Az új Rába-Heros tűzoltóautó prototípusa napokon belül megkapja a rendszámot, így hamarosan forgalomba állhat és éles bevetéseken is bizonyíthat. A legfrissebb hírek szerint a prototípust hamarosan újabb példányok követhetik, ezáltal tovább szaporodhat a piros, magyar gyártmányú tűzoltóautók száma az utakon.

Dicső múlt

Akárcsak a sokat siratott magyar buszipar, úgy a hazai tűzoltóautó-gyártás is jelentős múltra tekint vissza. Az első tűzoltóautó Győrben készült el 1920 körül. A másfél tonnás Rába P teherkocsi alvázára szerelt járműből legalább 50 darabot gyártottak. A hazai tűzoltógyártás végét az 1993-ban, eredetileg Steyr teherautó alvázra épített tűzoltóautó jelentette.

És ami most van

Tűzoltóautó-gyártás 2001 óta folyik újra Magyarországon a BM Heros jóvoltából, ugyanakkor ez nem egyenlő a nulláról történő összeszereléssel, mivel budapesti a cég külföldről behozott alvázakra épített járműveket. Ezek sajnos jelentős hozzáadott magyar érték nélkül készültek, ami annak köszönhető, hogy nem volt olyan magyar gyártó, amely ebben a kategóriában járóképes alvázakat kínált volna. A helyzet 2014 márciusában megváltozott, ekkor mutatták be ugyanis a Rába-Heros Aquadux X tűzoltóautót, melynek egy sor kritériumnak kellett megfelelnie, hogy megkaphassa a típusbizonyítványt.

Csatlakozót rejt a kabin oldala

A tűzoltóautóban Renault DXi7 típusú hathengeres, soros dízelmotor található, turbófeltöltéssel és töltőlevegő visszahűtéssel. A jármű AdBlue adalékanyaggal teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normák teljesítését.

A tűzoltóautóban Renault DXi7 típusú hathengeres, soros dízelmotor található, turbófeltöltéssel és töltőlevegő visszahűtéssel. A jármű AdBlue adalékanyaggal teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási normák teljesítését.

Francia felmenők

A Rába-Heros tűzoltóautó létrejöttét az tette lehetővé, hogy 2013-ban a Volvo-csoporthoz tartozó Renault Truck Defense megállapodott a győri céggel egy jelentős, hazai hozzáadott értékkel készülő, sorozatgyártásra alkalmas járóképes alváz kialakításáról. A franciák a már jól bevált Renault Midlum teherautó alvázát kínálták fel a Rábának, amely lényegében csak azon komponenseket kapja meg masnival átkötve a Renault-tól, amelyekre feltétlenül szüksége van az alvázak megépítéséhez.

Miért kellenek új tűzoltóautók?

Ez alapvetően hülye kérdés, hiszen egyik se lesz fiatalabb, de a helyzet az, hogy Katasztrófavédelem járműparkjának átlagéletkora mára meghaladta a 14-15 évet annak ellenére, hogy legfeljebb 10 éves átlag lenne elfogadható. Sőt, a járműpark több mint fele 12-20 év közötti, valamint sok 25 évnél is idősebb jármű is szolgálatban van még, a folyamatos készenlét fenntartása és a költséghatékony működés miatt a Katasztrófavédelem célja, hogy leszorítsa ezt az értéket. A szervezet ennek érdekében, a rendelkezésre álló források fényében várhatóan újabb tűzoltóautókat vásárol majd. Az első körben 120-130 tűzoltóautó cseréje valósulhat meg, melyeket főként uniós pénzekből szerezhet be a Katasztrófavédelem.


A felépítmény és egyes tűzoltás-technikai elemek a BM Heros munkáját dícsérik

A felépítmény és egyes tűzoltás-technikai elemek a BM Heros munkáját dícsérik

Indul a sorozatgyártás

A múlt heti közbeszerzési értesítőből kiderült, hogy a Rába a BM Heros számára 5 milliárd forint értékben szállíthat járóképes alvázakat a jövőben. Az első sorozatgyártásban készülő tűzoltóautók pedig várhatóan még idén legördülhetnek a futószalagról. A Heros ugyanakkor a gördülékenyebb összeszerelés érdekében új gyártási struktúrát tervez bevezetni, melynek köszönhetően jelentősen lerövidülhet egy-egy jármű gyártása.

A gyakorlatban ez úgy fog kinézni, hogy a Heros párhuzamosan dolgozik együtt a Rábával. Készre szereli a felépítményeket, majd amikor az adott mennyiségű alváz megérkezik, akkor csak a speciális felépítmény felszerelése és a szükséges eszközök, felszerelések beépítésére van szükség.  A gyártás 2016-ra jobban felgyorsulhat, addigra ugyanis várhatóan egy új összeszerelő-csarnokot is átadnak a Heros telephelyén. A cég bízik abban, hogy idővel a nemzetközi piacra is ki tud lépni, például a Rába alvázra épített Heros tűzoltóautókkal.

Mennyire magyar?
Mindig felmerül a kérdés, hogy mennyire magyar egy jármű, hiszen sokan szeretnek azon rugózni, hogy ha magyar kezek szerelik össze, attól még az nem lesz magyar gyártmány. Az új tűzoltó járóképes alvázához a futóművek és a felfüggesztések mellett az üzemanyagtartály is a Rábától érkezik, emellett idővel egyre jelentősebb lesz a magyar beszállítói hányad a járművekben. De itt van még a Heros által gyártott felépítmény, a tűzoltás-technikai berendezés és vezérlés, valamint a speciális víztartály és habanyagtartály is, mely ugyancsak hazai gyártmányú. Hát, akkor most lehet osztani-szorozni, de a lényeg egy: újra régi pompájában tündökölhet a hazai tűzoltóautó-gyártás.

