorok jó fogyasztásában nyilvánul meg.

A Fendt jelenleg az amerikai AGCO gigavállalat tulajdona, testvérmárkái a Massey Fergusson, a Valtra, a Challenger, a GSI.

Nyolcliteres, soros hathengeres, dupla turbós (egy nagyobb és egy kisebb), közös nyomócsöves dízelmotor

Nyolcliteres, soros hathengeres, dupla turbós (egy nagyobb és egy kisebb), közös nyomócsöves dízelmotor

Dizájn

Nagy a baj ezzel a traktorral: nem piros. Mit tegyünk, ez az olajzöld a Fendt hivatalos színe a márka alapítása óta. Pedig ez hiba, hiszen ha elveszítjük a vetésben, nehéz megtalálni; a svájci bicska sem véletlenül piros. Na mindegy.

A motorháztető kialakítása, a morcos kis rovarszemek a fényszórók helyén, a szépen metszett hátsó lámpatestek, a kabin formája és a kerekekre sportosan ráülő sárvédők: amit egy funkcionális munkagépnél meg lehet dizájnolni, azt ennél a traktornál megdizájnolták. Már első ránézésre sportosnak, erőtől duzzadónak, vicces módon áramvonalasnak hat ez a nagy jószág, amiből persze csak az erő az érdekes ebben a műfajban. Az meg van bőven.

A divat a traktoripart sem kerüli el: rovarszemekkel harciasabb a traktor

A divat a traktoripart sem kerüli el: rovarszemekkel harciasabb a traktor

Technika

A hathengeres, 7,8 literes dízelmotor a Deutz terméke. A tavalyi modellévtől a 900-as sorozatban AdBlue-adalékos üzemanyag-rendszerrel sikerült elérni a Tier4 fokozatú emissziós szabvány teljesítését. A tisztább égés nem jelentett fogyasztásnövekedést, ugyanis az SCR-katalizátor feleslegessé tette a kipufogógáz-visszavezetést (EGR), ami hatékonyabbá teszi az égést a hengerekben – a fogyasztáscsökkenés az importőr állítása szerint kompenzálja az AdBlue adalék felárát.

Egy nagyobb és egy kisebb turbón, töltőlevegő-hűtőn keresztül jut a levegő a motorba, a gázolajat pedig közös nyomócsöves rendszer porlasztja az égéstérbe. A motor járása finom, csendes, az alapjárat stabil – nem túlzás, ha azt mondom, hogy egy modern személyautó-dízel sem működik kifinomultabban.

A hidraulika-körök: négy kihajtás van hátul

A hidraulika-körök: négy kihajtás van hátul

A traktor saját tömege 10,9 tonna, 18 tonnáig lehet felsúlyozni, függesztett szerelékekkel ékesíteni. A Vario erőátvitel a képeken szereplő traktor esetében „50-es”, ami azt jelenti, hogy 50 km/h végsebesség érhető el vele. Rendelhető 60-assal is, ez a 936-ossal elérhető legnagyobb sebesség. Ezt a tempót pótkocsikkal is tartja a traktor, ABS segíti az iránytartást fékezéskor, a kormányzás pedig direkt, pontos – rövid utakon gazdaságosságban betakarításkor a Fendt 936 szállításra használva a nyergesvontatókkal is felveszi a versenyt. Legfeljebb a gumikopásra érdemes figyelni. A vegyes üzemben (és ez egy traktornál elég sok mindent jelent) 40 ezer kilométer körüli élettartam után a hátsó 800/70 R38-as abroncsokat 1,3-1,5 millióért lehet lecserélni. Darabonként. A keréknyomás a traktor kompresszorával állítható be, akár menet közben is.

Így dolgozik a Fendt 936 jóbarátjával, a Jaguar-Claas-kombájnnal vállvetve:

Komfort

A Fendt csúcsmodelljében nem csak annyi rugózás szolgálja a kényelmet, amennyit „a gumi enged”. Külön rugózott a kabin, külön rugózott az ülés. Egészen különleges érzés, ahogy az alvázon billegünk finoman a légrugós fülkében, plusz még a fülkéhez rögzített kormánytól is függetlenül huppogunk a traktor légrendszeréből  táplálkozó állítható légrugós, lengéscsillapítós ülésben.

A klimatizálás személyautósan finoman működik, ülésfűtés is van, sőt: motoros a deréktámasz a székben. A teszt-traktorban még hűtőszekrény is volt, de a Magyarországon évente eladott kb. 200 darab ilyen csúcs-traktorban ezeket a luxuscikkeket nemigen rendeli meg a vevő. Hiába, abban az üzemméretben, ahová ez a traktor kell, a tulajdonlás és az effektív munkavégzés már elválik egymástól.

Szerintem az Enterprise hídján nem volt ennyi gomb, tekerentyű, információs panel

Szerintem az Enterprise hídján nem volt ennyi gomb, tekerentyű, információs panel


A főfényszórón felül további négy munkalámpa-pár (kettő hátul, három elöl) segíti az éjjeli traktorozást – természetesen felárért lehet mind LED-es is.

