Nemrég számoltunk be arról, hogy elkészült az első orosz elektromos busz, a LiAZ jóvoltából. A szóló kivitelű autóbuszt már tesztelik Moszkvában, és úgy tűnik, hogy hamarosan egy másik hazai gyártó, a Kamaz null-emissziós járműve is megkezdheti a próbafutásokat. Bár a nyizsnyij-novgorodi cégről leginkább a füstokádó dömperek juthatnak az eszünkbe, elképzelhető, hogy a Kamaz új termékével drasztikusan megváltoztatja a márkáról kialakult képet.

A vállalat nemrég bemutatott autóbusza ugyan nem szépségdíjas termék, viszont teljes mértékben elektromos hajtású, ezáltal nem bocsát ki az egészségre káros szennyező anyagokat. A nagy múltú gyártó legújabb fejlesztését nagy érdeklődés övezi, hiszen még az orosz miniszterelnök, Dimitrij Medvegyev is megtekintette múlt héten az autóbuszt. A jármű alváza Kamaztól, karosszériája pedig a baskirföldi NefAZ-tól érkezik, ennek köszönhető, hogy annak megjelenése lényegében megegyezik a buszgyártó 52994-40-51-es típus alacsony padlós változatával. A busz sűrített földgázzal hajtott változatát tavaly mutattuk be olvasóinknak.

Az Electrobus hajtása a Drive Electro cégtől érkezik, mely többek között a hosszú élettartamra tervezett akkumulátorokat, valamint a gyorstöltőt biztosította a prototípushoz. A hajtáslánc a gyártó szerint az egyik legmodernebb komponenseket – így például beépített elektromos agymotorokkal ellátott portáltengelyt, valamint hidegtűrő lítiumionos akkumulátorokat – foglalja magában. Az akkumulátorok élettartamát a hagyományosnál háromszor hosszabb időre, közel 10 évre tervezték.
Itt az új elektromos Kamaz! 1
Itt az új elektromos Kamaz! 7 Az Electrobus energiatároló csomagjai percek alatt feltölthetők a gyorstöltő segítségével, de a járművet egykarú félpantográf áramszedővel is felszerelték, ennek köszönhetően felsővezetékről is tölthető. A gyártó tájékoztatása szerint az elektromos autóbusz hatótávolsága 100 kilométer lesz. A járművet a nyár folyamán különféle teszteknek vetik alá, és várhatóan idén szeptemberben vagy októberben találkozhat vele az utazóközönség, igaz, ezúttal nem Moszkvában, hanem a Tatár Köztársaság fővárosában, Kazánban.