Rába-Heros Aquadux X 4000
Renault Dxi7 motoradatok
Lökettérfogat 7,2 liter
Hengerek 6
Max. teljesítmény (kW/LE/ford.) 217/290/2300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 1071/1200-1800
Egyéb paraméterek
Alváz Rába R16.217 AFW
Végsebesség (km/óra) 85
Felépítmény Heros Aquadux X 4000
Teljes hossz: 7650 mm
Szélesség: 2500 mm
Málhatér 7,8 m3

A tűzoltóautó fülkéje összesen hat személy szállítására alkalmas, a négy ajtó alatt pedig széles lépcsők könnyítik az utastérbe jutást

A tűzoltóautó fülkéje összesen hat személy szállítására alkalmas, a négy ajtó alatt pedig széles lépcsők könnyítik az utastérbe jutást

Hogyan készül?

A Rábától a hatszemélyes fülkével szerelt járóképes alváz készre szerelve érkezik. Ennek köszönhetően a speciálisan kialakított kabinhoz már nem  kell nyúlni, hiszem még a szükséges kapaszkodók, és a megkülönböztető jelzések is be lesznek építve. A Rába a Heros Aquadux-X felépítmény méreteinek megfelelő hosszúságú, annak méretihez illeszkedő egységet szállít. Ez nagyban megkönnyíti a Heros munkáját is, hiszen, ha a korábbi években vásároltak egy járóképes alvázat a piacon, akkor azt teljesen át kellett alakítani úgy, hogy arra fel lehessen tenni egy tűzoltó szakfelépítményt.

Széles kapaszkodók segítik a parancsok feljutását az utastérbe

Széles kapaszkodók segítik a parancsok feljutását az utastérbe

A Herosnak ennek köszönhetően jut ereje más fontos fejlesztésekre is. Az Aquaduxot például olyan üzemanyagtartállyal látják el, mely nem von el területet a málhatérből. Szintén saját megoldás a jármű hátsó részében található a Cerberus tűzoltás-technikai rendszer, melynek segítségével felügyelhetők és irányíthatók a tűzoltóban található, oltáshoz szükséges eszközök. Bár ez digitális vezérlést biztosít, egy esetleges meghibásodás esetén kezelőbarát kialakítással, manuálisan is kezelhetők az eszközök, ami egyedi megoldásnak számít a hazai tűzoltóautók között és az európai gyártók esetén is igen ritka megoldás. További érdekesség, hogy a jármű gyártásakor a 4000 literes polipropilén víztartályt egy daru segítségével emelik be a korrózióálló acél és alumínium felépítménybe.

Szivattyútéri kezelőfelület Cerberus automatikus vezérlőrendszerrel, mely szükség esetén a színes karok segítségével manuálisan is kezelhető. A megoldás még az európai gyártmányok között ritkának számít, nemhogy Magyarországon.

Szivattyútéri kezelőfelület Cerberus automatikus vezérlőrendszerrel, mely szükség esetén a színes karok segítségével manuálisan is kezelhető. A megoldás még az európai gyártmányok között ritkának számít, nemhogy Magyarországon.


Mit tud?

A Rába-Heros tűzoltóautó 7,8 köbméteres málhatérrel rendelkezik, mely mindkét oldalán redőnyökkel zárható. Ebben számos fontos, a tűzoltáshoz nélkülözhetetlen eszköz és felszerelés rejtőzik, mint például a Heros gyártmányú gyorsbeavatkozó, ami egy változtatható sugárképet előállító pisztoly-sugárcsővel ellátott,  60 méteres tömlő. A tűzoltóautó a beépített Rosenbauer szivattyúval, oldalanként két alapvezeték, valamint alapvezetékenként 2 db – egyenként 300 liter/perc vízátbocsátású – sugárcső működtetésére alkalmas tartályról, vízhálózatról, vagy szabad felszívással,  továbbá alkalmas habsugarak, vagy vízágyú működtetésére is.

Katonás rend és lépcsők segítik a tűzoltók munkáját. A málhateret redőnyökkel lehet lezárni akkor, amikor nincs szükség rá. A málhatér felépítménye egy 4000 literes víztartályt rejt

Katonás rend és lépcsők segítik a tűzoltók munkáját. A málhateret redőnyökkel lehet lezárni akkor, amikor nincs szükség rá. A málhatér felépítménye egy 4000 literes víztartályt rejt

A jármű egy közel 400 literes habtartállyal is rendelkezik, melyhez egy Rosenbauer gyártmányú habkeverő csatlakozik. A felépítmény teteje járható, mivel a felépítményt a feljutást segítő létrával és csúszásmentesített felülettel látták el. A tető két oldalán pedig 3-3 lámpát helyeztek el, melyek megfelelő térvilágítást biztosítanak a tűzoltóknak munkavégzés közben. Természetesen a felépítménybe épített fényárboc sem maradt ki a világító berendezések közül.

A megrendelések fényében a Heros várhatóan több fejlesztést is megvalósít a tűzoltóautón, így például tervbe van véve, hogy a jelenlegi manuális váltót idővel automatára cserélik. Az uniós forrásokból finanszírozott beszerzések ugyanakkor megkövetelik, hogy ne többféle specifikációval ellátott járművet vásároljanak össze a honi szervezetek.