A traktor elején-hátulján található hidraulika- és kardánkihajtások kezelését külső gombokkal is meg lehet oldani, vagyis a traktorosnak nem kell ki-be ugrálnia, ha egyedül dolgozik mondjuk egy árokásóval, illetve nem kell jelezgetni, üvöltözni, ha a kinti melós szeretne arrébb moccantani valamit.

A kis flakonba gyűlik a csatlakoztatások alkalmával a csőben maradó hidraulikaolaj, nem szennyezi a talajt a csorgás

A kis flakonba gyűlik a csatlakoztatások alkalmával a csőben maradó hidraulikaolaj, nem szennyezi a talajt a csorgás

Újdonság a 2014-es modellen a szélvédőt 300 fokban tisztító ablaktörlő. Ezt elsőre személyautóhoz vagy akár kamionhoz szokott aggyal nehéz felfogni, de a traktor szélvédője nem a motorháztető felső pereméig ér. Az üvegfelület folytatódik a fülke padlójáig, hogy a vezető lássa a kerekeket, a nyomvonalat munka közben. A gumilapátok ezt a részt is törlik, így jön ki a 300 fok.
270-től 390 lóerőig rendelhető motor a 900-asba

270-től 390 lóerőig rendelhető motor a 900-asba

Ár

A traktor listaára 270 ezer euró, kb. 84 millió forint. A 936-os ugyanúgy extrázható, mint a prémiumkategóriás személyautók. Vehetünk hozzá fűthető gázolaj-előszűrőt (351 euró), zárható tanksapkát (29 euró), parkolóradart (846 euró), Fendt-zöld optikai kittet a kabinra (1751 euró). A légrugós komfortülés felára 5285 euró, az utasülésé 472 euró. Elektromos tükörállítás: 619 euró. A hétcollos információs kijelző felára 1508 euró, a képeken látható 10,4 collosé 4600. És így tovább a végtelenségig.

Ezzel együtt a Fendt 900-as elég kelendő traktor. Évente 200-at ad el belőle a hazai importőr, az Axiál, és ez alighanem így is marad. Az agrárszektorba érkező EU-s támogatás, melyből ezeket veszik a hazai gazdák (dehogy gazdák: ekkora traktorokat már gigavállalkozók, holdingok vesznek), a következő ciklusban várhatóan emelkedik majd’ 20 százalékkal.

A traktor érintőképernyős kezelőfelülete. Elkélne pár óra oktatás, mielőtt ki mernék vele menni szántani

A traktor érintőképernyős kezelőfelülete. Elkélne pár óra oktatás, mielőtt ki mernék vele menni szántani

Az ÉLMÉNY

A gázpedál teljesen elektronikus, sőt, nem is kell használni, a joystickkal és gyorsítható-lassítható a traktor. Két és fél kormányfordulattal áttekerhetők a vajpuha szervóval a hatalmas első kerekek egyik végállásból a másikba. A kilátás remek, látom a kerekeket, a gép elejét-végét. Az egyenesfutás, az úttartás még a végsebesség (50 km/h, emlékszünk) közelében is nagyon stabil. Tempomat is van, sőt: kézigáz is, vagyis a motorfordulat és a sebesség is beállítható egy-egy elektronikusan tartott értékre. Egymástól függetlenül. Hogy előre vagy hátra akarunk-e menni, egy körömnyi pöcökkel vagy a joystick megbiccentésével határozható meg. Akár menet közben is, a Vario vezérlése bolondbiztos, nem akadnak össze a fogaskerekek, ha 50-nél kiadom a parancsot: teljes gőzzel hátra!

Egyedül a fékezést kell szokni. Kellő előrelátással a Vario hajtáslánc agresszív, teljes megállásig használható motorféke miatt szinte egyáltalán nem is kell rálépni a fékre, de ha mégis, a légfékkel a fékhatás, a lassulás teljesen másként alakul, ahogy egy személyautóban megszoktuk.

A világ egy kicsit összemegy a nagy Fendt fülkéjéből

A világ egy kicsit összemegy a nagy Fendt fülkéjéből

Szóval az élmény – nem vezetési élmény. Inkább ahhoz tudnám hasonlítani, amit legutóbb egy repülőgép-szimulátorban éreztem. Izgalmas, hogy ilyen könnyedén mozgásban tudom tartani, sőt, irányítani tudom ezt a nagy, bonyolult szerkezetet, de pontosan tudom, hogy a valódi használathoz, a munkához, a pici gombok funkcióinak megértéséhez, a képernyőn látott adatok, visszajelzések értelmezéséhez évek tapasztalata kellene, olyan éveké, amit igazi munkával tölt az ember.

Van vonzereje, az biztos. Apukák, anyukák, vigyázatok: ha romlatlan gyermeketek bekerül egy ilyen Fendt vezetőülésébe, könnyen lehet, hogy úgy száll le: ha megnövök, traktoros leszek! Most egy kicsit valahogy én is kezdem kevésnek érezni az én saját kis zöld traktoromat. Kéne valami nagyobb!