Az „Inspiration Truck”, magyarul „inspiráló teherautó” névre keresztelt prototípust alapos, mindenre kiterjedő teszteknek vetették alá mielőtt megkapta volna Nevada államtól a hivatalos, hatóságilag engedélyezett rendszámot. A járművet a Daimler által kifejlesztett „Highway Pilot” automatizált irányítást biztosító rendszerrel szerelték fel. A fejlesztés a kamerákból és radarrendszerekből érkező információkat dolgozza fel és ezek alapján gondoskodik az erőátviteli berendezések vezérléséről. A Highway Pilot része több olyan aktív vezetéstámogató fejlesztés, melyek már a napjainkban készülő teherautóknál is megtalálhatók, mint például a sávelhagyás-figyelmeztető- és az ütközésvédelmi rendszer.
A Highway Pilot teljesen automatikus vezérlést biztosít, ugyanakkor szükség esetén a sofőrnek lehetősége van beavatkozásra. A koncepció egyébként megegyezik a Daimler másik leányának, a Mercedes által kifejlesztett prototípussal, melynél ugyancsak alapelképzelés volt a hús-vér teherautó vezető jelenlétének megőrzése. Az Inspiration Truck tehát nem akarja kiváltani az embereket, pusztán le akarja venni a vállukról a vezetés fárasztó részét. Ennek köszönhetően a teherautó-vezetőknek olyan feladatok elvégzésre is marad ideje, mint például a fuvarútvonal pontos megtervezése, vagy éppen az adminisztrációs teendők elvégzése.Önmagát vezető teherautókkal több gyártó is kísérletezik a nagyvilágban. A Kamaz például nemrég jelentette be, hogy teljesen automatizált vezérlésű kamiont fejleszt 2020-ra, míg a holland DAF egy hónappal ezelőtt tesztelt egy olyan automata vezérlésre állított nyergesvontatót, amely minden további nélkül képes volt emberi beavatkozás nélkül követni az előtte haladó járművet.
Nem hivatalosan egyébként a Mercedes tavaly bemutatott prototípusa tekinthető a világ első, közúti forgalomban résztvevő, önmagát vezető teherautójának, ugyanis a cég szakemberei az Arocs típusú nyergesvontatót a németországi A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelték. Mint ismeretes, a szintén a Highway Pilot asszisztensrendszerrel szerelt teherautó egészen 85 kilométer/órás sebességig képes volt automata üzemmódban haladni. Ugyanakkor a Frieghtliner Inspiration Truck elnevezésű prototípusa tekinthető világ első olyan automatizált vezérlésű kamionjának, mely állandó rendszámot is kapott.