A következő években a volánok, a MÁV, a BKK, de még a városnéző buszokat üzemeltető cégek is összefognak annak érdekében, hogy vonzóvá tegyék a tömegközlekedést az autósok számára. Az elkerülhetetlen lépésekre azonban nemcsak az uniós határidők miatt van szükség. A következő években életbe lépő változások elsődleges célja, hogy tömegközlekedés elsősorban ne kényszerből válasszák az autósok Budapesten és vidéken egyaránt. A szerdán megrendezett zsámbéki Busexpo és Országos Személyszállítási Szakmai Konferencián azonban nem csak erre keresték a megoldásokat. 

Összevonás után fejlesztés
2016-tól az összevont regionális volán társaságoknak meg kell küzdenie a nemzetközi szereplőkkel a hazai utasokért. Az ok egyszerű: a jövő évtől Magyarországnak meg kell nyitnia a személyszállítási piacát az unió többi szolgáltató cége előtt. „A piacliberalizációban a hazai volán-társaságok csak akkor állhatnak helyt, ha a következő 1,5 évben jelentős járműpark modernizációt hajtanak végre. A távolsági és helyközi szolgáltatást végző volánok flottája 14 éves átlagéletkorral rendelkezik. Ezt 2017-re le kell szorítani legalább 10 évesre” – jelentette ki Dr. Simon Zoltán, az MNV Zrt. társaságokért felelős igazgatója.
A Scania Higer A30 kiválóan alkalmas lehet a helyközi tömegközlekedésre

A hazai buszbeszerzésekből a Scania is ki akarja venni a részét, ami érthető, hiszen már régi szereplőnek számít a piacon Magyarországon

A hazai buszbeszerzésekből a Scania is ki akarja venni a részét, ami érthető, hiszen már régi szereplőnek számít a piacon Magyarországon

A mintegy 6500 darabos járműállomány esetén ez azt jelenti, hogy 2017-ig legalább 1400 új autóbuszt kell vásárolniuk a volánoknak. Simon Zoltán ugyanakkor az új buszok vásárlása mellett a használt járművek megjelenését sem zárta ki, ez azonban idővel roncstemetővé varázsolhatja az amúgy is szerény keretekből gazdálkodó társaságokat. A kormány 2016. december 31-ig hosszabbította meg a volán-társaságok  közszolgáltatási szerződését, lazsálásra viszont nincs lehetőség, mert jövőre ki kell írni a tendereket. „Összesen 14 pályázatot írunk ki, melyből hét közszolgáltatási és hét magánfuvarozói tender lesz. A tömegközlekedési teljesítmény 95 százaléka úgynevezett nagy pályázatokban, míg a maradék öt kis tenderekben lesz majd meghirdetve” – hívta fel a figyelmet Kerékgyártó János, az NFM Közlekedési Szolgáltatások Főosztály vezetője.

Az Evopro Zsámbékra a hibrid hajtású buszát hozta el. A dizájn a késői csehszlovák formatervezést idézi

Az Evopro Zsámbékra a hibrid hajtású buszát hozta el. A dizájn a késői csehszlovák formatervezést idézi

 Budapest, te csodás!
A BKK első embere a konferencián előállt a farbával, kijelentette, hogy bár mostanában Budapest szinte minden nap be van dugulva, de irigykednénk, ha látnánk mi van Európa nagyvárosaiban, például Londonban, Párizsban, vagy akár Rómában. „Januári kinevezésem óta áttekintettem a cég működését és azt tapasztaltam, hogy eddig nem volt útfelújításokat, vagy egyéb változásokat tartalmazó adatbázis. Emiatt a budapesti fejlesztések nem rendszerszintű folyamatok voltak, hanem egymástól független akciók, melyek nehezítették a főváros tömegközlekedésének szervezését” – jegyezte meg Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK Zrt. vezérigazgatója.

Egy érdekes koncepció: duplacsuklós midibusz, mely a Hunnoid fantázianevet kapta

Egy érdekes koncepció: duplacsuklós midibusz, mely a Hunnoid fantázianevet kapta

A nemrég kinevezett vezető ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy szükség van a budapesti és az agglomerációs közlekedés összehangolására. Emellett kijelentette, hogy a BKK felfogásában a jövőben nem a buszos, villamosos, vagy kerékpáros lobbi érdekei kerülnek előtérbe, hanem ezek egészséges szimbiózisa lesz jellemező. Az elmúlt két évben 150 új busz Budapesten, 167 jármű pedig az agglomerációban állt forgalomba. Ez év végéig pedig legalább 200 új autóbuszt kaphat Budapest. „Egy nemrégiben készült felmérés szerint az utasok szeretik a vadonatúj járműveket, hiszen a kutatásban résztvevők 57 százaléka úgy nyilatkozott, elégedett az új buszokkal” -jegyezte meg a BKK Zrt. vezérigazgatója.

A Hunnoidot nem a hagyományos városi busznak tervezték

A Hunnoidot nem a hagyományos városi busznak tervezték

Városnéző buszok
A BKK a fővárosi közlekedés érdekében javaslatokat dolgozott ki a városnéző buszok egységes koncepciójára. A javaslat szerint növelni kell a járművek számára alkalmas megállóhelyeket Budapesten. Illetve szükség van nagyobb buszparkolók kialakítására is. Ennek érdekében 40-50 jármű tárolására alkalmas autóbusz-parkolót alakítanánk ki a Hungária-körgyűrűn kívül. „A megállóhelyek növelése mellett pedig be kell vezetni egységes infokommunikációs rendszert, továbbá rendezni kell a repülőtéri buszparkolást is. Emellett bővíteni kell a szolgáltatásokat új uticélokkal, például a Normafával, a Groupama Arénával, vagy a budafoki Borpincével” – hívta fel a figyelmet Bősze Sándor, a Közlekedési Fővárosi Tervező Iroda Kft. vezetője.

Az Irizar i6 kategórián felüli kényelmet és komfortos utazást kínál

Az Irizar i6 kategórián felüli kényelmet és komfortos utazást kínál

Hazai és nemzetközi újdonságok
Első alkalommal volt látható Magyarországon a 2015-ben az „Év busza” címet viselő MAN Lion’s City GL, melyben sűrített földgázzal üzemelő motor dolgozik. A gázhajtás egyéb iránt egyre népszerűbbé válik Magyarországon a tömegközlekedésben, hiszen nemrég Miskolc jelentette be, hogy összesen 75 darab MAN Lion’s City CNG autóbuszt vásárol, de a napokban a német gyártót a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. tenderén is győztesnek hirdették ki, így az MAN újabb 40 darabot szállíthat idén a Somogy megyei városkába a sűrített földgázzal hajtott autóbuszokból.

Az MAN mellett még a Scania standján is jegyezhettünk hazai premiert, hiszen a svéd gyártó elhozta Zsámbékra a Higer A30-as helyközi autóbuszt, mely Kínában készül, de a gépészet teljes egészében a Scaniától származik. A távol-keleti gyökerekkel rendelkező modell mellett egy csúcskategóriás Scania i6-os turistabusz is látható volt, ugyancsak első ízben Magyarországon. A fontosabb hazai premierek közül a Hunnoid autóbusz emelhető ki, mely attól érdekes, hogy egy Fiat Ducatóból készítette a magyar fejlesztőgárda, illetve attól, hogy midibuszokhoz mérhető méretei ellenére két csuklórésszel rendelkezik.

A hazai buszpremierekről hamarosan külön cikkben számolunk be.