Viszonylag kevés szépen felújított Barkas van az országban, ami meglepő ahhoz képest, hogy a szocializmus ideje alatt kifejezetten kommersz típusnak számított. Persze annak a világnak már vége, ezért némi nosztalgiával tekintünk a korszak technikai vívmányaira, köztük erre a nyolcszemélyes, teljesen üvegezett Barkas B1000-esre. A mutatós keletnémet járművet a tulajdonos, Zoltán (vezeték neve maradjon titokban) saját pénzéből újíttatta fel, hogy egy ízléses reklámautót faragjon belőle.
Így nézett ki eredeti állapotában. Bár kívülről egészségesnek tűnik, 2013-as felfedezésekor már erősen átrágta magát a rozsda a karosszérián

Így nézett ki eredeti állapotában. Bár kívülről egészségesnek tűnik, 2013-as felfedezésekor már erősen átrágta magát a rozsda a karosszérián

Így nézett ki eredeti állapotában. Bár kívülről egészségesnek tűnik, 2013-as felfedezésekor már erősen átrágta magát a rozsda a karosszérián

T1-ből Barkas

A férfi eredetileg T1-esben gondolkodott, de a legendás modellből idehaza még a roncsokért is milliókat kértek el, a már kész, felújított példányokért pedig gyakran 15-20 millió forintot. Zoltán ezért végül letett a Volkswagen ikonikus modelljéről és egy ugyancsak kultikus járművet, a Barkast kezdte el keresgélni az interneten. A kutakodásban mindössze két öreg példányra bukkant, melyek közül inkább azt választotta, melynek megvoltak a papírjai. A kiválasztott jármű először használhatatlan állapotban volt. „Az, akitől vettem, ugyancsak teljes felújításon törte a fejét, mert mint megtudtam, korábban nem ő használta a járművet. Ezért ennek a Barkasnak az előéletéről keveset tudok„- jegyezte meg a férfi.
A motorblokk felett, az a kéziféknek látszó tárgy lenne a váltó

A motorblokk felett, az a kéziféknek látszó tárgy lenne a váltó

Miután elhozta a Barkast az eladótól nekiállt felújító műhelyeket keresni. Az ajánlatok rendkívül széles skálán mozogtak. Végül egy pécsi párosra esett a választás, akik lelkesedésből szakosodtak a Barkasokra. „Én úgy adtam oda a kocsit, hogy azt mondtam, nem akarok vele később semmit foglalkozni. Azt akartam, hogy csináljanak ebből egy új autót„- tette hozzá a tulajdonos.

A Barkast azért újította fel tulajdonosa, hogy ezzel reklámozza májusban induló utazásfoglalós weboldalát. A képen éppen Pécsett parkol a jármű.

A Barkast azért újította fel tulajdonosa, hogy ezzel reklámozza májusban induló utazásfoglalós weboldalát. A képen éppen Pécsett parkol a jármű.

Búcsú a tolóajtótól
A renoválásnak 2013 januárjában estek neki és az év közepére végeztek vele. Munka rendesen volt vele, hiszen a karosszéria teljesen átrozsdásodott. A pécsieknek darabokra kellett szedniük a járművet, hogy helyrehozhassák az alvázat. A Barkason a férfi kérésére egy apró módosítást is végrehajtottak, gyárilag ugyanis tolóajtóval volt szerelve a modell, Zoltán viszont átalakíttatta azt oldalra nyílóvá. Az új tulajdonos döntött továbbá a jelenlegi színtervről is, mivel az eredetileg kék színű volt, a piros-fehér kombináció azonban elképzelései szerint jobban passzolt a járműhöz.

A B1000-res karosszériája a festés után

A B1000-res karosszériája a festés után

Kényszerű utófelújítás
A felújítást követően mégiscsak szükség volt utómunkálatokra, mivel az átvételkor nem működött rendesen a fék, lógtak a vezetékek, emellett az egyik tükör be volt törve. A tulajdonos nem adta fel és minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy a korhű állapotba kerüljön a jármű. A Barkas utófelújításában már Zoltán édesapja is részt vett, aki korábban autószerelőként dolgozott, illetve gyakran járt ilyen Barkasszal, ezért nagyfokú típusismerettel is rendelkezett.

A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű, ezért még a krómozott ajtókilincsekhez és az eredeti belső kárpitozáshoz is ragaszkodott

A tulajdonos messzemenően törekedett arra, hogy korhű állapotban szülessen újjá a jármű, ezért még a krómozott ajtókilincsekhez és az eredeti belső kárpitozáshoz is ragaszkodott

A felújított jármű eleinte furcsa tüneteket produkált. A karburátor például nem működött rendesen, ezért sokszor lefulladt. Volt baja a gyújtással is: rendszeresen elmentek a trafók, egyik henger hol ment, hol nem. Emellett nagyon sok bosszantó működési hibát kellett orvosolni.

A leghátsó üléssor mögött egy kisebb csomagtartó bújik meg

A leghátsó üléssor mögött egy kisebb csomagtartó bújik meg

Zoltán édesapja nagyjából egy hónap alatt tette helyre a kisebb-nagyobb bajokat. A Barkas eleinte rengeteget, mintegy 20 litert fogyasztott, de az utófelújítás után már csak 12 litert iszik városban, autóúton pedig mindössze 8-9 literre van szüksége 100 kilométeren. A jármű menettulajdonságai is sokat javultak, hiszen a végsebessége nagyjából 65-75 kilométer/óra körül mozog.

A tulajdonos a forgalomba helyezés után 5600 kilométert ment vele, tavaly nyár óta egészen mostanáig. Ez idő alatt különösebb baj nem volt vele, egyszer-kétszer előfordult, hogy felforrt a víz, de most már meg tud bízni a járműben, mely nem hagyja ott az út szélén. „Most jelen pillanatban úgy járok vele, hogy a műszerre nem hagyatkozom, mert az egyik pillanatban pirosat mutat, a másikban zöldet. Ezért csak a kiegyenlítő-tartályt nézem” – jegyezte meg a tulajdonos, aki büszke egyedi Barkasára.