A Scania R V8-as modellcsalád legizmosabb tagja 730 lóerős motorjának köszönheti a fenti, pozitív jelzőket. A modell pedáns módon már 5 évvel ezelőtt teljesítette az Euro 5-ös szabványnál is szigorúbb, EEV-környezetvédelmi előírást. A Scania mérnökei már akkor felkészítették az erőforrást az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normák teljesítésére. A Vezess.hu ezúttal egy felfrissített, Euro 6-os motorral ellátott R 730-ast próbálhatott ki.
A Biatorbágy és Tatabánya közötti autópálya-szakaszon, oda-vissza megtett úton elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy mennyivel fogyaszt többet a svéd gyártó legerősebb erőforrása a V8-as család többi tagjához képest. Nos, megint kellemesen csalódtam, nincs miért szégyenkeznie a Scaniának, sőt. Az elsősorban rönkszállításra használt modell ezúttal sem üresen jött, hiszen a svédországi bázisról egy betonlapokkal megpakolt félpóttal küldte el a gyártó hazánkba a járművet, így kijött a 40 tonna össztömeg is.
Luxus a fedélzeten
Beszállva a Topline-fülkés teherautóba az emberben azonnal világossá válik egy alapvető Scania-felfogás, miszerint „bevált dolgon ne változtass”. És ez nagyon is érthető, hiszen a V8-as típuscsalád fülkéi tekinthetőek a legletisztultabb, legkényelmesebb, illetve a legergonomikusabb teherautó-kabinoknak a piacon. A felszínt megkapargatva azonban hamar kiderül, hogy a Scania nem ül a babérjain. Jó példa erre a számtalan extra, melyekért nem minden üzemeltető fizetne többet, de ha mégis, akkor nagyon jól járnak velük a sofőrök. A vezető melletti ülés például amellett, hogy fűthető és hűthető, a háttámlájának belső párnázata is csökkenthető, vagy növelhető, aszerint, hogy éppen mi esik jól a benne ülő derekának.
A kabinban található extrák természetesen ezzel nem érnek véget, hiszen fontos még kiemelni a beépített minihűtőt, a 230 voltos csatlakozót, valamint az elektronikusan működtethető tetőablakot. De ott vannak még azok a praktikus megoldások is, amiért szeretni lehet a Scania nyergesvontatókat. Az ülések mögött található ágy például felnyitható, így hozzáférhetünk azokhoz a holmikhoz, amelyeket a fülke két oldalán található rekeszekben helyeztünk el. Az alsó ágy egyébként széles, párnázata kényelmes igaz, azért nem tud versenybe szállni a jó öreg otthoni fekvőalkalmatossággal. Én simán elfértem rajta 189 centiméteres magasságommal, emellett nincs túlságosan magasan sem.
Szintén praktikus megoldás az ágy melletti „távirányító”, melyen többek között beállíthatjuk a kabin fűtését (ami akkor is működik, ha nem jár a motor), továbbá lehetőség van a műszerfali rádió távoli kezelésére, de erről is irányítható a tetőablak nyitása, vagy zárása is. A pihenő időt viszonylag kényelmesen lehet eltölteni a fülkében, hiszen a fülke rendkívül tágas, állva még rengeteg tér marad a fej fölött. A legfelső ágyat pedig egy kihúzható létra segítségével lehet megközelíteni, az esetleges kizuhanástól pedig a gyárilag felhúzott oldalháló védi meg az utast.
Scania R 730 | |
---|---|
Motoradatok | |
Motorteljesítmény (LE) | 730 (1900 ford/perc) |
Hengerek/szelepek | 8 |
Max. nyomaték (Nm) | 3500 (1000-1400 ford) |
Motor zajszintje (dBA) | 80 |
Végsebesség (km/h) | 89 km/óra |
Első tengely terhelhetősége | 7 500 kg |
Hátsó tengely terhelhetősége | 11 500 kg |
Vezetési komfort
A R 730-asra is jellemző a V8-as modellcsalád személyautós vezetési komfortja. A sofőr üléspozíciója magas, a műszerfal pedig hamisítatlan Streamline: a fontos gombok nagy felületen, ámde mégis kézre állva helyezkednek el. A széles, fűthető visszapillantó tükrök minimálisra csökkentik a holttereket, továbbá lehetővé teszik, hogy a sofőr egészen a pótkocsi végéig „ellásson”. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig segít időben korrigálni a kormányzási hibákat. A bőrbevonattal ellátott kormánykeréken könnyedén kezelhetjük a bejövő hívásokat, de szükség esetén ugyanitt kapcsolhatók a külső fényszórók is.
Nem túlzás azt állítani, hogy a svéd nyerges kivasalta az emelkedőkkel tarkított M1-es autópályát, a fordulatszám még a meredekebb emelkedőknél is optimális tartományban maradt. Menet közben érdekes volt megtapasztalni a Scania követési távolság-figyelő rendszerét, mely csak akkor lassította le a szerelvényt, ha a kamion elé bevágó jármű nem növelte a sebességét.
Kis étkű bika
Fogyasztás tekintetében elmondható, hogy minél nagyobb távot tesz meg az R 730-as, annál kedvezőbb lesz a üzemanyag-felhasználás. 250 kilométernyi megtett út esetében 29,21 liter volt a fogyasztás 100 kilométerre vetítve, míg 98 kilométeres úton 33 litert használt fel a nyergesvontató 72 kilométer/órás átlagsebességnél. Figyelembe véve a motor és a hajtáslánc adottságait, mindez nagyon kedvező értéknek számít 40 tonna esetén. Ezek az adatok egyébként nagyon egybecsengenek egy korábbi, R 450-es tesztje során tapasztalt értékekkel.
Összegzés
Bár a Scania R 730-as erejét zárt pótkocsival teszteltük, mégis, ha behunyom a szemem, akkor egy rönkszállítós felépítmény jelenik meg a 730 lóerős motorral szerelt V8-as mögött. Ennek ellenére a modell kiváló választás lehet a hazai fuvarozó társaságok részére, hiszen a nagyobb teljesítmény nem jár együtt magasabb üzemanyag-felhasználással, ugyanakkor a plusz lóerők jól jönnek a Kárpátokon, vagy az Alpokon áthaladó autósztrádákon.