A rénszarvasok, a lappok és a Télapó lakóhelyeként is gyakran emlegetett Lappföld Skandinávia északi részén, négy ország területén terül el. A hosszú és gyakran zord sarkköri tél nem kifejezetten turista-csalogató, azonban a Daimler tesztcsapata szívesen látogat el ide. A hathetes téli teszt három település köré, a svédországi Arvidsjaur és Arjeplog, valamint a finnországi Rovaniemi (Veszprém testvérvárosa) szerveződött. A teszteket egyéb iránt már közel 40 éve végzi itt évente a Daimler.

A Daimler leányának számító Mercedes-Benz öt modellt – egy szóló és egy csuklós Citaro G-t, egy Capacity L-t, egy Travegót, valamint egy Tourismo-t – vetett alá a zord időjárási körülmények között végrehajtott teszteknek. A fenti modellek többsége a hazai piacon is ismert, kiváltképp az új Citaro G, mely a főváros tömegközlekedésében vesz részt nagy számban.
A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

A csuklószerkezet is másképpen viselkedhet a -25 fokos hidegben

Működik-e az ESP?
A szakemberek szinte minden szóba jöhető téli viszontagság között kipróbálhatták a buszokat. A fékrendszereket gyártó Wabco által üzemeltetett 800 méter hosszú fékezési pályán például a jégbordás, havas úton történő megállást szimulálhatták. Egy másik, 280 méter átmérőjű körpályán viszont a városi buszokat lehetett kipróbálni téli körülmények között. A szimulációs pályákon végrehajtott tesztek többek között lehetővé teszik, hogy a mérnökök élőben kísérletezzenek olyan vezetéstámogató eszközökkel, mint például az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP).

A Daimler szakemberei a befagyott tavak jegére is rámerészkednek olykor-olykor

A Daimler szakemberei a befagyott tavak jegére is rámerészkednek olykor-olykor

Új fejlesztések
A Daimlernek határozott elvárása a Mercedes és Setra márkájú buszokkal szemben, hogy akár -25 fokos hidegben is megállják a helyüket. A tesztek során természetesen olyan új fejlesztések kipróbálására is lehetőség nyílt, mind például az Active Brake Assist 3,  vagy a radar alapú fejlett vészfékezést támogató rendszer (EABS), melyet a gyártóknak 2013-16 között kell bevezetni bizonyos kategóriájú buszok és teherautók esetben. A zord időjárásában számos olyan kérdésre is megtalálják a választ a szakemberek, mint hibátlanul működnek-e az elektronikus vezérlésű utasajtók a buszokon, vagy hogy kibírja-e a hideget az AdBlue előhevítése?

A 21,5 méter hosszú Capacity L-t is kipróbálták

A 21,5 méter hosszú Capacity L-t is kipróbálták

Buszokkal korcsolyázni
A német gyártó mérnökei a befagyott tavakon is kipróbálták az autóbuszokat, mivel a jeges útviszonyok stimulálásához ez az egyik legkézenfekvőbb megoldás. Erre a célra, a svédországi Arjeplogben található tavak bizonyultak az elmúlt években megfelelő helyszínnek. A „tesztpályák” fenntartói minden télen szándékosan letakarítják a havat a befagyott tavak felszínéről, hogy a kemény hidegben minél vastagabb jég képződjön. A több méter vastagságú jégre pedig ráengedik a buszokat és hajmeresztő manővereket hajtanak végre velük. A befagyott tavak jege megfelelő felügyelet mellett nem veszélyes – állítják a németek -, hiszen akár 40 tonnát is elbírnak, ha kell.

A teszttúra része volt a sarkkörhöz való eljutás is, ugyanis a gyártóbázisként tekinthető neo-ulmi üzemből a buszok saját kerekükön jutottak el Rovaniemibe, a Télapó főhadiszállására. A több mint 3 ezer kilométeres útvonalon elsősorban a járművek strapabírását vizsgálták.