A holland DAF és a Holland Alkalmazott Tudományok Kutatóintézete (TNO) nemrég bemutatta közös projektjének gyümölcsét, melynek célja a kamionok automata vezérlésének megvalósítása. A szakemberek a projekt keretében arra keresték a választ, hogy megoldható-e, hogy egy teherautó automata vezérléssel, emberi beavatkozás nélkül kövesse a másikat. Az EcoTwin névre keresztelt kezdeményezés sikeresnek bizonyult, azonban korai még arról beszélni, hogy a fejlesztés szériagyártásba kerülne.

A kísérletek során két DAF XF nyergesvontatót használtak fel oly módon, hogy az előre kijelölt útvonalon az elöl haladó teherautó emberi irányítással közlekedett, míg a másik jármű kizárólag az automatizált technológia segítségével követte azt. A második nyergesvontató a kamerák képeinek felhasználásával, a távolságtartó rendszerrel képes volt az egyenletes tempóra. A teherautó a vezeték nélküli internet igénybevételével érkező információkkal automatikusan adott gázt, fékezett, vagy kormányzott.

A kísérlet olyannyira jól sikerült, hogy a jövőben a DAF mérnökei azon fognak dolgozni, hogy közúton, biztonságos módon is összekapcsolhatók legyenek a kamionok. Persze nincsenek ezzel egyedül: korábban a Vezess.hu beszámolt arról is, hogy a Scania mérnökei is dolgoznak ehhez hasonló megoldásokon, sőt  a Daimler és a Kamaz teljesen automata vezérlésű nyergesvontatókat kíván kifejleszteni. Ezen járművek jövője azonban még meglehetősen bizonytalan, nem csoda, hogy a gyártók többsége egyelőre 2020-at emlegeti a sorozatgyártás beindításának lehetséges időpontjaként.

Végére még egy érdekes adalék: a DAF számításai szerint az összekapcsolt, automata vezérlésű teherautók akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot használhatnak fel egyenként az ember által irányított kamionokhoz képest.